COLUMN • Boycot muziek songfestival niet meer van deze tijd

De enige manier om het nummer niet te horen, was als je geen Nederlandse radiozender aan had staan. De afgelopen zomer werd ‘El Mismo Sol‘ van Alvaro Soler gebombardeerd tot dé zomerhit van 2015. Maar was dat ook zo geweest als het lied een songfestivalinzending was geweest? Door: Dennis van Eersel

In Nederland wordt er maar weinig aandacht geschonken aan muziek uit andere landen. Heel sporadisch wordt er een lied geplugd of gepromoot en wordt het een cultureel verantwoorde hit. Maar de willekeur voert de boventoon.

In Het Grote Songfestival Boek van Richard van de Crommert en Dave Boomkens hekelt oudgediende Frits Spits de houding van huidige radio-dj’s. “Tegenwoordig wordt de kennis van de diskjockey niet meer geprikkeld. Sterker nog, het maakt allemaal niets uit: anderen beslissen voor jou wat er gedraaid wordt. Een dj is nu slechts een vakkenvuller.” Het Songfestival leed hevig onder deze tirannie: waar in België en Duitsland meerdere nummers de hitlijsten haalden, bleef succes in Nederland uit.

Overigens is de situatie in Nederland op songfestivalgebied niet meer zo erg als een jaar of tien geleden, toen vrijwel alle inzendingen bewust werden geboycot, door een grote invloed van platenmaatschappijen. Sinds de tweede plaats van The Common Linnets worden er weer wat nummers opgepikt. Zo was het winnende ‘Heroes‘ van Måns Zelmerlöw zelfs regelmatig op 100%NL te horen. Maar het is bevreemdend dat de nummers van Guy Sebastian of Loïc Nottet nergens te horen zijn geweest. Zeker na de hype in Nederland rondom de Belgische inzending in Wenen.

Uiteindelijk zorgt deze houding ervoor dat radiozenders de slag meer en meer verliezen. Netwerken als YouTube, Spotify en social media als Twitter en Facebook zijn tegenwoordig leidend. Het Songfestival trekt tegenwoordig een jonger publiek, en het is dan ook niet verrassend dat juist deze doelgroep de radiozenders links laten liggen. Zij draaien niet wat zij willen horen op dat moment.

Ook Johan van Slooten, voormalig tekstschrijver voor de radio-uitzending van de Top 40 en samensteller van menig hitdossier zegt het in het eerder aangehaalde boek: “Het publiek wordt steeds bepalender. Een gunstige ontwikkeling voor het songfestival.” De boycot van songfestivalmuziek op diverse radiozenders, is daarom ook niet meer van deze tijd.

[Klik op deze link om vorige columns nog eens door te lezen]


2 Comments


  1. // Reply

    Ik vermoed dat het traditionele luisteren naar een paar grote radiozenders zijn langste tijd wel heeft gehad, zeker bij de jongere generatie. Dus het probleem lost zichzelf wel op.


  2. // Reply

    Jaja dus als radio 3 veel songfestival liedjes draait zal er veel publiek terug komen. Die hype van België werd gecreëerd. Een goed nummer komt echt wel in de hitparades.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *