Glazen Bol 2017 (17) Polen

ESF Magazine presenteert: De Glazen Bol. Onze jaarlijkse prognose voor het Eurovisie Songfestival. Componist Robbert Landegent, sportverslaggever Dennis van Eersel en songfestival-kenner Erik Bolks kijken elke dag naar de kansen van de deelnemende landen. Vandaag: Polen.

De laatste jaren scoorde Polen goed, maar bij dit lied moet ik denken aan de Moldavische hekkensluiter uit 2014. Een boze ballade, erg duister en met zoveel woede bezongen, dat het erg onsympathiek overkomt.
Dennis van Eersel

In de Glazen Bol van vandaag: POLEN
Deelnemende artiest(en): Kasia Moś
Compositie:Flashlight

Componist(en): Kasia Moś, Rickard Bonde Truumeel, Pete Barringer
Tekst: Kasia Moś, Rickard Bonde Truumeel, Pete Barringer
Startvolgorde Kiev 2017 : Startplek 11 in de eerste halve finale op dinsdag 9 mei
Top 10 plaatsen finale: 2e in 1994, 7e in 2003, 8e in 2016

Dennis van Eersel

De laatste jaren scoorde Polen goed, maar bij dit lied moet ik denken aan de Moldavische hekkensluiter uit 2014. Een boze ballade, erg duister en met zoveel woede bezongen, dat het erg onsympathiek overkomt. De naakte Kasia Mos in de video clip heeft te maken met haar veelbesproken shoot voor de Playboy (hyperlink niet bijgevoegd). En zelf vind ik de laatste 20 seconden erg leuk, omdat die bombastische deun gejat is van Zepp’s theme uit de horrorfilm Saw. Iets wat ik nooit had verwacht terug te horen op het songfestival!

Beoordeling compositie: 5,5/10
Beoordeling totaalplaatje: 4,0/10
Kwalificatiekansen: 40%
Kans op winst halve finale: 0,5%
Kans op laatste plaats halve finale: 5%

Erik Bolks

De voorronde van Polen was er eentje met een behoorlijke kwaliteit qua zangers. De beste van het stel won, met een nogal ontoegankelijke ballade, omdat eigenlijk alle composities in de Poolse finale van inferieure kwaliteit waren. Eigenlijk mist “Flashlight” na de spannende coupletten een herkenbaar refrein en iets om je verbonden mee te voelen. Ook de zangeres komt meer technisch begaafd over dan sympathiek, waardoor Polen van een bijna automatische toch weer een borderline qualifier wordt.

Met het strotje van Kasia is niets mis, bijna Céline Dion kwaliteit (en even nasaal). Het is met name een niet instant behapbare melodie in combinatie met een zeker niet licht verteerbare tekst. Het contrast met de hap-slik-weg Zweedse producties is megagroot. Opvallend dat in een periode waarin de wereld wel wat optimisme kan gebruiken maar liefst drie landen iets met ‘lights’ in de titel hebben; Polen, België en Nederland, waarbij de laatste nog het minst depressief is.

Beoordeling compositie: 7,5/10
Beoordeling totaalplaatje: 6,0/10
Kwalificatiekansen: 55%
Kans op winst halve finale: 0%
Kans op laatste plaats halve finale: 1%

Robbert Landegent

Naar mijn mening heeft een goede zangeres een compleet stemrepertoire. Hiermee bedoel ik dat ze haar stem zowel extravert kan gebruiken (denk aan zuivere en krachtige uithalen), maar ook kan ontroeren door klein en introvert te zingen. Naarmate het liedje vordert, krijg ik meer en meer de indruk dat Kasia Mos alleen het eerste beheerst en probeert haar gebreken te compenseren door kil gebruik van volume. Hierdoor weet ze me geen moment te raken en ontaardt het nummer in een ordinaire schreeuwpartij. Ook vind ik dat de compositie een prettige melodielijn mist, sterker nog: eigenlijk vind ik ‘Flashlight’ een heel akelig en onvriendelijk lied…Waarschijnlijk behoedt de Poolse diaspora het voor een laatste plaats, maar veel meer zit er niet in.

Beoordeling compositie: 4,0/10
Beoordeling totaalplaatje: 4,0/10
Kwalificatiekansen: 31%
Kans op winst halve finale: 0%
Kans op laatste plaats halve finale: 0%

VOOR EERDERE BIJDRAGES IN DE RUBRIEK ‘GLAZEN BOL’ KLIK HIER


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *