America 12 points! (15)

In de Verenigde Staten moet men weinig van het Eurovisie Songfestival hebben. Liever focussen media zich daar op de MTV-awards dan op de muziekcompetitie uit dat vreemde Europa, een continent waar veel Amerikanen toch al weinig feeling mee hebben. Jill Guthrie (19 jaar) is een uitzondering; ze houdt van sport, van talen, van de vele verschillende Europese culturen… en dus ook van het Songfestival! Live vanuit Malmö vertelt Jill het opmerkelijke verhaal van een Yankee-meisje in Eurovisieland.

Deze ervaring was niet alleen goed voor persoonlijke en journalistieke redenen. Ik kreeg het ook voor elkaar om mijn verblijf te gebruiken als een independent study op mijn universiteit. Nu ik terugreis naar huis, moet ik al mijn verhalen, foto’s, video’s en al het materiaal dat ik heb verzamelen. Dat tezamen presenteer ik dan als mijn journalistieke Songfestivalervaring. Wat begon als een leuk tripje, blijkt nu op meerdere vlakken nuttig te zijn. • Door: Jill Guthrie •

Ik ontmoette mijn supervisor voor deze studie pas één week voor ik naar Nederland vloog. Hij was eerder ook mijn leraar Journalism en bovendien de dean van mijn studieprogramma. Wat bleek: de man was al bij voorbaat van plan mijn idee goed te keuren, aangezien hij in Londen en Praag gestudeerd heeft en groot Songfestivalfan is. Go figure!

Het eerste onderwerp dat we bespraken was “bringing Eurovision to America”, op een manier dat het festival meer Amerikanen zou aanspreken. Dat leek een sterk idee, maar hoe selfish en kinderachtig het misschien ook is: ik zou het liever een echt Europees evenement houden. Het lage animo in de VS maakt het Songfestival tot mijn unieke hobby, and I don’t fancy sharing! Toch kun je niet ontkennen dat publiciteit iets belangrijks is.

De tweede optie sprak mij echter al meer aan. Mijn supervisor vroeg me om de verschillen tussen Europese en Amerikaanse verslaggeving te analyseren. Ik heb echter nog nooit bij Amerikaanse media gewerkt! Mijn ‘ongepaste’ Oxford English en journalistieke stijl zijn eerder dit jaar door dezelfde supervisor nog bekritiseerd. Ook dit onderwerp was uiteindelijk niet geschikt.

Tijdens mijn verblijf in Malmö heb ik het perfecte idee dan alsnog gevonden. Ik onderzoek het Songfestival nu naar aanleiding van de verschillende mediakanalen en de manier waarop het festival zich door de twee weken heen ontwikkelt. Op deze manier is mijn ‘Mass Media’ class toch nog ergens goed voor! De theorieën over hoe je een boodschap het beste via welke media naar een bepaald publiek kunt doorgeven, kun je hier in Malmö gemakkelijk toepassen. Een voorbeeld dat mijn collega Erik eerder deze weken uit de doeken deed: Servië is hier niet in geslaagd.

Natuurlijk hoort bij dit onderwerp ook de ambiance en de passie van alle mensen die hiermee te maken hebben. Niet alleen de liedjes en de inzendingen moeten zo duidelijk mogelijk gepresenteerd worden – de deelnemende landen en het festival zelf willen ook in beeld. Het Songfestival is daarmee een volstrekt uniek evenement. In The States vind je niets dat er ook maar enigszins op lijkt.


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *