•LIVE• Dag 2: Montenegro, België, Wit-Rusland & Moldavië

Tot en met donderdag vinden de eerste set repetities plaats van de halve finalisten. De eerste dag verliep qua verslaggeving vlekkeloos. Vandaag dus zoals gezegd niet de topfavorieten uit deze eerste halve finale, maar wel onze zuiderburen.

Gaan de Belgen ons alsnog verrassen met een ijzersterk optreden? Als je kijkt naar de schrijver van ‘Love Kills’ -mede-verantwoordelijk voor winnaar Azerbeidzjan in 2011- dan zou dat zo moeten zijn. Toch is het geen zekerheid met zanger Roberto, die uit de snelle The Voice-fabriek komt. Eerst Montenegro;

MONTENEGRO:

De rappers hebben astronautenpakken aan en komen uit een rookwolk aanzetten alsof ze op de maan lopen. Het ziet er goed uit, maar wordt niet de hele act consequent doorgevoerd. De zangeres met doorzichtige vlindervleugeltjes en SF-achtige outfit komt bij de intro niet in beeld maar later wel. Dan komt ze uit de grond omhoog vergezeld door rookspuwende geisers. Zij maakt robotachtige bewegingen en raakt de noten nu in de ochtend nog niet helemaal goed. Het laatste gedeelte na ‘volim te’ is elke keer eventjes vals, alsof zij zichzelf niet goed kan horen en de stem nog niet warm is. De laatste doorloop klonk zij al stukken beter.

De belichting is in ADO-stijl; veel groen met geel. Het middenstuk is wat rommelig omdat de rappers telkens anders heen en weer lopen en de camera’s hen dus lastig kunnen volgen. Montenegro gaat wellicht hoger komen dan menigeen vooraf voorspelde. Het ziet er strakker en plezieriger uit dan ‘Woki mit dem Popo’ van Oostenrijk, dat de vakjury niet kon bekoren.


BELGIË:

België heeft in het oefenschema geruild met Litouwen en oefent in de morgen. We wisten al dat Roberto in de ochtend niet al te stem-vast was. Dat is hij dus ook vandaag niet.

Elke doorloop is een uiterst zwakke performance van Roberto, gekleed in een al even saaie outfit als de rest van de entourage. Zwart pak, met wit overhemd tegen een bijna egaal blauwe achtergrond. Omringd door wat ouderwets aandoende danseressen, die in plaats van de zwengelknie dit maal last hebben van zwengelende schouders en ellebogen. Alsof ze oefeningen uit de zwangerschapsgymnastiek doen. Vocaal is ‘Love kills’ erg zwak met name aan het begin waar juist de kijker/jury gepakt zou moeten worden. De uitstraling van Roberto is eerder die van een doodgraver dan van een charmeur. Past bij de titel, maar is vast niet de bedoeling. De volle 3 minuten kijkt Roberto emotieloos in de camera en zingt ook nog eens in onverstaanbaar Engels. Het is een geluk voor de kijker dat de tekst op de achtergrond geprojecteerd wordt. België profiteert waarschijnlijk niet van de goede startvolgorde en lijkt kansloos om bij de eerste 10 te eindigen.


WIT-RUSLAND:

De Wit-Russische Alyona komt uit een grote discobol gekropen. Twee dansers dansen in witte joggingbroeken en hemdje telkens druk om haar heen. De hele setting is in een blauw/witte stijl. Een backing heeft een blauw jasje met witte sterren aan als in de Amerikaanse vlag. Alyona zelf draagt een lila naveltruitje en dito kort rokje en zit onder de make-up. Naarmate het nummer vordert nemen de vocalen aanzienlijk af, maar vals is het niet. Het nummer verveelt wel snel, sprankelt geen moment, zodat het niet erg is als het hummer toch nog onverwacht eindigt. Volgens André Vermeulen (Belgische commentator) is de compositie van de vlamingen Paelinck beduidend minder sterk dan het eerder verkozen lied. Opmerkelijk, want Alyona staat wel in de Belgische hitlijsten. Het is een typische vrolijke feel good bijdrage, die alleen zal kwalificeren bij gebrek aan beter.

 


MOLDAVIË:

Moldavië krijgt last van de Oekraïne en andersom. Beide acts lijken nu te sterk op elkaar. Beiden vocaal in orde, beiden staand op een podiumpje met een lichtvoering met heel veel blauw. Zlata komt met een reus als gimmick, Aliona met een jurk met daarop projecties van bliksems en aan het eind vlammen. Het ziet er uit alsof ze als een Jeanne d’Arc op de brandstapel loepzuiver staat te zingen terwijl het podiumpje waarop zij staat steeds hoger komt en de jurk steeds groter wordt. De laatste doorloop zijn de kleuren in het begin van het nummer wat zachter (meer paarsblauw/roze) dan naar het einde (blauw/rood), wat het contrast ten goede komt. Moldavië gaat naar de finale.


[Volg de repetities van alle 39 deelnemende landen in Malmö ••LIVE•• het kritische online songfestivalmagazine ••ESF Magazine••. De redactie probeert een zo kritisch en objectief mogelijk oordeel te vellen over onder andere zang, het lied, de visuals, choreografie en nog andere elementen die de kansrijkheid van het totaalplaatje kunnen vergroten. De dag wordt afgesloten met een ‘stand van zaken’ van de landen en eventuelekwalificatiekansen. Disclaimer: De foto’s en eventuele video’s zijn eigendom van ESCdaily.com en de European Broadcasting Union.]


2 Comments


  1. // Reply

    Wel leuk om de meningen te lezen. Op andere site’s die ik heb gelezen zijn juist wel positief over België. Eerst maar zelf eens zien.


  2. // Reply

    ai ai Daniel Goud onze goude voorspeller zei altijd dat vuur erg slecht was voor nummers !!!!
    @ maarten nou behalve op songfestival-weblog kom ik nergens iets positief over belgie tegen dus over welke site’s evt met links heb je het dan ?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *