Dennis’ Opinie • Orkest kan doorslag geven in Noorwegen

Komende zaterdag vindt er een interessante testcase plaats. Bij de Noorse finale worden de artiesten begeleid, indien zij dat willen, door een live symphonisch orkest. ‘Bij andere voorrondes waar nog zo’n orkest is, zie je dat dit soms de doorslag geeft voor een keuze voor een wat achterhaald ouderwets muziekgenre’, aldus Dennis van Eersel, die vandaag vooruitblikt op de Noorse voorronde. 

‘Neem de statige voorrondes in Albanië, Italië en Macedonië. Toegegeven, het geeft een bepaald soort status aan de show. Maar is het gebruik van een orkest bij jouw voorronde wel een goede methode om een songfestivallied te kiezen? Want ondanks de romantische schreeuw van enkele oudere songfestivalfans: het orkest is weg om waarschijnlijk nooit meer terug te keren op het festival.

Toch heeft Noorwegen, een land dat vaak mooie, eigenzinnige, uptempo dance-inzendingen in haar voorronde heeft, er voor gekozen om vanwege het 60-jarige jubileum een orkest terug te laten keren. Deelnemers kunnen zelf kiezen of, en in welke mate, zij er gebruik van maken. Het is lastig in te schatten of het orkest een doorslaggevende factor kan zijn zaterdagavond in Noorwegen.

Volgens diverse polls op internet is het duet van Mørland feat. Debrah Scarlett de grote favoriet in Noorwegen. Er zijn al meerdere duetten gekozen voor Wenen, maar het lied A Monster Like Me zou in het deelnemersveld niet misstaan. Rustig, innemend en vol emotie. Met een totaalpakket zoals bij The Common Linnets kan dit ver komen.

Morland en Deborah ScarlettAchter deze inzending zit er veel goeds in de Noorse voorronde met een diversiteit aan muziekstijlen. Het lied Cinderella van Alexandra Joner is een modern R&B-lied dat het goed kán doen. Ik denk wel dat het nummer een hook of goede act nodig heeft om de volledige drie minuten boeiend te blijven. Dat geldt ook voor Ira Konstantinidis. Haar nummer We don’t worry begint rustig met een gitaarbegeleiding, maar ontpopt zich tot een nummer waarmee het publiek in de zaal in beweging gebracht kan worden. Cruciaal is het of Ira ook een band met de kijkers kan opbouwen.

Die vraag stel ik mij ook bij de uitstekende composities van Karin Park en Jenny Langlo. Human Beings van Park is zo’n nummer waarvan Cornald Maas zou zeggen: het straalt urgentie uit. Heeft zij de kwaliteiten om dit nummer te dragen? Zo ja, dan is het een kanshebber. Langlo zingt Next To You, ook een eigentijds nummer. Interessant is of zij het orkest gaat gebruiken. Dat zou namelijk de scoringskansen verminderen.

Nummers die wel inspelen op de terugkeer van het orkest zijn Heaven van Contrazt en All over the world van Tor en Bettan. Dat laatste duo heeft heel wat ervaring. Tor Endresen deed mee aan het Eurovisie Songfestival in 1997 en werd laatste. Elisabeth Andreassen won als lid van de Bobbysocks in 1985, solo tweede in 1996, zesde in 1994 en achtste in 1982. Het songfestival zich sinds die jaren ’80 en ’90 alleen verder ontwikkeld, en deze nummers zijn stil blijven staan in de tijd. Zonder het orkest was er een dikke streep doorgegaan. Maar kan het orkest er zaterdag voor zorgen dat Noorwegen een verkeerde keuze maakt?

Ik denk dat Erlend Bratland met zijn Thunderstruck en Raylee met Louder geen gebruik maken van het orkest. In de studio-opnames zijn de vocalen goed, maar het zijn nummers die eigenlijk een jaar of tien geleden vooral succesvol waren. Nineties pop zonder een echt overtuigend sterk punt. Een goede performance kan mij zaterdag alsnog over de streep trekken.

De Noorstalige inzending Ta meg tilbake van Marie Klåpbakken imponeert niet en aan de novelty act over pizza’s van Staysman Lazz maak ik liever niet te veel woorden vuil. Ik verwacht niet dat de act hilarisch genoeg zal zijn om sommige kwaliteitsinzendingen van een ticket Wenen af te houden.

In onderstaand overzicht geef ik mijn kanshebbers op de overwinning aan:

1. Mørland feat. Debrah Scarlett *****
2. Karin Park ****
3. Jenny Langlo ****
4. Erlend Bratland ***
5. Ira Konstantinidis ***
6. Alexandra Joner ***
7. Staysman Lazz **
8. Raylee **
9. Tor & Bettan **
10. Marie Klåpbakken *
11. Contrazt *


1 Comment


  1. // Reply

    Naar mijn mening totale onzin dat een orkest ouderwets is en alleen achterhaalde klanken kan uitstoten. We hebben hier in Nederland al jaren het Metropool Orkest en ik heb dat nog nooit kunnen betrappen op ouderwetsigheid.
    Wat een orkest gewoon is: een reeks live instrumenten die samen gebruikt worden. Heel belangrijk is dan welke instrumenten in dat orkest gebruikt worden bij de verschillende liedjes, dus hoe het arrangement is. Wordt een dance-song gearrangeerd met 30 violen, een piano en een stel klarinetten, ja, dan geef ik je op een briefje dat het geheel achterhaald gaat klinken. Maakt men voor het nummer gebruik van de keyboards en synthesizers en wordt daar percussie aan de orkestband toegevoegd, dan kan dit net zo modern klinken als met een backing track. M.a.w. niet de live instrumenten(orkest) op zich maken iets ouderwets, maar de keuze die gemaakt wordt voor de instrumenten uit het orkest bij ieder lied. Dat bepaalt de sound. Ik vind het ook waardeloos dat je het gebruik van orkest, van live instrumenten in verband brengt met leeftijd van mensen. Live muziek, unplugged versions, artiesten in concert floreren juist in kringen van jongeren. Is al sinds jaren helemaal hot. Ik vind eerlijk gezegd niets mooier dan wisselwerking tussen artiest en live musici. Gebruik van live muziek heeft m.i. niets te maken met modern/ouderwets, maar meer met kosten. Alleen moet dit verkocht worden aan het publiek en zegt men dan maar dat het gebruik van live muziek, echte instrumenten ouderwets is. Dit blijkt nergens uit, in elk geval niet noodzakelijkerwijs qua sound. Ook binnen het Eurovisie 2015 hoor ik in vele liedjes échte instrumenten. o.a. juist bij favorieten zoals Estland. Die zouden natuurlijk zonder meer door live musici bespeeld kunnen worden. Het enige nadeel kan zijn de balans tussen verschillende instrumenten. Die moet live geregeld worden, terwijl dat in het geval van een backingtrack al bij de productie is geregeld. Dan kan de factor tijd nadelig zijn voor het gebruik van live instrumenten binnen een festival met 40 deelnemers. Dat valt echter buiten de discussie modern/ouderwets, want niets is hotter dan live muziek!
    Nog niet overtuigd? https://www.youtube.com/watch?v=_vJcl0tglnI En daar is zelfs de percussie nog live… Zou je percussie aan de geluidsband toevoegen, zou het waarschijnlijk nog strakker klinken.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *