•LIVE• Common Linnets in Vogelvlucht (5)

Het is haast surrealistisch als ik klik op de website van bookmakers als Oddschecker en Sofabet. Nederland staat bij de voornaamste kanshebbers om het songfestival te winnen. Bizar, zeker als je een paar maanden terug gaat in de tijd en er zoveel kritiek was op “Calm after the storm”. • Door: Dennis van Eersel•

Zweden, Oostenrijk, Denemarken, het Verenigd Koninkrijk en Hongarije zijn andere concurrenten. De koersen liggen dicht bij elkaar en zijn allemaal hoog. Favoriet Zweden heeft momenteel een betere koers dan Noorwegen, de runner-up bij de bookmakers, vorig jaar had. Eigenlijk weet niemand het dus, wie er zaterdagavond gaat winnen. Ongetwijfeld komt er toch een duidelijke winnaar die punten uit nagenoeg alle landen krijgt. Voorspellingen doen is verschrikkelijk lastig. Het lijkt op 2002, toen er ook geen winnaar viel aan te wijzen en Marie N. uit Letland in een van de laatste startplekken de zege greep.

In dat kader kan de loting of startvolgorde dan van groot belang zijn. Hongarije, Denemarken en Nederland staan er wat dat betreft goed op. Terwijl Oostenrijk en met name Zweden een slechte loting hebben. Als het totaalplaatje sterk genoeg is, dan doet loting er niet zo toe. Maar als de verschillen zo klein zijn als dit jaar, als er geen echte winnaar is, dan kan loting net het beslissende zetje betekenen.

The Common Linnets houden zich er overigens niet mee bezig. Waylon vertelde gisteren dat hij niet denkt aan de standen bij bookmakers of aan een eventuele favorieten rol. ‘Dat zijn allemaal zaken die afleiden van waar we hier voor zijn,’ waren zijn woorden. Een vorm van winnaarsmentaliteit, die bij het duo diepgeworteld zit. De wijze waarop Ilse al maanden terug bezig was met de staging, is daar het toonbeeld van.

Maar ook Hongarije stuurt een echte winnaar. Andras Kallay-Saunders is alleen maar bezig met zijn rust pakken en zijn stem sparen. In de Euroclub zien wij hem niet. Feestjes vieren doet hij pas na de eventuele zege van zaterdagavond. Een feest wordt het sowieso, nu het bij het merendeel van de favorieten voor de zege draait om de muziek en niet om allerlei poespas er omheen.

Nederland scoort met het sentiment dat het Songfestival ‘weer om muziek’ zou moeten gaan. Zou Europa een omgekeerde proteststem geven? Niet massaal stemmen voor een anti-act, wat ten tijde van de afzeiktelevisie als Idols populair was, maar stemmen voor een goed en puur nummer. Het zou een boost voor het songfestival betekenen. In Nederland is die strijd dankzij Anouk, Ilse en Waylon hopelijk al gestreden en zijn de ogen open: als je wilt scoren op het songfestival stuur je kwaliteit.


1 Comment


  1. // Reply

    Tuurlijk ben ik met bovenstaande relaas van Dennis eens. MAAAAAAAAR er zit een grote maar aan vast.
    Stel dat volgende jaar 80% kwalitatieve liedjes inzenden.
    Dan kan je de klok er op gelijk zetten dat een gekke act of een simpel K3 deuntje hoge ogen gaat gooien om dat het de enige in zijn soort is.
    Ik vind dat men nu erg overdrijft ( soort links/rechts elitair gedrag , dat als me iets vind men dat overdreven vind )
    Ik mis dit jaar overigens ook wel de echte GOEDE ACT ( vandaar dat een mindere act zoals ijsland maybe doorging ??? )
    Ik bedoel daarmee bv Jedward met een goede act en een flinterdun maar gelikt lippenstift liedje.
    Songfestival is in mijn optiek “be on the right time on the right place verhaal”.
    Laat Nederland nu net op het juiste moment aangekomen zijn 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *