Amerivision (6)

In de Verenigde Staten moet men weinig van het Eurovisie Songfestival hebben. Jill Guthrie (20 jaar) is een uitzondering; ze houdt van sport, van talen, van de vele verschillende Europese culturen… en dus ook van het Songfestival! Vanuit haar achtergrond als studente in de Wereldmuziek onderzoekt ze de mogelijkheden voor een Amerikaanse versie van het Songfestival. Op haar geheel eigen fantasierijke manier schetst ze een imaginair contest tussen staten uit alle hoeken van het continent, inclusief artiesten, voorrondes en een merkwaardige puntentelling.

5. LOUISIANA – THERESA ANDERSSON – BIRDS FLY AWAY

De lichten gaan uit, de xylofoon speelt een paar noten. Backing vocals klappen in hun handen, zingen ‘yeah-yeah’, en langzaam komt de drum beat door. Een spot fade aan, en een indie-zangeres uit New Orleans komt op om de staat Louisiana te vertegenwoordigen (lous-ianna if you’re local). De thuisstaat van Mardi Gras, van gumbo en van alligators in de moerassen in de achtertuin. Voor Amerivision heeft de staat echter iets delicaters gekozen om de staatsvlag (met daarop een pelikaan en de tekst Union Justice and Confidence) te vertegenwoordigen. Theresa Andersson komt met het lied ‘Birds fly away’. • Door: Jill Guthrie •

Dit is de tweede inzending uit de deep south en eentje die de streek goed typeert, ondanks het feit dat Andersson zelf uit Gotland (Zweden) komt. De luchtige presentatie ontrolt het zuiderse comfort, met de eeuwige blote voeten en het zomerseizoen dat het jaar domineert. In a way, de songtekst van haar lied is een poging om die kinderlijkheid, die warme zomerbries te bewaren.

Ze zingt: I’m sitting on my stoop / Just thinking about the friends I used to know / Summers were spent outside / Snapping time on our thighs / Smiling as the boys walked by / And then a breeze begins to blow / And I know it’s time to go inside /But when birds fly away / They seek shelter / Trees stand strong / They don’t falter

En gaat dan verder naar de droge en plechtige volwassenheid van nooit méér zeggen dan ‘hallo’ – en dat terwijl de vooroordelen zeggen dat het zuiden sweet as honey is. Het is moeilijk te geloven dat ook daar zulke volwassenheid bestaat, als je luistert naar hun darling’s & dear’s, yes sir & yes ma’am bij elke begroeting of afscheid.

Toch vergeten mensen de onschuld van een kinderlijke zomertijd. Hoe ouder je wordt, hoe meer je vergeet. Time / Don’t fade away / Turn ’round / Stay for the day / In my town, zegt Andersson. Was het maar zo simpel als die wens. Theresa heeft een verborgen, maar rauwe nostalgie over zich.

De gypsy glow in haar karakter maakt haar een vechter in deze competitie. Ze treedt doorgaans alleen op, omsingeld door instrumenten en pedalen, dansend met het publiek als de kans zich daartoe voordoet. De compositie is sterk maar zal met name ook de oudere kijkers raken (vanwege de nostalgie). Het klappen, hummen en dansen vertegenwoordigt de Afrikaans-Franse bevolking die Louisiana typeert.

Evenals haar voorganger Rue Royale, nam Andersson meerdere albums op in eigen beheer. Ze kwam naar de VS als zigeuner-immigrant, en past daardoor in de beschrijving die Gogol Bordello eerder gaf. Haar aparte verschijning, merkwaardige danspasjes op blote voeten zullen een echtheid aanspreken die een deel van de bevolking wel waardeert. Bovendien kan haar Zweedse achtergrond helpen in de televoting in het midden-Noorden van het land, waar veel Scandinaviërs wonen.

Daar staat tegenover dat de loting na Rue Royale ronduit ongelukkig is. De twee liedjes blijven in eenzelfde sfeer hangen, en laten daarmee ruimte voor een uptempo lied om er flink uit te knallen. Toch oogst Andersson waardering met haar optreden. Je hebt er behoorlijk wat lef voor nodig om alleen op dat grote podium te staan met vijf instrumenten om je heen die allemaal bespeeld moeten worden. Andersson oogst waarschijnlijk een staande ovatie in de zaal, en dat is ook wat waard.

JILL OP DE VOET BLIJVEN VOLGEN? DAT KAN. LEES HIER JILL’S EERDERE BIJDRAGEN


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *