•LIVE• Dag 4 van Dennis en Joan

Voor Joan Franka was het vandaag bijkomen. Herstellen van haar eerste repetitiedag en de golf van persaanvragen die haar daarna overspoelden. Een mooie gelegenheid voor mij om in het perscentrum navraag te doen bij buitenlandse journalisten. • Door: Dennis van Eersel •

Namens Nederland moet Joan vrijdag weer aan de bak, voor de tweede repetitiereeks. Wij hebben veel positieve dingen gezien, maar misschien zijn we na de magere laatste jaren al te snel tevreden omdat we constateren dat de voorbereiding gedegen is geweest. Of Joan zich gaat kwalificeren heb ik overigens nog steeds een hard hoofd in. De concurrentie in de tweede halve finale is extreem sterk, met name in het tweede gedeelte van het deelnemersveld.

Op de foto zie je hoe ik in gesprek ben met Wivian Kristiansen uit Noorwegen. Helaas is ze niet erg positief gestemd: ‘Die indianentooi moet af! Ze ziet er veel schattiger uit met alleen die ene lange veer in het haar. Verder ben ik bang dat al die vlammen op het podium afleiden van haar lied, want ze zingt het erg goed en overtuigend. Het zou zelfs zomaar de finale kunnen halen, vooral omdat kinderen het leuk kunnen vinden en het vroeg in de show zit. Persoonlijk heb ik er weinig mee, het is een grappig liedje, maar niet mijn smaak.’

Een groep Ierse bloggers laat wel een positief geluid horen. Elaine van All Kinds Of Everything noemt het ‘vreemd, maar daardoor wel bijzonder memorabel. Ik vind de zekere mate van simpelheid van het liedje erg goed. Ik hoop dat Joan naar de finale gaat.’ Ook haar mannelijke collega Andrew heeft goede woorden over voor “Indian Joan”: ‘Het is erg lief en simpel. Bovendien is het zo aanstekelijk als de hel!’

Onze Vlaamse collega’s van eurosong vinden het geheel wat te “braaf. ‘De presentatie mist iets van de dynamiek van de nationale finale. Het is minder speels. Ze zingt wel op een rustige en ontspannen manier.’

Ik was zelf bijzonder geïnteresseerd in de mening van onze gastblogger Daniel Gould, die aanwezig is namens Sofabet. Met zijn weddenschappen probeert hij zijn jaarsalaris bij elkaar te verdienen in deze weken. Voorspellen is voor hem dan ook geen hobby, maar een professie. Als hij de kansen van Nederland positief zou inschatten, dan was ik daar zeer verheugd mee geweest. Helaas is hij zelfs uitgesproken negatief.

’Gebruik maken van vuur en vlammen op het festival is vaak niet handig. In de Britse X-Factor gaat het hardnekkige gerucht dat ze die achtergrond gebruiken bij kandidaten die ze willen lozen. Het geeft het gevoel van ‘de hel’ weer, voor veel mensen een negatieve associatie. Een groter probleem is het gebrek aan uitleg over de indianenoutfit. In de nationale finale werkte het, met de jeugdfilmpjes in de achtergrond op de schermen. Nu heeft het geen enkel effect. Nederland heeft duidelijk nagedacht over wat zij willen en dat is goed. Maar er worden wel een aantal missers gepleegd. Als professioneel gokker zet ik mijn geld niet op Nederland in.’

De meningen blijven verdeeld. Één ding is zeker, Nederland heeft dit jaar in elk geval geen anonieme of nietszeggende inzending. Maar vanuit mijn betoog over het belang van het hebben van een winnaarsmentaliteit hecht ik daar niet zoveel waarde aan.


17 Comments


  1. // Reply

    hahahahah een gokker serieus nemen is hetzelfde dat je gelooft dat hans klok een duif uit zijn onderbroek kan toveren.
    En dan dat vuur ……….. man o man we zijn platgegooid met vuur de laatste jaren zowel in als de halve finale en op led screens. Wat een flauwekul allemaal dit gaat echt te ver …………….
    Gok instituten zijn TOTAAL niet gebaad bij een goede voorspelling DAN VERLIEZEN ZE NL GELD slim denkende mensen !!!!
    Joan heeft een gewoon goed leuk normaal liedje. Het beste idd van afgelopen jaren dus daarom een twijfel geval voor de finale. Ik hoop op het TV effect wat ze ook in Nederland had. Maar ik denk dat het hele buurlanden punten gedoe ons weer gaat nekken en al helemaal in deze halve finale. Tooi of geen tooi het maakt geen ruk uit. Lieve Joan ga lekker staan en doe je ding en troost je zelf we zijn al eeuwen niet in de finale gekomen dus alles wat je wint is meegenomen.


  2. // Reply

    Trouwens wat een slap gedoe van onze voorspellers. Na de repetitie vol lof schrijven etc etc . Dan de persruimte inkomen en negatieve geluiden horen en dan met kleine kwinkjes de boel weer terug proberen te draaien.
    Ik zit hier toch niet op een site van een politieke partij ????
    DENNIS + GERT + STEEF en zo ERIK 1% ……… RECHT JE RUG , blijf bij je overtuiging en mening en kruip niet in je schulp en nederigheid omdat die corupte bende uit balkan ons liedje niet goed vind of de Tooi belachelijk vind . We hebben monsters op het toneel gehad, clowns, kabouters, oude oma’s en andere rariteiten. En dan moet een mooi symbool van een tooi BELACHELIJK ZIJN ??? Jullie moeten die andere gasten er meteen op wijzen van het verleden en hoe puur dit liedje is . En die daniel goud de gokbaas ………… die hele industrie is totaal verstrengeld met het criminele circuit . SORRY JONGENS WAT EEN AFGANG DIT STUKJE .


  3. // Reply

    Altijd leuk om te lezen wat buitenlanders van de inzending, in dit geval ook de repetitie, vinden. Het blijft ook een kwestie van smaak. Ik stoor me helemaal niet aan de tooi, maar ik vind één veer in haar haar ook erg mooi bij Joan staan. De tooi kan tegenwerken, maar kan ook helpen om bij te blijven. We hebben nou eenmaal niet de meest gunstige loting. Als Joan geen tooi draagt en zich niet kwalificeert dan zegt men weer dat ze dat ding wel had moeten dragen. Draagt ze een tooi en ze gaat niet door dan lees je weer reacties als ze had wel een veer in haar haar moeten dragen. Moeilijk, maar ik zelf denk dat het geen verschil maakt. We hebben een goed lied.
    Ik ben het eens met de mensen van eurosong.be en niet eens met die gokker wat betreft het achtergrondje. Had Azerbaijan in 2009 ook geen vlammen als achtergrond? Die hebben het toen slecht gedaan joh. Wat een onzin.


  4. // Reply

    Ik ga nog even door ….. de vlaamse gasten vinden het nummer te braaf 🙂 Tom dice !!!!!! hun nummer dit jaar is dat niet te braaf.
    Vele delegaties en journalisten hebben door hoe het werkt. De tegenstander moet je afkraken op een subtiele manier. Ja leuk liedje maar we begrijpen de tooi niet 🙁 hoezo begrijp je de tooi niet ?? das van een indiaan en dat vuur is van een kampvuur. WAT MOET JE ER NOG MEER AAN BEGRIJPEN. En de tekst is in het engels en zeer goed verstaanbaar . WAT BEGRIJP JE NIET ?????
    Ik begrijp geen reet van die balkan teksten ……. maar nee dat vinden de nederlandse journalisten mooi. Ik weet nog steeds niet waar dat winnende nummer van die pot over ging. Maar dan is het plots wel normaal. Door al die uitschakelingen van de laatste jaren zijn we ONZEKER geworden en hebben een nederigheid die niet past bij ons landje. Neem een vb aan ons voetbal. We hebben waarschijnlijk geen schijn van kans op de finale , maar we hebben het nu wel over het winnen van het EK en sterker we denken het ook nog. THATS thé spirit RECHT JE RUG !!!! OW ja jhon de mol ik weet dat je dit leest 🙂 als je me nodig hebt volgend jaar ik doe het GRATIS . EN het eerste wat ik ga doen is een site maken waar het nationalisme van afdruipt en het eigen product verkoopt zoals een goed koopman dat doet. En Dennis en Gert mogen bij mij in de leer , zal ze een stukje pr en marktgericht denken. Ow ja dennis en Gert je hebt me e mail adres dus schroom niet voor wat extra tips de komende dagen. Of willen jullie weer uitgeschakeld raken dit jaar ???


  5. // Reply

    Persoonlijk heb ik ook een hard hoofd in de kansen van Joan Franka, eigenlijk al vanaf de uitverkiezing.
    Om met het positieve te beginnen: Nederland gaat nu eens niet voor braaf en middle of the road. Nee, het speelt zelfs een alles of niets spel met de tooi. Dat dwingt heel eventjes mijn bewondering af.
    Wel denk ik dat er een paar inschattingsfouten door het Nederlands team gemaakt zijn en die zie ik ook ruim terug in commentaren van buitenlandse vrienden en in opmerkingen op websites buiten Nederland. Onvoldoende heeft men zich weer verplaatst in het bevattingsvermogen van het Europese publiek/ de europese jury’s. De Nederlandse tooi kan stoer en memorabel zijn, in de context van het hele optreden is hij onbegrijpelijk en niet te plaatsen. Opeens staat daar een vrouw met een reuzentooi.En? Hoezo? Waarom? Is dit misschien bedoeld als joke entry? Is zij van native American afkomst? Maar zij lijkt niet op een Indiaan? Was er in ‘de nationale’ dan nog een filmpje op de achtergrond, waarop, hoe klein ook, een referentiekadertje te zien was, nu is er 100% niets. Erger maakt het nog dat het spel van Indiaantje en comwboytje helemaal niet iets is wat in Europa universeel gespeeld wordt. De oosteuropeanen hebben sowieso in de recente geschiedenis helemaal niets met Amerika en cowboys en indianen en te verwachten is dat ze sowieso “puzzled” zijn bij de aanblik van de act. Indiaantje spelen is waarschijnlijk net zo Europees als Sinterklaas en Zwarte Piet dat zijn. Oei, wie brengt eigenlijk een Nederlandser schouwspel op het toneel, Sieneke of Joan Franka? De waardering voor Joan Franka en haar act, gaat, zo heb ik bemerkt aan de buitenlandse commentaren in golven. Na de nationale finale goede reacties op het liedje, wel veelal aangevuld door een “waarom draagt ze die tooi, de act zou beter zijn als ze ‘m niet droeg”. Toen Joan langzaamaan ging verschijnen met een enkele veer in het haar, ging ook de waardering omhoog en klom ze tevens bij de bookmakers. De reactie in het buitenland van lieden die het goed met de Nederlandse inzending menen was er veelal een van opluchting. “Gelukkig, Joan komt beter tot haar recht nu ze haar tooi definitief lijkt te hebben afgezworen”. Ik merk dat na de eerste repetities de aanvankelijke kritiek weer begint terug te keren en de vragen over de tooi weer naar boven komen. Er wordt weer om verklaringen over de tooi gebedeld en er worden weer opmerkingen op buitenlandse messageboards geplaatst waarin het Nederlandse onvermogen om een geschikte act te creëren aan de kaak wordt gesteld. “Dutchies remain Dutchies and once again they spoil their chances with their act.” Met de muzikantenjongens wordt m.i. de rest gedaan om ons definitief de ondergang te brengen. Zelfs al zouden we nog redelijk wat televotes overhouden, bij de vakjury komt de genadeklap. Aan alles is te zien dat de fotomodellen totaal geen kaas van muziekbeoefening hebben gegeten. Als je ziet hoe ze met banjo of gitaar omgaan… Natuurlijk weet ook de vakjury dat er niet live wordt gespeeld, maaar als er echte muzikanten in playback worden ingezet(à la Servië) dan wordt in elk geval nog gesuggereerd dat er iets muzikaals op het podium wordt verricht. Deze jongens kunnen slecht acteren en vallen vrijwel meteen door de mand, al hun hunkiness ten spijt.
    Er is één ding dat onbekend is en dat is het totaalplaatje op het tv scherm(gelukkig geven de medewerkers van ESF magazine aan dat dit tenminste meevalt). Het is niet de eerste keer dat matige liedjes/acts gered worden door een geweldig gekozen regie. Laten we hierop hopen. Mijn voorspelling: een eindklassering tussen de 13e en 16e plaats in de semi op grond van de repetitieverslagen uit het buitenland. Want hoe graag wij het zouden willen, we kunnen met ons enthousiasme zelf helaas niet stemmen op Joan….


  6. // Reply

    En ja, ook ik heb aanvankelijk de tooi verdedigd, maar dat was toen deze nog begrijpelijker ingebed was in de totale act +LED.


  7. // Reply

    Robert ik snap je betoog wel en je kern is ook waar dat bestrijd ik niet. Mij gaat het om RECHT JE RUG verhaal. Er zijn zoveel persconferenties om je verhaal te vertellen. Simpel laat een nederlands journalist een 1 tweetje vraag stellen over het hele idianen gedoe. Gebeurt in het bedrijfsleven en de politiek ( sterker de apple presentatie’s worden bedolven met dat soort akties. Over de vakjury ben ik het niet met je eens !! Die was toch weer terug geroepen om over de kwaliteit van de liedjes te oordelen. Hoe kan het dan in godsnaam dat de Ieren zoveel punten toch nog krijgen vd vakjury’s of zweden verleden jaar ??? Er is veel fout aan het hedendaagse songfestival maar daar kan je over gaan klagen of het spel MEE-SPELEN en voor dat laatste opteer ik .


  8. // Reply

    Ik denk dat wat we als kijkers te zien/horen hebben gekregen vorig jaar van Ierland nog niet zo slecht was. Dat de broers zelf niet goed konden zingen kwam nauwelijks naar voren omdat ze hier een oplossing voor hadden verzonnen: uitstekende backings en een microfoonvolume voor de broers die, heel slim, nogal laag stond. De LED was geweldig en gaf de juiste sfeer mee.
    Wb Zweden: kwam bij de jury’s behoorlijk wat lager uit dan bij de televoters. Ook Eric Saade werd behoorlijk geholpen door de backings. En wat je hoorde was daardoor nog aanvaardbaar. Ben daardoor niet verbaasd en zeker niet verontwaardigd dat de twee genoemde landen zo hoog gekomen zijn.
    En ja, net als jij ben ik er ook voor om MEE TE SPELEN. Maar dat betekent ook verdieping in waar je mee scoort en daarin verschillen we blijkbaar van mening. Persoonlijk zou ik modellen (die geen muzikale vaardigheden/resp. acteervaardigheden bezitten)eerder inzetten in tijden dat er geen vakjury’s bestaan. Nu vind ik dit risicovol omdat hun onkunde in het bespelen van hun instrumenten er visueel van afspat. Vakjury’s zie ik nu de act als goedkoop ter zijde leggen. Ik denk dat het beter was geweest wanneer Joan haar hunks op het Rotterdamse conservatorium bij elkaar had gezocht. Daar zijn ook vast en zeker genoeg leuke jongens, die bovendien overtuigend visueel een instrument goed kunnen bespelen. Overigens, net als jij ben ik alleen maar blij als Nederland met de sympathieke Joan Franka de finale haalt. Alleen geloof ik er niet in omdat het spel naar mijn mening toch niet helemaal goed wordt gespeeld. We kunnen buitenlandse feedback ter zijde leggen en als onzin bestempelen, maar we kunnen ook kijken in hoeverre er misschien iets van waarheid in zit.


  9. // Reply

    heb in tientallen jaren nog niet zo’n slechte nederlandse inzending gezien. mijn geluid gaat op zacht bij indiana joan. dit is geen halve finale waardige inzending.


  10. // Reply

    Robert van mij mogen die mannen weg !!!! De tooi mag ook af !!! Ik geloof in Joan op een kruk met wat vuur en mooi het liedje spelen . Want het liedje is goed.
    Maar hierboven maak ik duidelijk dat je het spelletje moet mee-spelen en hoe je dat moet doen . Ons hele coming out 🙂 is slecht , niet slim en doordacht.
    Je moet journalisten van het buitenland bespelen , charmeren en trikken . ( dat doen de Ieren wel hè )
    Het songfestival is geen schoolreisje meer . Dat moet je doordacht doen met een bedrijfsplan en strategie . Er lopen daar lieve journalisten rond uit Nederland die de Balkan de voeten likken . Nederland moet niet zo lief doen en van zich afbijten. Vb doe led dat er geen kids op konen in film vorm . Had dan geëist in led vorm getekend . Snap je wat ik bedoel te zeggen ?


  11. // Reply

    Interesting discussions to read. With everything said, still it is a very nice song! Endearing, and from everyone I’ve talked to, Europe seems to mostly agree. So here is one more foreign-opinion, and sorry if I repeat anything previously said. I’m trying my best to keep up!

    It’s true the act could use a bit of guidance. Mostly, if only, with the backing band-guys. Someone said earlier, I think, they are quite stiff and should move more melodically with the music. I agree.

    I don’t see the fire as an issue (maybe just a couple too many), nor the Native American clothing. In regards to the headdress vs a single feather: the headdress we are familiar with is not THE one; I heard her tell that she would be wearing a new “special” headdress – perhaps it is less full and more subtle in resemblance to the lone feather?? Which could be the perfect balance.

    One thing I wonder about: I agree with Robert in that all of Europe may not understand the western ‘cowboy & Indian’ theme… so initially, why not include something in the LED screens to really connect it all together? Or someone once thought of children on stage reenacting the video, but that could be too distracting. Really just something to better set the atmosphere, like one of you also mentioned. Then again, the background I think is actually quite nice as it is. So I don’t know how to resolve that, if it even need be.

    At this point, I don’t really see any of this as a “deal-breaker”, as after all it is about the music and I think you have a song which many people can connect to (with or without the ‘cowboy & Indian’ theme). It is well thought out, and seeing as there is no “winning formula”, it looks be a smart entry. Now I’m just curious how it will all come together in the dress-rehearsals. But yeah, I hope Netherlands will qualify! I think you have quite a good chance this year, despite all of the debate 🙂


  12. // Reply

    leuk al die reacties te lezen maar wat weniet moeten vergeten het zijn repetities en er kan nog van alles gebeuren om alles goed te krijgen . Wat we ook niet moeten vergeten we zijn 1 camerashot uit de zaal en we zien niet wat er op tv wordt laten gezien . De muzikanten( modellen ) laten echt wel met de uitzending wat meer pit zien en hun kleding zal best wel sexy zijn . Ik denk namelijk dat Joan nu de tooi draagt en met de uizending geen tooi puur om dit soort reacties te krijgen van de pers en al de sites om niet te worden vergeten ( zal wel een stunt zijn ) en als het niet zo is dan is dit geen goede marketing . John de mol is geen man die voor schut wilt staan en die weet dondersgoed dat dit zal werken . Eerst dit doen om iedereen er te laten over schrijven en as donderdag pas de top laten zien zoals het moest zijn … Trust my words en anders ga ik volgend jaar bij John de Mol werken hoe je fans – pers – sites moeten voeden om niet gelijk alles te laten zien en pas op de avond moet scroren en niet scoren van te voren want dan kan je alleenmaar naar beneden zakken


    1. // Reply

      de man met de banjo en de andere cuties gaan zeker weten beter hun best doen en zullen echt wel beter gaan presteren . Zijn repetities en ging nu puur alleen om op de juiste plek te staan en de camera posities …. denk wel dat de ( muzikanten ) op 1 plek moeten blijven staan en niet naar Joan te lopen want dat ziet op beeld een beetje goedkoop eruit … 1 tip voor de crew daar zet de boys op een verhoging schuin achter Joan en de zangeres ook op een blok iets hoger als de boys en laat ze staan waar ze staan ….


  13. // Reply

    Ik denk hetzelfde als Ronny: bij de dressrehearsel zullen we wsl gewoon 1 veer zien en ze hopen nu veel gepraat van journalisten over de tooi. Ik hoop wel dat die nepmuzikanten wat beter kunnen doen alsof. Vooral over die banjo heb ik me verbaasd! Die hand ligt helemaal stil op de snaren. Zijn het dan echt alleen maar “mooie”leeghoofden? En krijgen ze van de Nederlandse regie geen feedback? Vlieg anders idd maar een paar muziekanten in, want dit is echt slecht!!!Verder hoop ik echt dat ze de finale haalt, al was het maar om even van het gezeur hier in Nederland af te zijn, maar ik ben ,net als Steef zei, bang dat we weer een paar jaar te laat zijn met onze inzending. Ik bedoel achter de trend aanlopen. Maar ik blijf hopen!


  14. // Reply

    Volgens mij gaat het om het liedje EN de uitvoering er van. Tooi of geen tooi is dus nicht im Frage!!!


  15. // Reply

    Tuurlijk, Henk J, het gaat ALLEEN om het liedje. NIET. Dat is de laatste jaren altijd de slogan van de TROS geweest. Dat is precies ook de reden geweest dat de 3JS vorig jaar in Düsseldorf aankwamen zonder enig plan ingeleverd te hebben. Dat is ook de reden dat ze zich rotschrokken toen ze ontdekten na het bekijken van de tv beelden van de eerste repetitie dat beeld er wel degelijk toe doet. Dat is ook de reden van het paniekvoetbal geweest de rest van hun verblijf en de reden dat de camera hen nooit meer wist te vinden(en vv).
    We leven in 2012 met een generatie die meer en meer visueel ingesteld raakt. Het liedje en de uitvoering is de basis, het visuele is de afmaker, het ondersteunende dat het verschil uitmaakt.


  16. // Reply

    En: laat de regie de sterke punten van de jongens benadrukken: mooi zijn. Laat haar verbergen waar ze slecht in zijn: (geloofwaardig) instrumenten bespelen. In de praktijk komt het er dan op neer dat de jongens alleen tot de schouders lief lachend in beeld komen en shots van het hele lichaam met instrument in de hand niet in close up

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *