Comeback (1) • Zweden 1983

Na vele magere jaren boekte Nederland in 2013 eindelijk weer eens songfestivalsucces. Nu de top-10 plek voor Anouk is opgevolgd met de tweede plaats van The Common Linnets is er sprake van een echte comeback. En in het verleden is dat al vaker voorgekomen: landen die de negatieve spiraal doorbreken en terugkeren in de top van de ranglijsten. In de rubriek ‘Comeback’ zet ESF Magazine deze landen in het zonnetje. We nemen landen onder de loep die een reeks slechte resultaten achter zich wist te laten. Vandaag in aflevering 1: Zweden 1983

Magere jaren na ABBA
1974. Het is voor veel mensen hét jaar op songfestivalgebied. Het jaar van de (nipte) winst van Zweden met de band ABBA. Het betekende ook de opkomst van de meest succesvolle band die het festival ooit heeft voortgebracht. Maar waar ABBA in de jaren na hun overwinning gestaag succes bleef boeken, wisten de Zweden geen potten meer te breken op het songfestivalpodium.

Een jaar later in Stockholm, waar Nederland voor het laatst het festival wint, zingt Lars Berghagen zijn land nog naar een achtste plaats. Uit angst dat Zweden opnieuw zou winnen en zou moeten organiseren kwam het land niet naar Den Haag 1976. Die angst bleek ongegrond. In 1977 eindigde de band Forbes op de laatste plaats en ook Björn Skifs, Ted Gärdestad, Tomas Ledin, wederom Björn Skifs en de groep Chips konden niet hoger komen dan een plek in de middenmoot.

Carola Häggkvist
In al die jaren bleven de Zweden wel trouw aan hun selectiemethode. Tot op de dag van vandaag is Melodifestivalen het format om de songfestivalinzending te kiezen. De voorronde was overigens niet altijd het gigantische volksfestijn met vele nationale hits. In 1983 werden er slechts 90 liedjes ingezonden naar de omroep SVT, waaruit er 10 werden gekozen voor de finale van Melodifestivalen.

Waar de minderjarige Carola Häggkvist in 1982 nog bedankte voor de eer, deed ze in 1983 wel mee aan de Zweedse voorronde. En het werd een doorslaand succes. ‘Främling’ kreeg als enige inzending van alle juryleden de volle mep aan punten en het lied werd de bestverkochte single aller tijden op dat moment in Zweden. “Det här är inte alls spännande!,” riep de Zweedse presentator tijdens de puntentelling nog uit, om aan te geven dat van enige spanning geen sprake was.

Bij het festival in München van ’83 zette die lijn zich door. De jonge Carola wist met haar frisse poplied weliswaar niet te winnen, want Israël en met name Luxemburg werden door de jury’s uit de 20 landen nog hoger aangeschreven. Maar de derde plaats was iets waar Zweden al bijna tien jaar niet meer bij in de buurt waren gekomen.

Comeback wordt doorgezet
Prompt leken de Zweden er weer zin in te hebben. In 1984 wonnen The Herreys en de angst om opnieuw te winnen overheerste daarna kennelijk niet, want op eigen terrein eindigde het land in 1985 met ‘Bra Vibrationer’ onmiddellijk wéér op de derde plaats. En voor de duidelijkheid, de presentatrice zei destijds al dat “het lied niet betekent wat u denkt dat het betekent”.

Met een vijfde plek in 1986 was de comeback écht officieel een feit. Vier top-10-klasseringen op een rij, dat is knap. En het werd in gang gezet door de piepjonge Carola Häggkvist, die in 1991 het Eurovisie Songfestival zou winnen en in 2006 nog eens een vijfde plek erachteraan knalde.

De magere jaren zoals eind jaren ’70 zijn voor Zweden nooit meer teruggekeerd. Natuurlijk zit er weleens een misser tussen, maar de Zweden zijn tot op de dag van vandaag structureel succesvol.


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *