Een nieuw begin voor ESF Magazine

ESF Magazine heeft een kleine radiostilte achter de rug. Na onze gebruikelijke zomerstop hebben we niet, zoals voorheen gebruikelijk, met een najaarsthema gewerkt. Überhaupt hebben we weinig content geplaatst. In dit commentaar wil ik onze lezers graag uitleggen hoe dat zit – en hoe het nu verder gaat.

Ons doel was om eraan bij te dragen dat Nederland terug zou keren aan de top. Dat wilden we doen door als journalisten het Songfestival met kritisch oog te volgen, de beslissingen van de omroep TROS onder de loep te leggen en waar nodig alternatieven te suggereren. Wat nu, nu het ultieme doel bereikt is?

Door: Steef van Gorkum

De missie: Nederland terug helpen naar de top

ESF Magazine is begonnen op het absolute dieptepunt van de Nederlandse Songfestivalgeschiedenis: 2010, het jaar van Vader Abraham. Ons doel was om eraan bij te dragen dat Nederland terug zou keren aan de top. Dat wilden we doen door als journalisten het Songfestival met kritisch oog te volgen, de beslissingen van de omroep TROS onder de loep te leggen en waar nodig alternatieven te suggereren. We hebben daarbij meermaals onze diensten aan de Nederlandse delegatie aangeboden.

De TROS heeft weinig met onze aangeboden hulp gedaan. Toch kwam de ommekeer. We kennen inmiddels allemaal het verhaal: Anouk was de gamechanger, The Common Linnets volgden met hun fantastische staging en na het succes van Douwe Bob is duidelijk dat de nieuwe koers van Nederland ook tegen een stootje kan als het een keer een jaar niet lukt. De (inmiddels) AVROTROS heeft een solide draaiboek liggen waarmee Nederland structureel Songfestivalsucces wil en kan halen.

Daarbij is de toon in de berichtgeving van mainstream media over het Songfestival veranderd. Feiten voeren nu weer de boventoon in plaats van allerhande complottheorieën – ook iets waar ESF Magazine zich hard voor heeft gemaakt. Wij prijzen daarom nu de Nederlandse delegatie, zijn trots op de bescheiden rol die wij zelf wellicht in dit proces gespeeld hebben, maar krabben ons ook achter de oren: wat nu, nu het ultieme doel bereikt is?

Het format: Een online opinietijdschrift

ESF Magazine was als online opinietijdschrift in 2010 een vernieuwende toevoeging aan het mediabestel. Onze opzet sloot aan bij de internettrends van destijds én voegde iets toe wat in het Songfestivalspectrum nog niet bestond.

Inmiddels zijn we zeven jaar verder en de online wereld heeft niet stil gestaan. Daarom opnieuw de vraag: wat nu?

Is het tijd voor verandering? Meer doen met social media? Een nieuwe tone of voice? Misschien afstappen van de vaste rubrieken en overschakelen op een persoonlijker opinieplatform a-la “De Correspondent”?

Personeel verloop

Door uiteenlopende persoonlijke issues hebben door de jaren heen achtereenvolgens Friso Veenstra, Gert Waterink, Jill Guthrie en Emma Coolen het team verlaten. Erik Bolks en Hendrik Kramer schrijven nog mee op ad hoc basis. Een groot deel van de verantwoordelijkheid ligt bij twee mensen: Dennis van Eersel en mijzelf. Die basis is te dun. Bovendien hebben Dennis en ik de handen vol aan het reilen en zijlen van ESC-Daily.

Zonder vers bloed kan deze website niet de vernieuwingen doorvoeren die nodig zijn. Ons team heeft een nieuwe missie en een nieuwe werkwijze nodig, en het is niet meer aan mij om die te bedenken – dat is aan de nieuwe talentvolle mensen die ons team wellicht willen komen versterken.

Ik realiseer mij dat die mensen niet morgen op de stoep staan, klaar om te beginnen. Daar gaat tijd overheen. En tot die tijd gaat ESF Magazine door, want de hoogtijdagen van het Songfestivalseizoen 2017 staan voor de deur. Daarom beginnen we binnenkort met De Glazen Bol (met gastschrijver Robbert Landegent); er komen liveblogs vanuit Kiev op de repetitiedagen* en in de week van de liveshows organiseren we natuurlijk ook de prijspool.

Deze website is te mooi om te laten verslonzen. Daarom blijven we als team hard werken om jullie als lezers verslag van het Songfestival te bieden. Zolang het nodig is, blijf ik dat team aansturen als hoofdredacteur. Maar op termijn wordt het tijd dat iemand van buitenaf die functie overneemt.

*In de nieuwe opzet verschijnt er tijdens de twee Songfestivalweken elke dag één verslag van één van onze redacteuren in Kiev. Daarin vat diegene de belangrijkste nieuwsitems en belevenissen van die dag samen. Vast onderdeel op repetitiedagen blijven de repetitieblogs waarin je op de hoogte kunt blijven van alle stagingdetails.


1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *