COLUMN • Een jaarlijkse In Memoriam

Deze week overleed Willem Duys op 82-jarige leeftijd. Daarmee is ons een waar songfestival-icoon ontvallen. Want Duys was in het verleden commentator, spokesperson en NSF-presentator bij ‘s werelds grootste muziekshow. En Duys is helaas niet het eerste icoon dat de laatste jaren kwam te overlijden. Een generatie toonaangevende artiesten en presentatoren begint langzaam uit te sterven. En het zou de EBU sieren om hier op eerbiedige wijze mee om te gaan. • Door: Dennis van Eersel •

Vroege oud-winnaars als Jean-Claude Pascal en André Claveau overleden al een behoorlijke tijd geleden, maar ook onze eigen Teddy Scholten moeten wij inmiddels in dit rijtje scharen. En eerlijk is eerlijk, het is slechts een kwestie van tijd voordat Jacqueline Boyer, Corry Brokken en Lys Assia er ook niet meer zijn. Juist omdat de laatstgenoemde eerste winnaar van het festival door de EBU in de recente jaren vaak in de schijnwerpers wordt gezet, verwacht ik dat er een mooi eerbetoon zal volgen als er een festival wordt gehouden terwijl zij er niet meer is.

Ik begrijp dat de EBU er niet aan kan beginnen om commentatoren en presentatoren van nationale selecties een waardig In Memoriam te bieden tijdens haar show. Dat moeten de desbetreffende landen zelf doen. Bijna een miljoen tv-kijkers (999.000) hebben donderdagavond gekeken naar de ingelaste AVRO-uitzending ‘Een leven voor de vuist weg’ op Nederland 1 als eerbetoon aan Duys. Een prachtige geste.

Maar met het wegvallen van oud-deelnemers zou wat mij betreft zeker een eerbiedwaardige plek in de show kunnen komen. Het succes van het huidige festival is ook te danken aan de grootsheid uit het verleden ervan. Die geschiedenis moet je als organisatie zijnde kennen, herkennen en ook erkennen.

Het lijkt mij een sierlijke optie om vanaf 2012 een jaarlijks In Memoriam blokje uit te zenden op het Eurovisie Songfestival. Is het namelijk wel kies om dit wel te doen zodra bijvoorbeeld Lys Assia komt te overlijden, maar niet bij andere oud-winnaars. Van Assia is het logisch, omdat zij al veelvuldig in het zonnetje is gezet op het festival. Maar hoe gaat de EBU om met het overlijden van één van de leden van ABBA, Gigliola Cinquetti of Corry Brokken? Met terugwerkende kracht heb ik namelijk een moment van respect en eerbetoon gemist bij het overlijden van Teddy Scholten, Tose Proeski en Bobbejaan Schoepen.

Hoeveel moeite zou het zijn om in de show een minuut (of twee) in te ruimen voor de oud-deelnemers die ons in het afgelopen jaar zijn ontvallen? Persoonlijk vind ik dat het de EBU zou sieren om iets met haar historie te doen. Als eerbetoon aan de mensen die mee hebben geholpen – de één meer dan de ander – aan het opbouwen van Europa’s favoriete televisieshow.

[Klik op deze link om vorige columns nog eens door te lezen]
[twitter style=”horizontal” float=”left”] [fbshare type=”icon_link” float=”left”]


3 Comments


  1. // Reply

    Groot gelijk. Bij de jaarlijkse Academy Awards is er ook altijd een blokje ‘In Memoriam’. Afgelopen Oscars werd daarbij bijvoorbeeld de grote John Barry herdacht, componist van vele films waaronder ‘Out Of Africa’, ‘Dances With Wolves’ en een heleboel James Bond films.

    Ik vraag me alleen af of de EBU dat wel ziet zitten. Ik heb al vaker gezegd dat het Eurovisie Songfestival een beetje aan stijl heeft ingeboet. Een eerzaam gedenkmomentje vind ik een goed idee. Zijn de fans in de zaal ook eens goed stil.


  2. // Reply

    Synmpathiek gebaar, maar waar gaan we de grens leggen? Wie noem je wel, wie niet? Het zou wat mij betreft prima als rustig onderdeel van een interval kunnen. De illusie dat de zaal dan stil zal zijn zal losgelaten moeten worden. Het is tegenwoordig geloof ik in om in zulke situatie juist te gaan klappen. En dan is het weer vervelend als voor de een harder dan voor de ander geklapt wordt. Aardig alternatief zou zijn om jaarlijks een algemeen tribute-lied te zingen (elk jaar anders of terugkerend) tijdens de interval van de finale door een voormalig deelnemer of grote ster, waarbij in een video-presentatie de overledenen passeren.


  3. // Reply

    Ik vind het een sympathiek idee, maar inderdaad: wie noem je wel en wie noem je niet? Bij de Oscars worden alleen een aantal toonaangevende overledenen genoemd en dat leidt altijd in de VS al tot enige discussie. Laat staan in Europa, waar het toch wat politieker is omdat je met meerdere landen te maken hebt. En noem je alleen oud-deelnemers, of ook presentatoren of componisten? Ik denk dat het in de praktijk lastig zal worden om te realiseren.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *