Glazen Bol 2017 (32) Nederland

ESF Magazine presenteert: De Glazen Bol. Onze jaarlijkse prognose voor het Eurovisie Songfestival. Componist Robbert Landegent, sportverslaggever Dennis van Eersel en songfestival-kenner Erik Bolks kijken elke dag naar de kansen van de deelnemende landen. Vandaag: Nederland.

Eerlijk gezegd had ik vooraf weinig fiducie in OG3NE, maar met ‘Lights and shadows’ hebben ze mij toch overtuigd. De vakjury zal hun zangkunst weten te waarderen, nu de televote nog.
Erik Bolks

In de Glazen Bol van vandaag: NEDERLAND
Deelnemende artiest(en): OG3NE
Compositie:Lights and Shadows

Componist(en): Rick Vol
Tekst: Rick Vol, Rory de Kievit
Startvolgorde Kiev 2017 : Startplek 6 in de tweede halve finale op donderdag 11 mei
Top 10 plaatsen finale: 1e in 1957, 9e in 1958, 1e in 1959, 10e in 1961, 10e in 1964, 1e in 1969, 7e in 1970, 6e in 1971, 4e in 1972, 3e in 1974, 1e in 1975, 9e in 1976, 5e in 1980, 9e in 1981, 7e in 1983, 5e in 1987, 9e in 1988, 9e in 1992, 6e in 1993, 7e in 1996, 4e in 1998, 8e in 1999, 9e in 2013, 2e in 2014

Dennis van Eersel

OG3NE moet op muzikaal vlak met hun meerstemmigheid heel veel punten gaan krijgen van de internationale jury. Zoveel punten zelfs dat alleen op basis daarvan een finaleplaats albijna voor handen is. Als de staging goed is (voor het eerst in jaren geen Hans Pannecoucke, maar Rolf Meter) zou het ook bij de televoters meer moeten aanslaan dan Trijntje deed (zij deed het ook goed bij de jury). Ik heb vertrouwen in een finaleplaats voor ‘Lights and Shadows’.

Beoordeling compositie: 7,0/10
Beoordeling totaalplaatje: nnb/10
Kwalificatiekansen: 65%
Kans op winst halve finale: 10%
Kans op laatste plaats halve finale: 2,5%

Erik Bolks

Het zal niet meevallen voor de meiskes te moeten optreden na zo’n feestnummer als dat van Roemenië. Te meer omdat hun lied juist heel ingetogen en ernstig is. Compleet anders sfeer en setting. De meiden moeten echter uitgaan van driemaal eigen kracht en dat in perfecte harmonie. Dat is hun enige ‘verkooppunt’. Tussen Roemenië en Hongarije zal het sowieso heel stijf overkomen, dus dan maar mooi en sferisch in beeld brengen. In een jaar met verdacht veel ijskonijnen komt mijn argument dat de majden vooral technisch perfecte zangmachines zijn, op de achtergrond te staan.

Het lied zelf is prettig opgebouwd, mooi gearrangeerd en dynamischer dan ik gevreesd had. Iets meer pit had van mij nog wel gemogen, maar als Wilson Philips fan kan ik het lied zeker waarderen. Griekenland, Estland en Portugal klinken vele malen meer gedateerd. Het is jammer dat de meiden na The Voice nu opnieuw de “kankertroef” spelen en het verhaal van hun zieke moeder uitmelken, maar wie weet werkt het.

Hoewel ze de pers nog niet tot hun grote vrienden hebben gemaakt is het te hopen dat ze tijdens de oefenweken veel van zich laten horen, liefst in samenzang met andere artiesten en zodoende ook in andere landen aandacht genereren.

Eerlijk gezegd had ik vooraf weinig fiducie in OG3NE, maar met ‘Lights and shadows’ hebben ze mij toch overtuigd. De vakjury zal hun zangkunst weten te waarderen, nu de televote nog. Met een goede loting in de finale ligt opeens alles open.

Beoordeling compositie: 7,5/10
Beoordeling totaalplaatje: 6,5/10
Kwalificatiekansen: 65%
Kans op winst halve finale: 2%
Kans op laatste plaats halve finale: 0%

Robbert Landegent

Nederland zendt drie zusters naar Kiev die ongetwijfeld tot de beste vocalisten van het festival behoren. Met ‘Lights and shadows’ zetten ze volledig in op hun knappe driestemmige zang. Voor wie gevoelig is voor vocale hoogstandjes is het liedje vanaf de eerste noten al één groot smulfeest. Wie echter inzet op een pakkende compositie moet even geduld hebben, want het nummer komt wat laat op gang: net zoals ‘Waar is de zon’ (1994) pas na een minuut of twee. Hopelijk is de huidige zapgeneratie dan nog niet afgehaakt.

Uit gesprekken met buitenlanders is mij gebleken dat de boodschap in de clip niet voor zichzelf spreekt. Naar mijn mening mag het gegeven van de zieke moeder dan ook veel sterker en meteen vanaf de eerste seconde benadrukt worden. Uitleg via de commentatoren is onvoldoende. Laat gelijk aan het begin van het lied een visual zien van een zieke omringd door zorgers. Een pakkend plaatje heeft immers veel meer zeggingskracht dan honderd vage tekstregels op een LED-scherm.

Hoe dan ook, in elk geval zendt Nederland iets afwijkends en dat zou positief kunnen uitpakken. Daarom zijn goed camerawerk en een originele en pakkende regie noodzakelijk om de kijker al in een vroeg stadium visueel te betoveren. In mei zullen we zien of team OG3NE hierin is geslaagd.

Beoordeling compositie: 7,5/10
Beoordeling totaalplaatje: 6,0/10
Kwalificatiekansen: 60%
Kans op winst halve finale: 0%
Kans op laatste plaats halve finale: 0%

VOOR EERDERE BIJDRAGES IN DE RUBRIEK ‘GLAZEN BOL’ KLIK HIER


4 Comments


  1. // Reply

    Je moet je die schamen met een uitspraak “kankertroef” en hun zieke moeder goed uitmelken.


  2. // Reply

    Ik snap wat je bedoeld met kankertroef…en die inzetten, maar ik had het wat anders verwoord inderdaad-:)


  3. // Reply

    Het raakt mij totaal niet. Emotieloos en steriel.
    Veel verder dan kijk-hoe-goed-wij-kunnen-zingen komt het niet.


  4. // Reply

    Oei Nederland, ik weet het niet hoor…. Gisteren zag ik ze dan weer bij Pauw en dan denk ik: gaat dit het redden? Not Sure!!! Er zitten VEEL goeie inzendingen bij dit jaar en ik vind Nederland dan een beetje een flauw nummer. Het liedje is eigenlijk gewoon best slecht. De 3 stemmigheid is geweldig. Maar dan met dat klappen op het einde van het refrein en zo, poeh…. Die gitaar is ook een beetje lame. Mja, het gaat hier totaal niet om wat ik vind haha, maar glazen bol kijken. Ik kijk in mijn glazen bol en HOOP dat we doorgaan haha. Mijn glazen bol zegt dat we niet door gaan, ik weet niet waarom. Ik hoop het wel, maar het is zwakjes. Ik ga wachten tot de rehearsals en dan kom ik erop terug, met mijn glazen bol uiteraard 😀

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *