De beste selectie-methode voor het songfestival

Er zijn verschillende manieren voor een land om de inzending voor het songfestival te kiezen. En fans hebben daar ook een duidelijke mening over. Sommigen zweren bij interne keuzes, waar anderen dromen van een soort Melodifestivalen in ieder land. Daarom beantwoordt ESF Magazine, aan de hand van de uitslagen van de laatste vijf jaar, die ene prangende vraag: Wat is de beste selectiemethode voor het songfestival? • Door: Dennis van Eersel •

Anouk. Intern aangewezen door de TROS en eindelijk behaalde Nederland weer eens een top-10 notering op het songfestival. Loreen kwam uit de megashows van het Zweedse Melodifestivalen en won in 2012. Terwijl Emmelie de Forest uit één nationale finale kwam en Nikki & Ell uit Azerbeidzjan uit een talentenjacht zoals X-Factor.

Onderscheid tussen vier selectiemethodes
Er zijn grofweg vier selectiemethodes die doorgaans worden toegepast voor het songfestival. Soms overlappen de methodes elkaar. Nederland en het Verenigd Koninkrijk kozen in 2010 hun componist intern en begonnen daarna aan één nationale finale om hun deelnemer bij dat lied te kiezen. Maar in grote lijnen zijn er vier methodes, die we in dit onderzoek gebruiken:

Één nationale finale
Nederland gebruikte deze methode jarenlang, bijvoorbeeld in 1998, 1999 en 2000. Een wat ouderwetse manier. Één voorronde met pak-em-beet 10 nummers, de beste wint en gaat naar het songfestival. Het gebeurt nog steeds, bijvoorbeeld vorig jaar in Denemarken, waar Emmelie de Forest de voorronde won en het vervolgens “best aardig” deed in Malmö… In dit onderzoek rekenen wij in deze categorie ook landen mee die slechts één kleine voorronde hadden voor hun nationale finale – zoals bijvoorbeeld Duitsland in het huidige seizoen.

11. Anouk-doorInterne selectiemethode
In Nederland kennen we deze methode inmiddels maar al te goed. Anouk kreeg een “carte-blanche” en bezorgde Nederland voor het eerst in meer dan tien jaar een top-10 notering. Dit jaar krijgen Ilse DeLange & Waylon als The Common Linnets volledig de vrije hand. Ook in het buitenland komt de interne selectie veelvuldig voor. Denk aan Zeljko Joksimovic, die derde werd in 2012 voor Servië of Tom Dice, die het geschonden Belgische blazoen oppoetste in 2010. In dit onderzoek is het doorslaggevend of de deelnemende artiest intern is gekozen en niet de componist.

Talentenjacht
Na het grote wereldwijde succes van shows als Idols en X-Factor zijn natuurlijk ook landen deze tactiek gaan gebruiken voor het songfestival. België, Azerbeidzjan en Litouwen zijn slechts enkele landen die de methode dit lopende songfestivaljaar toepassen. Op zich logisch, het gaat allereerst uit van de kwaliteiten van de artiest. Kan hij/zij goed zingen en performen? Dat is de basis van succes. Een goed lied erbij zoeken is vervolgens de tweede stap.

Nationale finale met meerdere voorrondes
Het summum van deze methode is natuurlijk het Zweedse Melodifestivalen. Nederland, en vele andere landen, kopieerden dit systeem in het verleden en heden. In 2003, 2004 en 2005 koos Nederland voor dit systeem van meerdere voorrondes. Punt van kritiek van sommige fans? In deze selectiemethode zal een alternatief nummer niet snel winnen. Het is de vraag of bijvoorbeeld ‘Birds’ van Anouk ooit had gewonnen in een competitie als Melodifestivalen, waar brede steun noodzakelijk is en mainstream een streepje voor heeft.

Onderzoeksmethode
Smaak is subjectief. In dit onderzoek gaat het dus niet om de vermeende kwaliteit, of gebrek daaraan, van inzendingen. Wij kijken puur naar de resultaten. Zoals elke competitie draait het namelijk uiteindelijk om slechts één ding: de uitslag. Dat er bij muziek voldoende mensen zijn die ook kunnen genieten van een nummer dat dertiende is geworden, doet in dit onderzoek niet ter zake. Wij zoeken de beste selectiemethode.

recruitment_processDaarin filteren we de resultaten drie keer. Welke methode heeft in de laatste 5 jaar het vaakst een overwinning opgeleverd? Welke methode leverde de laatste jaren de meeste top-3-plekken op? En is er in de groep daarachter een andere trend te zien – wat levert de meeste top-10 plaatsen op?

Uiteindelijk zetten we alles ook in verhoudingen. Welke methode werd in de laatste 5 jaar hoeveel keer gebruikt. En wat was dan relatief de succes-ratio? Hoe vaak zou je iets bereiken ongeacht welke selectiemethode?

Ben je benieuwd geworden? Bekijk hieronder de resultaten…

Beste selectiemethode voor de winst
Talentenjacht – 2 uit 12 (16,67%)
Meerdere voorrondes – 2 uit 50 (4,00%)
Gemiddelde standaard succcesratio – 5 uit 205 (2,43%)
Één nationale finale – 1 uit 79 (1,27%)
Interne selectie – 0 uit 64 (0,00%)

Beste selectiemethode wat betreft top-3 in de finale
Talentenjacht – 4 uit 12 (33,33%)
Meerdere voorrondes – 4 uit 50 (8,00%)
Gemiddelde standaard succesratio – 15 uit 205 (7,32%)
Één nationale finale – 4 uit 79 (5,06%)
Interne selectie – 3 uit 64 (4,69%)

Beste selectiemethode op basis van top-10 noteringen
Talentenjacht – 7 uit 12 (58,33%)
Interne selectie – 17 uit 64 (26,56%)
Gemiddelde standaard succesratio – 50 uit 205 (24,39%)
Één nationale finale – 17 uit 79 (21,51%)
Meerdere voorrondes – 9 uit 50 (18,00%)

Beste selectiemethode voor kwalificatie uit semi-final
Meerdere voorrondes – 31 uit 47 (65,96%)
Één nationale finale – 44 uit 76 (57,89%)
Gemiddelde standaard succesratio – 100 uit 178 (56,18%)
Interne selectie – 23 uit 50 (46,00%)
Talentenjacht – 2 uit 5 (40,00%)

Conclusies
Tegelijk met de terugkeer van juryleden op het songfestival, doen kandidaten die zijn gekozen via een talentenjacht het bijzonder goed op het Eurovisie-podium. Niet heel verrassend, omdat deze kandidaten doorgaans precies voldoen aan de eisen die jury’s stellen. Het zijn immers ook juryleden die de artiesten beoordelen en begeleiden tijdens de talentenjacht die ze naar het songfestival bracht. Voor de échte topposities is dit dus dé selectiemethode voor het songfestival. Vraag het maar aan Lena, Jade Ewen, Eldar Gasimov en Roman Lob.

Landen die kiezen via een groots opgezette reeks met voorrondes halen relatief vaak de finale van het songfestival. Vaker bijvoorbeeld dan landen die hun artiest intern selecteren. Maar in die finale gaan landen die via een soort Melodifestivalen hebben gekozen vaak onderuit. Terwijl intern aangewezen artiesten, zoals bijvoorbeeld Anouk, áls ze de finale halen daar vaak ook direct goed zijn voor een top-10 notering. Zijn acts die zijn gekozen na meerdere voorrondes uitermate geschikt om schiftingen te overleven? En herbergen interne selecties meer risico’s in zich, maar wordt je ook beloond als er een uitstekende artiest intern wordt aangewezen? Het antwoord lijkt ‘ja’ te zijn, op basis van de cijfers.

Emmelie (Eurovision.tv)Hoewel Denemarken vorig jaar nog won met een act die was gekozen na één nationale finale met meerdere artiesten, lijkt de beste tijd voor die selectiemethode te zijn geweest. In de halve finales halen dit soort acts nog relatief vaak de finale, maar een top-10 notering of beter wordt zelden meer behaald.

Zodra meer landen die in de halve finale zitten gaan kiezen voor talentenjachten, zullen de statistieken vermoedelijk nog meer in het nadeel van de nationale finale uitvallen. Want in de laatste vijf jaar deden slechts vijf landen in de halve finale een poging met een artiest die uit een talentenjacht kwam. Namen als Daria Kinzer, Eva Boto en Christos Mylordos halen het gemiddelde omlaag, maar conclusies trekken op basis van slechts vijf deelnemers is niet fair. De kans is groot dat er de komende jaren alleen maar meer en meer songfestivalkandidaten worden gekozen via een Idols of X-Factor-achtige selectie.

Verklaring van de cijfers
Totale hoeveelheid liedjes tussen 2009 en 2013 (tussen haakjes in halve finales): 205 (178)
Intern gekozen: 64 (50)
Één voorronde: 79 (76)
Talentenjacht: 12 (5)
Reeks voorrondes: 50 (47)

Geïnteresseerd in de volledige categorisering van alle deelnemende liedjes in de laatste vijf jaar? Mail ons op esfmagazine@live.com en je krijgt het hele onderzoeksrapport van ons! Hieronder reageren kan natuurlijk ook. Vul dan wel je e-mailadres in.


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *