Europinion! (9) • Radio-DJ Hans Leenders

In de rubriek ‘Europinion!’ laten we mensen aan het woord die graag met een eigen opiniestuk of column willen reageren op datgene wat er zich nu in de media speelt omtrent het songfestival. Dat kunnen liefhebbers van het songfestival zijn en fans, maar net zo goed mensen die hun neus ophalen voor het festival. Deze editie van Europinion! bestaat uit het betoog van de bevlogen songfestival-watcher Hans Leenders. Zo bezocht hij in 2010 nog het festival in Oslo, waarvan hij een mooie reportage schreef voor •• ESF Magazine •• en daags na de uitschakeling van de 3JS in Düsseldorf klom hij opnieuw in de pen. Lees hieronder het betoog van een radio-DJ uit de omgeving van Arnhem, die ondanks zijn positieve kijk op het songfestival als geheel, teleurgesteld is in de Nederlandse prestaties op het festijn.

• Het ongelijk van de TROS •

Met de woorden “Welkom op het TROS muziekpleinfeest” openden Daniël Dekker en Jan Smit afgelopen dinsdag het commentaar bij de eerste semifinale van het Eurovisie Songfestival in Düsseldorf. Onbedoeld legden ze daar meteen op verhelderende wijze uit hoe ontzettend ver de TROS af staat van alle kennis die nodig is om vandaag de dag mee te kunnen doen aan het grootste muziekfestijn ter wereld.

Nederland is sinds dit jaar definitief het slechtst presterende land op het Eurovisiepodium van de laatste tien jaar. Een bedenkelijke reputatie, die vele Nederlandse fans al jaren zagen aankomen. De Europese kijkers en jury’s krijgen momenteel de schuld van het Nederlandse falen en daarmee zorgt de TROS ervoor dat het songfestival voor Nederland definitief verloren gaat. Want waar men geen ruimte laat voor kritisch zelfonderzoek, zullen de prestaties van Nederland ook in de toekomst niet verbeteren.

Twee jaar geleden gaf ik aan dat het noodzakelijk is, voor je iemand je land laat vertegenwoordigen, om onderzoek te doen naar de Europese smaak. Wat slaat aan op een Eurovisie Songfestival? Welke inzendingen halen de finale en welke gaan onderuit? Ik ben er vrij zeker van dat een dergelijk onderzoek nooit heeft plaatsgevonden. Het probleem zit hem in het geld. De TROS heeft een samenwerkingsverband met Sterren.nl en om hun kas te spekken is het noodzakelijk om uit eigen vijver te vissen, anders wordt er niets verdiend. Daar staat tegenover dat Europa helemaal niet zit te wachten op het Muziekpleinfeestje van de TROS. Daar ligt voor de omroep nu een levensgroot dilemma. Als ze uit eigen vijver blijven vissen, zal Nederland niet snel een finale halen. Zouden ze een keer over hun eigen grenzen heen kijken, waardoor de Nederlandse finalekansen weer eens kunnen stijgen, dan verdient de TROS daar (behalve dan de eer) helemaal niets mee. En zo is er in de Nederlandse organisatie voor het songfestival een grote patstelling ontstaan. De TROS heeft gegokt en verloren. De vraag is alleen of ze daar ook daadwerkelijk wat mee willen doen. Uit alle uitlatingen van de omroep blijkt namelijk dat de tijd van kritisch onderzoek nog niet is aangebroken. Zonde voor Nederland als je het mij vraagt.

De 3J’s waren overigens lang niet de slechtste inzending van de afgelopen tien jaar. Voor Nederlandse begrippen was het zelfs een goede stap vooruit, vooral op muzikaal gebied. We moeten het resultaat van de tweede semifinale zaterdagavond even afwachten, maar ik verwacht dat de 3J’s nog redelijk wat punten bij elkaar hebben gesprokkeld. Het nummer zelf stond als een huis, al zag het totaalplaatje er wel wat oubollig uit en oogde het allemaal te statisch. Op een Eurovisie Songfestival is opvallen van levensbelang om je kansen te vergroten. Dat aspect lijkt dit jaar echter totaal vergeten. Natuurlijk gaat het om het liedje. Dat zullen de meeste Europese kijkers ook meteen beamen. Maar een goed liedje alleen is niet genoeg. De volgende stap is om het vervolgens het beste arrangement en choreografie mee te geven. Helaas kwam Never Alone als je het zo bekijkt inderdaad iets teveel over als dat Muziekpleinfeestje wat de TROS zo graag wil laten zien met foute achtergrondzangeresjes en Volendamse zangers gehuld in (om in hun eigen woorden te spreken) maffiapakken. Dat heeft ons ongetwijfeld de nodige punten gekost. Waar veel landen gebruik maakten van het levensgrote scherm achter het podium, koos de TROS voor belichting wat me deed denken aan de goede oude tijden van Op Volle Toeren. Heel leuk voor Nederland, maar voor de gemiddelde Europese kijker en juryleden is dat te weinig. De uitslag getuige hier ook van.

Hoe nu verder? Even was ik hoopvol toen vorige week het nieuws naar buiten kwam dat de TROS de samenwerking zoekt met de AVRO om te overleven in het Nederlandse omroepbestel. Maar vrijwel direct daarna kwam de mededeling dat de TROS niets zou veranderen aan de huidige opbouw van de Nederlandse deelname. Men heeft dus besloten de vriendschap met Sterren.nl niet op het spel te zetten voor zoiets onbeduidends als een Eurovisie Songfestival. De oogkleppen worden niet afgezet, maar nog eens stevig aangetrokken om geen inkomsten te verliezen. Wat Europa graag zou willen zien voor Nederland interesseert deze omroep helemaal niet. Daar hebben ze ook geen belang bij. Of ik moet eigenlijk zeggen: Ogenschijnlijk heeft de TROS daar geen belang bij.

Als kinderen met een nieuw project starten op school en dit dreigt te mislukken, wordt er altijd ingegrepen van hogerhand. Er worden tips en adviezen gegeven hoe het project te verbeteren om tot een goed resultaat te komen. De tijd is wat mij betreft dan ook aangebroken dat de NPO keihard gaat ingrijpen om een einde te maken aan de neerwaartse spiraal. Als het de Nederlanders, de TROS en de NPO menens is moet er eerst een manier gevonden worden om Europa weer te vinden en ik ben van mening dat de TROS daar door hun houding niet toe in staat is. Daarom roep ik elke songfestivalfan in Nederland op om in actie te komen. Het kan niet zo zijn dat het Eurovisie Songfestival nog een dag langer gekaapt wordt door Sterren.nl. Inmiddels is wel bewezen dat Europa hele andere muziek van ons wil horen. Het moet veel eigentijdser, brutaler, gedurfder, moderner. Neem nu bijvoorbeeld het programma De Wereld Draait Door van de VARA. Regelmatig zie ik in de muziekblokjes het meest fantastische en frisse, jonge talent voorbij komen. Regelmatig komen daar juweeltjes aan bod waarvan ik durf te beweren dat ze finalewaardig zijn. Moderne muziek die veel beter zou aanslaan op het huidige Europese Eurovisepodium. Maar zolang de ogen gesloten blijven, vissen wij samen met de TROS nog jaren achter het net.

Het wordt tijd om de handen ineen te slaan. Stap over de schaamte en het zelfbeklag heen en open je ogen voor Europa. Het wordt tijd om de NPO ervan te overtuigen dat de TROS een verkeerde weg bewandeld. Een weg waar binnenkort geen enkele Nederlander meer wat met het Eurovisie Songfestival te maken wil hebben. Dat verdient Europa niet van ons. Ze verdienen juist onze allerbeste inzendingen. Ik vind het bijzonder sterk van de Europese kijkers en vakjury’s om ons daar al jaren op te wijzen.

Zelf jouw eigen visie geven op het songfestival? Of ben je het compleet oneens met de redactie? Schrijf jouw eigen opiniestuk of column en mail ‘m aan de redactie van •• ESF MAGAZINE ••, esfmagazine@live.com. Voor eerdere bijdrages van Europinion! gastcolumnisten, kijk in ons Archief

[twitter style=”horizontal” float=”left”] [fbshare type=”icon_link” float=”left”]


2 Comments


  1. // Reply

    Ik vind het ontzettend jammer voor 3JS, maar in de polls deden ze het al slecht. Nu weet ik dat polls niet alles zeggen – maar ze zijn in ieder geval een aanwijzing.
    Desondanks kan ik met de uitslag leven. Van mijn persoonlijke lijstje van tien finalisten, zijn er acht door. Hoewel Ierland niet mijn smaak is, had ik wel een vermoeden dat zij ook door zouden zijn, vanwege hun populariteit onder jongeren en het feit dat ze het in de polls zo goed deden.
    De enige echte verrassing is Moldavie; maar goed, ook dat is (vooral in Oost-Europa) een populaire groep.
    In plaats van Ierland en Moldavie, had ik Nederland en Belgie of Bulgarije graag gezien. De andere acht zijn volgens mij geheel terecht door.


  2. // Reply

    In de bekendste poll op escstats stonden ze rond de 18e plek en 8e in de tweede halve finale. Het nummer werd gewaardeerd door fans. Ik blijf het een mooi nummer vinden met, vooral in het nederlands, een prachtige tekst. Maar op het songfestival doet de tekst er vrij weinig aan toe. Shalalie werd dacht ik 11e bij de televoters en dat met zo’n slechte (simpele?) tekst! De 3JS kunnen hun carrière voortzetten, dat zal alleen nog maar beter worden voor ze. Gister ging het denk ik mis doordat de presentatie te mager was. Het spetterde niet van het scherm en er was geen ‘gimmick’ dat bijbleef. Finland had een wereldbol als achtergrond, de Moldaviërs hadden de grappige puntmutsen. De kijkers onthouden zoiets echt wel. Wat was er bij ons te onthouden?

    Ik ben al jaren fan en dit doet pijn. Ik wil zo graag dat ons land weer succesvol gaat worden. Natuurlijk horen dipjes erbij, maar 7 jaar achter elkaar is te veel. Dat mag gewoon niet gebeuren. Elk jaar weer komen we te kort. De zang is vrijwel altijd goed, maar podiumpresentatie of het lied, het is altijd één van deze twee dat nooit klopt of niet perfect is. Als land moet je voor perfectie willen gaan. Dat betekent alles er uit willen halen. Nadenken over hoe je het lied wilt verkopen aan Europa. Ook dit jaar schoten wij daar toch echt in te kort. Op het laatste moment werden dingen gewijzigd. Zelfs camerabeelden! Er werd gebruik gemaakt van steadycams, maar daar voelde Jan zich kennelijk niet al te prettig bij en dus werden er alleen nog maar breedte shots gemaakt.

    Ik moet zeggen dat ik weinig vertrouwen heb in volgend jaar. Zoals veel fans zeggen beginnen we er aan te wennen dat een finaleplek er toch niet in zit. Maar dit jaar hadden we eindelijk weer eens kans en dan is het zo *** om te zien dat de Nederlandse delegatie het niet voor 100% wil aanpakken. Zolang het festival bij de TROS blijft zie ik weinig veranderen. Ze willen artiesten die dichtbij de TROS staan. Daar moeten we het mee doen. Het enige waar ik nog wat kans in zie is een artiest als Thomas Berge of Tim Douwsma. Totaal NIET mijn smaak. Maar dan hebben we na jaren eindelijk een artiest met looks, vokaal zit het wel goed. Nu alleen nog een top lied en een team dat werkt aan presentatie (kleding, choreografie, belichting, etc.)

    Een diepe zucht van een teleurstellende fan 🙁

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *