Kiev 2017: Repetitieblog Dag 2

ESF Magazine volgt de repetities in Kiev ook dit jaar weer op de voet. Vandaag neemt Erik Bolks de negen landen die vandaag repeteren met je door.

Voor ieder wat wils in het tweede deel van de eerste halve finale. Bekijk hieronder wat beelden van de repetities en oordeel wie er uitblinken en tegenvallen.

Door: Erik Bolks

GRIEKENLAND

Niet alleen het liedje klinkt als Cascada, ook de zang van Demy is even slecht. Ook de staging heeft erg veel van ‘Glorious’ weg. Demy staat op een steiger nogal stijfjes te zingen. Ze heeft wel een prachtige lichtgele jurk aan, met iets te veel rode lippenstift. De achtergrond lijkt op een (vallende) sterrenhemel, maar het moeten waarschijnlijk love-regendruppels voorstellen. Het donkerblauw kleurt mooi bij de jurk. Er komen twee smurfen bij, dansers met ontbloot bovenlijf (het is toch Griekenland) in blauw licht. Ze dansen in een poedelbadje. Tijdens het refrein veranderd de kleurstelling naar Rood licht met gele lampen. Bij het intermezzo naar het einde lijkt Demi in een soort snowglobe te staan (hologramtechniek) en worden beide flanken van het decor gebuikt om een soort stroomversnelling te suggereren die ook voorkomt in ‘Finding Nemo’. Aan het einde vormen de twee dansers met hun armen een nogal cheesy hart met hun armen. Van alle inzendingen waar Fokas Evagelinos zich als regisseur mee bemoeid heeft is dit de minst aansprekende visualisatie. De vocalen in de coupletten zijn nogal wiebelig en de backings ronduit vals. Veel wide shots van Demy, weinig echt close-up.

POLEN

Kasia is vocaal close to perfection, niets op de zang aan te merken dus, maar de act komt ook live over als die van een ijskoningin. De vele close-ups zijn een poging om het iets persoonlijker te maken, maar er kan geen glimlach of emotie van af. Het plaatje is klassiek, Kasia in een lange witte jurk, die wat huid laat zien , en op de achtergrond een violist. Dat had het romantisch kunnen maken, al past dat niet bij de tekst, omdat ook de vioolspeler in het wit gekleed is. De lange split in de jurk maakt dat de windmachine haar benen in beeld kan brengen. Af en toe vliegen er nog wat witte duiven richting windmachine. Kasia levert met gemak, dus de jury’s zullen Polen niet links kunnen laten liggen dit keer.

MOLDAVIË

De danspasjes werken goed op beeld. De setting is veel zwart wit, maar met retro-achtige animaties op de achtergrond. De zanger draagt een zilverkleurig pak. De backings dragen lange bruidsjurken / zwarte rokjes. Het is vrolijkheid die van het beeld spat. Iets meer kleur had gemogen, nu enkel wat rode en blauwe lampjes. De achtergrond bestaat retro-achtige figuren.

IJSLAND

Svala draagt een vitrage kleedje, daaronder zal ze een witte legging dragen. Haar haar geknot in twee blonde bolletjes, doen denken aan Star Trek. De ruis die de nationale finale nog de act verstoorde is er uit gehaald en de zangeres zingt goed. Daarmee is al het positieve ook meteen gezegd. Svala komt over als een mislukte Kylie wannabe in een act zonder concept. Belichting en achtergrond zijn weer weinig origineel. Het lijkt er op dat we met de Eurovisie in Kiev weer tien jaar terug in de tijd zijn. Bewegende lijnen in de donkere achtergrond in de kleuren van het noorderlicht. De act kabbelt nogal, mist pit en vuurwerk. Aan het begin van de act volgen de camera’s Svala’s bewegingen goed, later wordt er overgeschakeld op iets teveel wide-shots. Op de persconferentie heeft Svala inmiddels aangegeven dat zij van die wide-shots af wil.

TSJECHIË

Eindelijk wat andere kleuren. Goud en paars. Het is geen gelukkige combinatie voor Martina’s intieme jazzy ballade. De hele act komt rommelig over, zoals de Tsjechische act dat vorig jaar in het begin ook was. Kennelijk moet zo’n beetje alles nog uitgezocht worden. Het lied start terwijl Martina op een trap zit in een goudkleurig pak alsof ze de verpakkingsmateriaal van de Bosnische vluchtelingen van vorig jaar gerecycled heeft. Daarna loopt ze over een felgele loper en krijgen we haar vooral op de rug te zien. Veel paars en geel licht. Af en toe verschijnen de personen uit haar videoclip in goud of paars-tinten op de achtergrond. Ook een keertje een paar ogen op de ahtergrond en vloer, maar die komen niet terug. Vocaal is het wel in orde, maar lied en act zijn nu nog een volledige mismatch.

CYPRUS

Hovig probeert Loic Nottet te kopiëren, maar aan alles is duidelijk dat hij én geen danser is (verliest meerdere keren zijn balans terwijl hij één been moet hooghouden) én geen zanger is (zijn stem wordt elke ronde slechter). Belichting is dus vooral in het wit. Hovig draagt een zwart kostuum met metalen print om uiteraard te refereren naar zijn Armeense afkomst. Hovig mag van geluk spreken dat hij na IJsland en Tsjechië mag, daardoor lijkt zijn act nog behoorlijk. Hier valt nog veel aan te sleutelen. Vooral aan het camerawerk, dat nog wel iets vlotter mag afwisselen.

ARMENIË

In een mooie mix van paars en red licht loopt Artsvik als op een catwalk rond in een zwart leren outfit. De act begint mystiek en wordt steeds feestelijker. De zangeres komt charmant over en wordt letterlijk bijgestaan door twee danseressen. Die een arm-/hand/dans vanachter haar rug uitvoeren. Dat geeft het geheel een oosterse sfeer mee. De blauwe patronen op de achtergrond zijn ondersteunend. Veel close ups die goed uit de verf kunnen komen (gaat nu nog af en toe mis) maar komt ongetwijfeld goed. Alles klinkt goed en ziet er doordacht uit. Wat een contrast met de vorige drie bijdragen. Armenië is dan ook een gegarandeerde finalist. Kan daar dan ook hoog komen.

SLOVENIË

Omar heeft een mooie staging meegekregen. Het lijkt vrij veel op wat hij ook tijdens de nationale voorronde had. Veel wit en blauw licht, een grijs pak met glittertjes en een jongensachtig kapsel. Daardoor lijkt hij bijna jonger dan toen hij twaalf jaar terug ook al in Kiev de finale probeerde te halen. Voor het eerst wordt de ‘chandelier’ gebruikt een grote kroonluchter van lichtschermen. Vocaal in orde geeft hij een goed optreden weg. Sterke finale met een arm als overwinningsteken in de lucht. Positief is dat Omar weet de camera te vinden en te bespelen. Omdat de overige deelnemers tegenvielen gisteren en vandaag maakt Omar nog altijd niet kansloos.

LETLAND

Een psychedelische visualisatie. Green licht en neon kleuren en een grijs spagehetti landschap op de achtergrond. eigenlijk zoals in de nationale maar dan beter in beeld gebracht. De zang is heel matig, maar Agnete compenseert met mimiek en haar stage presence en zilveren laarzen. Ze gooit telkens confetti, maar dat valt amper op.


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *