Amerivision (2)

In de Verenigde Staten moet men weinig van het Eurovisie Songfestival hebben. Jill Guthrie (20 jaar) is een uitzondering; ze houdt van sport, van talen, van de vele verschillende Europese culturen… en dus ook van het Songfestival! Vanuit haar achtergrond als studente in de Wereldmuziek onderzoekt ze de mogelijkheden voor een Amerikaanse versie van het Songfestival. Op haar geheel eigen fantasierijke manier schetst ze een imaginair contest tussen staten uit alle hoeken van het continent, inclusief artiesten, voorrondes en een merkwaardige puntentelling.

1. NEW YORK – GOGOL BORDELLO – IMMIGRANIADA

De eerste staat die het podium betreedt, of beter: die het podium bestormt, is New York. New York wordt vertegenwoordigd door Gogol Bordello, een Gipsy-punkband uit de underground scene. Elke muziekcompetitie heeft tenminste één merkwaardige protestband nodig, met controversiële in-your-face retoriek. Niet dan? Gezien de tegenstand die Gogol Bordello moest verslaan om Amerivision te halen, kun je stellen dat hun boodschap een brede reikwijdte heeft. Legalen en illegalen – vooral illegalen – voelen zich aangesproken door de politiek geladen songteksten. • Door: Jill Guthrie •

Hun songtitel ‘Immigraniada’ is een verzonnen woord voor ‘immigranten’, bedacht door frontman Eugene Hütz. De overige bandleden voegen alleen maar meer diepte toe aan de songtekst en de sociale aantrekkingskracht van deze inzending. In hun bonte gezelschap zijn de landen Rusland, China, Schotland, Ethiopië, Ecuador, Belarus, de VS en Oekraïne vertegenwoordigd.

De charme van Gogol Bordello zorgde voor een daverende overwinning in de nationale finale, waardoor zij New York vertegenwoordigen in Amerivision. Het verschil in de televoting was klein: met 2% van de stemmen versloeg Bordello de band Vampire Weekend, een eveneens etnisch gemixt gezelschap van Hongaren, Italianen, Ieren en Oekraïners. Zij brachten een lied met Afrikaanse beats en Latin rhytms, maar legden het uiteindelijk toch af. Ook het Amerikaans-Israelische Klezmergezelschap Balkan Beat Box haalde het niet.

Alle drie de acts voerden flink wat decibellen aan in hun optredens, maar de rough-around-the-edges mix van Gogol Bordello had de meeste impact. Dit is waarom: Hütz zingt met blote bast en een verwilderde blik in zijn ogen It’s a book of a true stories / True stories that can’t be denied / It’s more than true, it actually happened. Op de bijzin We comin’ rougher every time is, voor wie het liveoptreden gezien heeft, weinig af te dingen.

‘Immigraniada’ is een pleidooi tegen de immigratiewetgeving in de VS. De dubbele standaards en de bureaucratische terror zouden makkelijk voorkomen kunnen worden, vindt Gogol Bordello. Ze refereren hierbij aan literaire werken als Don Quixote en Het Proces van Franz Kafka. Veel van Bordello’s eerder repertoire heeft een sterk academische achtergrond. Hun hit uit 2005, Start Wearing Purple, benoemt enkele van Hütz’ favoriete filosofen.

De songtekst trekt ten strijde tegen het idee dat immigranten een last zijn. In de videoclip wast Hütz autoramen bij een stoplicht – a classic transient move. De rest van de tekst refereert aan academici die de doorsnee Amerikaan zelfs met een encyclopedie in de hand niet kan thuisbrengen. Rode draad van het verhaal: immigranten zijn niet zo gek als wij ze afschilderen (denk aan de gevleugelde uitdrukking Que? No hablo ingles).

full_gogol_bordello_artist_photo2_(dutyfree)Die boodschap zal veel onderdrukte subculturen door heel het continent aanspreken. Je kunt je afvragen of de band daar bewust op inspeelt. Hoe dan ook, een inzending als ‘Immigraniada’ zal ongetwijfeld punten scoren. Genoeg immigranten steken jaarlijks de grens over, tot ergernis van de grenspolitie. New Jersey zal New York dit jaar om diezelfde reden niet steunen, maar Massachusetts, Michigan, Florida en California waarschijnlijk wel. De vraag is hoe de stemming in Texas uitpakt: daar staat een ultrarechtse blanke bevolking tegenover een bulk aan Latino immigranten.

Amerivisionfans vragen zich af of Gogol Bordello de circusact uit de nationale finale gaat herhalen op het podium in Milwaukee. Spectaculair vuurwerk, rookgordijnen, wie zal het zeggen? Één ding is echter zeker: er komt een hoop lichtwerk en een boel instrumenten bij kijken. Crowdsurfing is een optie en het t-shirt gaat ongetwijfeld uitgetrokken worden.

Als de gipsymuziek, de Klezmer-combinatie, het opvallende stemgeluid van Hütz al geen stemmen trekt, dan wellicht toch de slotboodschap van de videoclip (die op het Amerivisionpodium ook op de ledschermen zal verschijnen): No Human Being Is Illegal. Cheers to that!

JILL OP DE VOET BLIJVEN VOLGEN? DAT KAN. LEES HIER JILL’S EERDERE BIJDRAGEN


1 Comment


  1. // Reply

    Not my cup of tea, maar misschien kan Montenegro geld uitsparen door deze groep af te vaardigen. Past aardig bij hun eerdere inzendingen.

    Voor het overige zou deze inzending vooral punten halen uit de immigrantenpopulatie, me dunkt. En op welke burenstemmen zou New York eigenlijk kunnen rekenen?

    Interessante denkoefening.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *