COLUMN • Nederlands succes: toeval of visie

2013 was een prachtjaar voor songfestivalliefhebbers in Nederland. Dankzij het succes van Anouk werd de finale van het Eurovisie Songfestival het best bekeken televisieprogramma van het jaar. Maar we blijven Nederlanders. We willen nu nog meer in 2014. De vraag is: Is de lijn die nu door de Nederlandse delegatie wordt gekozen de juiste? • Door: Dennis van Eersel •

In mijn ogen is het succes van Malmö bijna volledig terug te voeren op Anouk en haar team. De TROS heeft weinig toegevoegd aan het totaalplaatje van ‘Birds‘. Natuurlijk is het ook een keuze geweest van de omroep om Anouk een carte blanche te geven. Ook dat is een visie. As je zelf niet de juiste expertise in huis hebt, dan besteed je bepaalde cruciale elementen uit.

Ik betwijfel of de TROS vorig jaar de keuze vanuit die visie heeft gemaakt. Bij toeval heeft Anouk zichzelf gemeld bij de omroep, die aanvankelijk nog afwijzend reageerde op haar aanbod. Er stond al een nationale finale gepland, min of meer op dezelfde wijze zoals in 2012 Joan Franka werd gekozen. Uiteindelijk kwam er een mediaoffensief waardoor de Nederlandse publieke omroep wel overstag móest gaan. Het Nederlandse succes komt, vanuit de handelswijze van de TROS bezien, dus vooral door toevalligheden tot stand.

Wellicht is er sinds mei vorig jaar één en ander veranderd. De huidige Nederlandse strategie lijkt namelijk te zijn: Grote Namen naar het Songfestival lokken. De organiserende omroep, dit jaar de fusieomroep AvroTros, doet een (bewuste?) stap terug richting de achtergrond. Artiesten met ervaring moeten zelf zorgen voor het perfecte totaalplaatje. De afgelopen jaren hebben aangetoond dat die knowhow binnen de publieke omroep namelijk verdwenen lijkt te zijn.

Of het nu door toevalligheden zo is ontstaan of niet, het songfestival wordt in Nederland weer serieus benaderd. Als je in blijft zetten op A-artiesten met een ervaren team om zich heen, dan kan het niet anders dan dat je structureel boekt. Maar het is wel zaak om niet alleen vast te houden aan die lijn. De AvroTros moet hier ook zelf een sturende rol in hebben.

Afwachten welke artiesten zich melden, zoals Anouk en The Common Linnets dat deden, heeft een hoge risicofactor. Een incidenteel succes zoals België en het Verenigd Koninkrijk dat boekten, zet op de lange termijn weinig zoden aan de dijk. Dit jaar wordt daarom een cruciaal jaar om door te pakken.

De belangrijkste stap is daarin al gezet, met de interne keuze voor twee gevestigde namen. Maar het zou goed zijn als er vanuit de omroep ook alvast voor de komende jaren een visie kenbaar wordt gemaakt. Een visie die ervoor zorgt dat de succesvolle Nederlandse strategie ook in de jaren hierna behouden blijft.

[Klik op deze link om vorige columns en opiniestukken nog eens door te lezen]


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *