•INTERVIEW MET• De podiumbouwer

Het is al vaak aangehaald op ••ESF Magazine••: de staging van de liedjes op het songfestival. Delegaties zijn tot op bepaalde hoogte bij machte om de staging, verlichting, visuals en camerawerk te beïnvloeden. Maar met wié moet de TROS-delegatie dan overleggen om dit mogelijk te maken? En welke persoon zorgt er eigenlijk voor dat er in de eerste plaats een podium opgebouwd gaat worden? • Door: Gert Waterink •

Ik sprak in de week voorafgaande aan de repetities uitgebreid met Ola Melzig. In zijn functie als technical director stuurt hij ter plekke in de Malmö Arena het hele bouwproces van het podium aan. Ondanks alle bouwdrukte wist hij toch nog even tijd vrij te maken voor een vraaggesprek. En zet ‘even’ maar tussen aanhalingstekens, want deze vrolijke rocker kan in geuren en kleuren vertellen!

Voordat ik begin met het stellen van de wat specifiekere vragen, heb ik even een leuke triviavraag voor je. Ik laat je een foto zien en ik ben dan benieuwd of je mij iets over dit Eurovisiedecor kunt vertellen.
Eurovision Stage“Hmmmm, dat zou vóór 2000 geweest moeten zijn. Een gok… 1997. Ik vind het een mooi ontwerp, omdat het elementen in zich heeft die goed werken voor televisie. Een rond podium trekt altijd de aandacht. De boog is een massief onderdeel waarmee met behulp van diagonaal-lijnen een eerste ‘achtergrondlaag’ wordt gecreëerd. Het geeft je een referentiepunt voor de diepte-perceptie. Dat is cruciaal, maar het wordt maar al te vaak vergeten in podiumontwerpen die getekend zijn voor tv-evenement. Ik moet zeggen, ik vind het een erg mooi ontwerp. Er zitten overeenkomsten tussen bovenstaand decor en het podium in Malmö.”

Het songfestival van dit jaar is natuurlijk niet jouw eerste project als technical director voor M&M Production Management AB. Kun je ons wat meer vertellen over hoe het allemaal begon?
“M&M werd in 2006 opgericht door mij en m’n vrouw Joan Lyman [Austin, Texas]. Dat was kort nadat ik stopte met m’n functie als head of production management bij Spectra Events & Technologies.”

Wat doet een technical director nou precies? Wat managed hij?
“Dat verschilt van evenement tot evenement. Voor de show in Malmö hebben we de verantwoordelijkheden verdeeld over twéé technical directors. Ik heb vooral de regie over (bouw van) het podium, de verlichting, de graphics/visuals, het geluid, monitoring, hijsen (met katrollen) van elementen, automatisering podiumelementen en de pyrotechnics. De andere technical director is vooral verantwoordelijk voor de zaken die direct van belang zijn voor de uitzending van de shows. Denk daarbij aan het regelen van de montagetafels het eigenlijke monteren (postcards) en de camerabesturing.”

Welk onderdeel van jouw bedrijf runt jouw vrouw?
“Op normale werkdagen doet Joan vooral de marketing voor de fabrikanten van verlichting in de staging-industrie. Maar als ik werk aan de grotere producties, bijvoorbeeld het Eurovisie Songfestival, dan neem ik haar mee als productie-assistent. Ik kan haar uitstekend rondcommanderen. Maar als het songfestival is afgelopen, dan is het payback time voor mij.”

Ola Rock n RollHoe lang ben je nu al betrokken bij het Eurovisie Songfestival?
“Dit is alweer m’n 11e songfestivalproductie. Mijn eerste was in 2000, ook in Zweden… Stockholm.”

De eigenlijke concepten, de podiumontwerpen, worden niet getekend door jou, maar door anderen. Hoe worden de eigenlijke tekeningen, de blauwdrukken, vertaald in een werkbaar en uitvoerbaar project voor M&M?
“Nope, ik ben géén designer. Dus het ontwerp komt nooit van mij. De meeste ontwerpen/tekeningen komen bij ons binnen als JPG-files of iets anders. En dat is meestal totaal nutteloos voor ons. Wij gaan dan het ontwerp weer opnieuw tekenen met CAD-softwaren of andere professionele tekenprogramma’s. Dan wordt het een uitvoerbaar ontwerp.”

Waar worden de onderdelen voor het nieuw ontworpen podium nou eigenlijk gefabriceerd?
“Voor het songfestival in Malmö is alles gefabriceerd in de Verenigde Staten en België door onze partner en producent van staging-onderdelen Tait Technologies.”

Om even door te gaan op bovenstaande vraag: Wordt het eigenlijke podium gefabriceerd en afgeleverd als een soortement van IKEA-handleiding?
“Man, kon dat maar :-)!”

Hehe, dat is duidelijk Ola. In hoeverre komen bepaalde moeilijkheden inzake de fabricage en de opbouw/montage dan voort uit het eigenlijke podium-ontwerp? In andere woorden: Adviseer je de ontwerpers om bepaalde onderdelen uit het ontwerp te verwijderen of om iets compleet nieuws toe te voegen in het ontwerp?
“Vanaf dag 1 is er een constante dialoog tussen de stage designers. Daarbij hebben we het dan over wat er mogelijk is en wat niet, wat de beste prijs-kwaliteitverhouding is en welke gebieden van het ontwerp prioriteit verdienen. Ook spreken we af hoeveel er gefilmd moet worden van het podium, welke materialen we het beste kunnen gebruiken voor de fabricage van elementen en welke soort technologieën we gaan gebruiken voor het ontwerp. Gedurende deze constante dialoog schieten we wel degelijk bepaalde onderdelen van het ontwerpvoorstel af, bijvoorbeeld omdat ze te zwaar gaan worden, omdat ze het kostenplaatje te duur gaan maken en/of ze de fabricage té tijdsintensief gaan maken.”

Wat was het moeilijkste en kostbare podiumontwerp tot dusver? En kun je ons een kleine opsomming geven van het materiaal dat werd gebruikt voor dat ontwerp?
“Zonder twijfel was dat Moskou 2009. We hadden zo’n 2.000 m2 LED’s in het podiumontwerp zitten, we consumeerden bij elkaar zo’n 25.000 liter diesel per dag, enkel om het podium operationeel te houden. De glazen podiumvloer die de vloer van de hal bedekte, woog bij elkaar al zo’n 80 ton.”

Wat kun je zeggen over het ontwerp van dit jaar in Malmö? Is het een makkelijker of moeilijker op te zetten podium in vergelijking tot de afgelopen twee podia in Düsseldorf en Bakoe?
“Het is moeilijker, vooral omdat het een ambitieuzer project is dan de afgelopen twee jaar, maar ook omdat we alles moeten bouwen met 10 dagen minder bouwtijd.”

In de afgelopen jaren had het Eurovisie Songfestival een sterke focus op de aanwezige fans. Maar wat te denken van het TV-publiek? Wat voor soort ontwerp werkt het beste voor die mensen die thuis op de bank naar het festival kijken?
“Persoonlijk denk ik dat je áltijd de TV-kijker de frontrow seat moet geven, vooral bij een TV-evenement als het songfestival waar meer dan 100 miljoen mensen naar kijken. Daarom is het erg belangrijk om met meerdere lagen van voorgrond en achtergrond te werken. Je hebt dan de beste instrumenten om een camerashot zo goed mogelijk samen te stellen. Precies zoals ze gedaan hebben op de afbeelding die jij me liet zien.”

Podium MalmoNatuurlijk probeer je elk liedje een unieke look and feel te geven. Maar denk je dat bepaalde muziekgenres jou kunnen helpen om een perfecte look and feel te verbeelden? En zijn er liedjes die het juist moeilijker maken om dit te visualiseren?
“Natuurlijk zijn in dat opzicht bepaalde liedjes makkelijker dan andere liedjes. Meestal zijn voor ons het meest problematisch de ballads en veel andere slow-tempo liedjes. Zij geven een behoorlijk saaie, treurige rode draad door het TV-programma. Ze remmen ook het creatieve team, omdat je dan een een zeer scherpe omlijning qua visuals, verlichting en video content in acht moet houden.”

Aan welk Eurovisie Songfestival tot dusver heb je jouw mooiste herinneringen overgehouden, zowel voor wat betreft de staging als de muziek?
“Dat is lastig. Ik vond het podium dat we bouwden in Riga, in 2003, werkelijk fantastisch. Qua muziek denk ik dat Helsinki 2007 mijn favoriete jaar was, omdat dat jaar een zeer grote variëteit aan liedjes kende.”

Nog een laatste vraag. Ik zal de vraag al fluisterend stellen. Zoals je inmiddels al weet is mijn land Nederland tot op de dag van vandaag officieel het slechtst scorende Eurovisie-land (Géén TOP 10 sinds 1999, géén finale sinds 2004!). Gedeeltelijk ligt dit aan onze eigen Nederlandse delegatie, omdat de ideeën voor lichtplan en video/LED-visuals vaak saai, weinig uitgesproken en weinig inspirerend zijn. Dus dan nu m’n vraag: Kun je de Nederlandse delegatie van advies voorzien als je ze straks tegenkomt in Malmö?
“Dat heb ik allang gedaan! Het is nog steeds een SONG festival, weet je? Begin altijd met het kiezen van een goed liedje, iets wat jullie in vergelijking met vorige jaren nu eindelijk eens gedaan hebben! Je zult zien hoe goed dat werkt.”

Erg bedankt voor dit superleuke gesprek. Ik denk dat de lezers van ••ESF Magazine•• nu absoluut een beter beeld hebben van de mensen die voorafgaande aan de repetities zo snel dit prachtige podium op moeten zetten. Een heuse race tegen de klok!

Nog een paar daagjes tot de repetities beginnen. Het podium in Malmö is inmiddels al gereed. En ook de eerste ‘dummy rehearsals’ met studenten van theater- en muziekscholen in Malmö zijn al gehouden. Maar Ola blijft tot en met het einde van het songfestival zijn blog bijhouden. Dus kun je geen genoeg krijgen van alle insight, alle kijkjes achter de schermen? Surf dan naar www.m-m-pr.com en volg Ola’s team op de voet! Ooowh, en nog even kort Ola’s motto: “Als je denkt dat je te oud bent om te rock ‘n rollen, dan bén je ook te oud!”

[Wil je de laatste interviews nog eens nalezen, volg dan deze link.]


2 Comments


  1. // Reply

    Leuk en interessant interview. Geeft goed beeld wat er allemaal komt kijken bij het esf.


  2. // Reply

    Super! Dit is nou eens leuk om te lezen. We mogen deze mensen niet vergeten, zij werken enorm hard dus een pluim voor al die mensen maar ook voor ESFmagazine 😀

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *