Glazen Bol 2014 (30) • Finland

Ook in 2014 gaat de redactie van ESF Magazine weer proberen de kansen in te schatten van de deelnemende landen. Vandaag bekijken wij het optreden van Finland en geven ons eerste oordeel. Dit doen we niet op basis van onze persoonlijke smaak. Het draait in deze reeks om het inschatten van de kansen op kwalificatie en een goede score in de finale. Welk land heeft het beste audiovisuele totaalplaatje en gaat straks de meeste stemmen krijgen van jury’s en televoters?

In de Glazen Bol van vandaag: FINLAND
Deelnemende artiest(en): Softengine
Compositie:Something Better
Componist(en): Topi Latukka
Tekst: Henri Oskár, Topi Latukka
Startvolgorde Kopenhagen 2014 : Startpositie 8 in de tweede halve finale op donderdag 8 mei
Top 10 plaatsen finale: 10e in 1961, 7e in 1962, 7e in 1964, 10e in 1966, 8e in 1971, 6e in 1973, 7e in 1975, 10e in 1977, 9e in 1984, 9e in 1985, 7e in 1989, 1e in 2006
Finland 2014 - Softengine

Erik BolksIn de Finse voorrondes was dit een bijna onopvallende bijdrage in het rariteitenkabinet. De jury deed zelf mee in een soort competitie wie de meest extreme outfit had of er het lelijkste uit kon zien.

De studio-opname van deze rockplaat is erg fijn met een lekkere dance beat er onder (zonder Holla-DJ). Live klinkt de zanger echter als de zanger van The Cure, en zingt dus absoluut níet zuiver en al helemaal niet overtuigend. Finale lijkt daardoor bijna onhaalbaar.

Hier past een Claudia-de-Brey-tje in het commentaar. De studioversie lijkt me heel lekker voor in de auto ….. (en dan veelzeggend zwijgen, omdat wat je vervolgens nog terecht zou toevoegen alleen maar negatief zou zijn). Ik zou ook als Paul de Leeuw naar de grond kunnen kijken en dan pas naar drie seconden zeggen dat ik een beetje de chemie mis, maar ‘dat het wel een goed liedje is’.  Ik kan ook op z’n Matthijs van Nieuwkerk’s vragen aan de heren van Softengine zelf “En wat vonden jullie er zelf van? Ging het … ehm … goed?”

Beoordeling compositie: 7,0/10
Beoordeling totaalplaatje: 5,0/10
Huidige kwalificatiekansen: 20%
Kans op winst halve finale: 0,1%
Kans op rode lantaarn halve finale: 30%

Jill Guthrie: Dit is mijn persoonlijke winnaar; Kan me niet schelen wat er gebeurt met de rest van de concurrentie! Misschien ben ik bevooroordeeld omdat ik de laatste twee jaar de Finse voorronde heb geblogd, maar mijn liefde voor Finland is voor eeuwig.

Deze jongens hebben een artistieke integriteit die geleidelijk door de live shows boven kwam drijven. Ze hebben een solide basis en de muziek brengt een frisse energie op het podium. De teksten zijn poëtisch en het brengt alleen maar een leuke sfeer. Als ze hebben gewerkt aan vocale controle en enscenering, verwacht ik dan ook dat ze het goed gaan doen.

De kleine verbeteringen zoals de nieuwe melodielijn op “surrender” suggereert dat ze de bijdrage steeds verder aan het bijschaven zijn geweest. De laatste opname klinkt geweldig, er is ruimte voor publieksparticipatie rondom de climax. De Foo Fighters schreeuw aan het eind is uitstekend!

Beoordeling compositie: 9,0/10
Beoordeling totaalplaatje: 8,0/10
Huidige kwalificatiekansen: 75%
Kans op winst halve finale: 30%
Kans op rode lantaarn halve finale: 0%

Dennis van Eersel: Softengine heeft het enige rocklied van dit jaar. Alleen al daardoor is het uniek in het deelnemersveld en dus kansrijk. Zeker omdat het nummer tekstueel en vocaal erg interessant is. Het nummer leent zich ook goed voor een live-performance. De enige valkuil voor dit soort nummers is een te grote interactie met het publiek, waardoor de televisiekijker zich buitengesloten voelt.

Beoordeling compositie: 7,5/10
Beoordeling totaalplaatje: 7,5/10
Huidige kwalificatiekansen: 80%
Kans op winst halve finale: 1%
Kans op rode lantaarn halve finale: 0%

VOOR EERDERE BIJDRAGES IN DE RUBRIEK ‘GLAZEN BOL’ KLIK HIER


1 Comment


  1. // Reply

    Finland heeft me verrast: in de voorronde vond ik dit liedje niet geweldig, een dertien-in-een-dozijn rocknummertje; maar hoe meer ik “Something Better” hoor, hoe meer potentie ik erin hoor. Dat ligt waarschijnlijk aan de studio-versie, maar als de definitieve versie positief naar het podium vertaald kan worden, zou de groep Softengine plots een “dark horse” kunnen worden. De opbouw van het nummer zit goed in elkaar, toewerkend naar een bombastische climax. Daarnaast brengt Finland het enige, licht alternatieve (pop-)rock-nummer dit jaar, daarbij slim inspelend op huidige muziektrends waarin allerlei rock-groepjes in meer of mindere mate succesvol zijn. Het U2-gehalte klinkt nostalgisch, de onderliggende melodie klinkt herkenkaar Coldplay-achtig. Zeer benieuwd hoe Softengine dit lied live weet te brengen; zou een soort A Friend In London (“New Tomorrow”, Denemarken 2011) scenario mogelijk kunnen zijn? Wie weet, misschien: 7.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *