Definitieve comeback Centraal Europa nog ver weg

Centraal-Europa maakte een Revival door op het Songfestival van 2014. Maar hoe groot is de kans dat sommige afhakers uit die regio terugkeren? In het derde artikel van deze reeks onderzoekt Dennis van Eersel of het imago van het Songfestival nog te redden is in landen als Tsjechië en Slowakije. “Of het komt tot een blijvende terugkeer is de vraag.” • Door: Dennis van Eersel •

Over afhakers en trouwe honden
De fabel is dat Oost-Europa regeert op het songfestival en dat de Westerse landen niets meer in te brengen hebben. De realiteit is echter dat juist Centraal-Europa al jaren dramatische resultaten haalde – tot de wederopstanding van 2014. Het kan zorgen voor een positieve impuls, maar is het resultaat eenmalig? Hoe groot is de kans dat sommige afhakers uit die regio terugkeren?

Hongarije en Zwitserland zijn, ondanks magere resultaten, altijd redelijk trouw aan het hedendaagse songfestival gebleven. Alleen in 2006 en 2010 stapte Hongarije er even tussenuit, iets wat ze eind jaren ’90 en begin jaren ’00 ook al hadden gedaan, maar die twee recentere afmeldingen hadden te maken met een gebrek aan financiën. Oostenrijk en Polen keerden terug nadat zij er even uit waren gestapt. En Tsjechië en Slowakije hadden zulke slechte resultaten dat het draagvlak onder de bevolking volledig weg is. Deze landen hebben we al enkele jaren niet meer kunnen zien op het festival.

Het afgelopen festival in Kopenhagen was in dat opzicht belangrijk voor de Centraal-Europese regio. Zwitserland en Hongarije haalden glansrijk de finale. Andras Kallay-Saunders werd zelfs gezien als één van de kanshebbers om het festival naar Boedapest te halen. Polen had ook uitzicht op meer dan een finaleplaats, maar zij zagen hun kansen door de juryleden doorboord worden. Juryleden die frappant genoeg de act uit Oostenrijk wel rijkelijk beloonden, waardoor er zelfs een land uit het midden van het continent het festival won.

Kwaliteit loont
Over de inzending van Conchita Wurst kun je veel zeggen en discussiëren, maar daar is dit artikel niet voor bedoeld. De andere drie genoemde landen kwamen zonder uitzondering met kwaliteit, en prompt was er weer eens succes voor Zwitserland, Hongarije en Polen.

Poland 2014 - Donatan & CleoIn het geval van de trouwe landen Zwitserland en Hongarije was dit wellicht niet essentieel. Zij blijven meedoen, zolang de financiën dat toestaan. Voor Polen kan de finaleplaats een impuls zijn om er nog een aantal jaren bij te blijven. Het insturen van Donatan en Cleo, die landelijk al enorm bekend waren met hun hit, helpt natuurlijk ook mee.

Dit is onvergelijkbaar met Tsjechië. Hard rock-groep Kabát, de op een zijspoor geraakte Tereza Kerndlová en de roma’s van Gipsy.cz; het waren geen volledig onbekenden in de Tsjechische muziekwereld. Maar als Tsjechië de band Kryštof of Xindl X had gestuurd, was het resultaat en de beleving in Praag misschien beter geweest.

Ook de andere landen in Centraal Europa sturen zelden hun grote artiesten. In Oostenrijk komen voormalige X-Factor kandidaten vaak aan bod, en in de Hongaarse voorronde A Dal doen steeds vaker bekende namen mee. In Slowakije heeft Kristina na de nummer 1-hit Horehronie uit 2010 nog meer nationale hits gescoord. Zij is echter de uitzondering die de regel bevestigd. Want verder zien wij de Slowaakse deelnemers niet in de hitlijsten terug. Het blijft zonde dat Slowakije in 2010 de finale niet haalde. Dat had voor goodwill kunnen zorgen, en mogelijk het besef dat er gevestigde kwaliteitsartiesten uit Bratislava moeten worden gestuurd, in plaats van onervaren of alternatief talent.

Tsjechische terugkeer onwaarschijnlijk
Omroep Česká Televize heeft al laten weten dat het land ook in Wenen niet zal terugkeren. In 2007, 2008 en 2009 deed het land mee, maar in alle gevallen wist het niet de finale te bereiken. Daarmee is Tsjechië samen met Andorra het enige deelnemende land dat nooit op zaterdagavond te zien was in een finale. Sterker nog; in twee van de drie gevallen eindigde Tsjechië in hun halve finale op de laatste plaats.

Er is weinig houvast voor de gedachte dat de Tsjechen ooit terugkeren op het songfestival. Toegegeven: sinds hun debuut in 2002 doet het land ieder jaar aan de Eurovision Young Musicians. Ze staan dus niet onwelwillend tegenover andere wedstrijden die de EBU organiseert. Het kostenplaatje van deelname aan het Eurovisie Songfestival ligt alleen beduidend hoger. En als de omroep stelt dat er weinig publieke belangstelling is en de kijkcijfers slecht zijn, dan is er weinig reden om dat geld wel te betalen.

REDACTIONELE UPDATE: 19 november maakte de EBU bekend dat Tsjechië in 2015 terugkeert op het Eurovisie Songfestival.

Slowaken meer welwillend
In Slowakije ligt het toch iets anders. De belangstelling voor het festival is in Bratislava toch iets groter is dan in Praag. Voor de duidelijkheid: het zijn geen Scandinavische cijfers, maar er is in Slowakije best wat draagvlak om deel te nemen.

Toch heeft de RKristina PelakovaTVS al gezegd dat een terugkeer in 2015 er niet in zit. Het jubileumfestival zal geen deelnemer(s) uit Slowakije kunnen begroeten vanwege de kosten. De omroep heeft al te maken met enkele financiële restricties en is strikter gebonden aan de doelstellingen die er liggen voor de zender. En een programma als het Eurovisie Songfestival hoort kennelijk niet bij die doelstellingen.

Sinds de invoering van de halve finales heeft Slowakije nooit de finale gehaald. Maar eerlijk is eerlijk, op het reeds genoemde Horehronie uit 2010 na, waren de inzendingen ook van een te laag niveau om aanspraak te maken op een finaleplek. Als Slowakije kwaliteit stuurt, net als de andere landen uit Midden-Europa afgelopen jaar deden, dan halen ook zij die finale.

Of één finaleplek voldoende is voor een blijvende terugkeer is wel de vraag. Een achttiende plek in 1996 is het beste resultaat van Slowakije ooit en dat is veelzeggend. Toch lijkt de kans dat Slowakije ooit terugkeert groter dan bij Tsjechië.


1 Comment


  1. // Reply

    Het probleem met Tsjechië, Slowakije en Hongarije is dat zij een behoorlijk gesloten eigen muziekcultuur en dus smaak hebben die niet zo heel goed aansluit bij de rest van Europa. Er zit prachtige muziek tussen, maar die ‘smoelt’ minder in de oren van de gemiddelde televoter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *