Kiev 2017: Repetitieblog Dag 5

ESF Magazine volgt de repetities in Kiev ook dit jaar weer op de voet. Steef van Gorkum volgt deze volgepakte dag en komt met updates van de tweede repetities voor landen uit semi 1.

Voor het eerst komen landen terug voor hun tweede repetitieronde. Zijn er grote veranderingen, of niet? We zetten alles voor je op een rij met video’s van de volledige repetities.

Door: Steef van Gorkum

BELANGRIJK: De EBU plaatst vandaag snippets van de optredens op Youtube met daarin de officiële camerashots. Je kunt die video’s allemaal HIER bekijken. In deze blog zullen we echter zoveel mogelijk proberen de volledige videos van ESCDaily te plaatsen.

ZWEDEN

Robin Bengtsson is erin geslaagd de staging van Melodifestivalen te kopiëren naar Kiev zonder dat belangrijke details verloren gaan. Sterker nog: zelfs de knipoog tegen het einde zit nog op exact het juiste moment. Wie in de arena staat, ziet dat Robin het grootste gedeelte van de dag eigenlijk helemaal niet backstage loopt, maar over de achterkant van het podium. De tv-kijker krijgt hier echter niets van mee. Robin was vocaal verrassend goed vanochtend maar komt nog wel een tikkeltje onzeker over in zijn houding op het podium.

GEORGIË

Sacha Jean-Baptiste heeft haar eigen stijl opzij gezet en het optreden van Georgië uiterst simpel gehouden. Een rode jurk met robijnachtige motieven, en een zangeres die zeer goed bij stem is – daar blijft het bij. De kleuren op de achtergrond zijn ook voornamelijk rood. Tamara beweegt amper over het podium en wordt ook niet ondersteund door (zichtbare) backing vocals. Camerawerk in orde nu. Omdat dit goed klinkt, kun je het niet uitvlakken voor de finale.

ALBANIË

Om te voorkomen dat Sacha twee acts achter elkaar aan de bak moet, hebben Albanië en Australië van repetitieplek gewisseld. Het visuele plaatje van de Albanezen is eigenlijk prima in orde – Lindita ziet er prima uit in haar witte jurk, en de klok op de LED-vloer wordt van bovenaf mooi in beeld gebracht. Het doet er echter allemaal weinig toe omdat het optreden vocaal zéér schril afsteekt tegen voorganger Georgië.

AUSTRALIË

Veel ad-lips voor Isaiah Firebrace, dus diegenen die al teveel gehecht zijn geraakt aan de studioversie zullen hieraan moeten wennen. Voor de miljoenen kijkers die het voor het eerst zien, maakt het uiteraard niet uit – vooral niet omdat het allemaal zuiver is. De achtergrond laat afbeeldingen van Isaiah zelf zien, terwijl de real life Isaiah over een ronddraaiend element op het podium loopt. Veel close-up en bodyshots, vrijwel geen wideshots. Bij de tweede runthrough mist Isaiah de laatste hoge noot volledig.

BELGIË

Eerder deze week miste ik de repetitie van België en kreeg ik vervolgens van de Belgen hier te horen dat ALLES slecht was. Het goede nieuws is: dat is nu niet meer helemaal waar. Ik vind de backdrop mooi, en vrijwel elk camerashot waarbij Blanche niet in beeld komt, is dik in orde. Toch is België kanshebber voor de laatste plaats, omdat zangeres Blanche één van de allerslechtste performers is die ik ooit op het festival heb gezien. Vocaal matig, tot het laatste refrein waarbij ze omhoog gaat – dan wordt het zelfs dramatisch. Verder kijkt ze drie minuten lang de camera in alsof ze op het punt staat te gaan huilen.

MONTENEGRO

Soms heb je van die repetities waarbij niet per se iets duidelijk aanwijsbaars fout gaat – maar waarbij het basisconcept gewoon niet klopt. De camera volgt Slavko prima in wat hij doet, maar wat hij doet, gaat een groot deel van de kijkers waarschijnlijk niet begrijpen. Hij beweegt over het podium in een doorzichtig-visnet-shirt en maakt bewegingen met de lange vlecht. Tijdens het tweede couplet ligt hij op de grond. Vocalen worden overduidelijk grotendeels gedaan door de onzichtbare backing vocals.

FINLAND

Zondag werd Finland door veel journalisten bestempeld als de sterkste van de dag. Mijn eerste gevoel is dat het vooral uitblinkt in eenvoud. De Finnen hebben niets waanzinnigs gedaan (a-la Common Linnets) waarmee dit ineens een kanshebber is voor een hoge notering. De act met de man achter de piano en de vrouw die zingt, is zoals beloofd precies gelijk gebleven aan de nationale finale. We zien de camera veel rondjes draaien om de zangeres heen, met veel close-up shots. Backdrop is eerst blauw en op het einde rood – net als in de videoclip. Tijdens het instrumentale stuk zien we vingers van dichtbij over de pianotoetsen gaan. Vocalen goed.

AZERBEIDZJAN

Wie dit nog snapt, mag het zeggen. Het optreden begint met een man op een ladder – de man draagt één van de maskers uit de videoclip “Animals” van Martin Garrix. Achter DiHaj en de man op de ladder staat een groot krijtbord waar ze tijdens het tweede couplet iets op schrijft. Vocalen in de refreinen zijn goed, maar in de coupletten ietwat iel. Het krijtbord wordt tegen het einde ingeklapt, maar veel televoters zullen dan toch al zijn afgehaakt.

PORTUGAL

Het blijft lastig om dit optreden te beoordelen nu Salvador er zelf nog niet bij is. Zijn zus zingt het goed, zij het met continu dichtgeknepen ogen. Camerawerk is sterk, veel close-up shots, en het gebruik van het kleine podium is een goede zet geweest. Kleuren op de achtergrond zijn groen en blauw.

GRIEKENLAND

Eerder deze week maakten we met ESCDaily een reportage over Demy en haar backing vocals. De vraag was toen of het vroege repetitietijdstip een excuus kon zijn voor de slechte vocalen en het antwoord luidt nu: Nee. Demy is in orde, maar haar backings zijn nog altijd vals. Hoewel het camerawerk verbeterd is, kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat staging director Fokas Evagelinos wel eens betere optredens geleverd heeft. Met name het slotstuk met het waterhologram begrijp ik niet goed.

POLEN

Kasia Mos is één van de beste zangeressen van dit festival. Dat hadden we tijdens de eerste repetitie al gehoord en ze bevestigt het vandaag. Qua visueel plaatje is er veel aan details gewerkt. Kasia draagt nu make-up en heeft een lichtelijk aangepaste versie van haar witte jurk aan. Haar gezicht komt nu minder emotieloos over. Het slot is mooi met het woord “Freedom” dat letterlijk van het scherm af spat.

MOLDAVIË

Moldavië heeft meer te bieden dan alleen maar epic sax guy. De leadzanger is niet op fouten te betrappen, en de camera’s vangen de vrolijke dansjes vrij goed op. De act is niet enorm ingewikkeld maar heeft net op de juiste momenten een leuke hook: zo laten de dames hun korte zwarte rokjes openklappen tot witte bruidsjurken en gooien ze aan het eind van het optreden een bruidsboeket weg. Er is weinig up-tempo in deze semi en dus vermoed ik dat dit het wel gaat halen.

IJSLAND

Er is door de IJslandse delegatie erg veel aan gedaan om de ingetogen act van repetitie 1 toch weer om te toveren naar het “spektakel” van de nationale finale. In mijn ogen geen verbetering. Svala heeft een andere jurk aan die splijt tot net boven haar navel. Ze beweegt op het ritme van de muziek, als ware ze in haar eigen zone. De camera volgt haar redelijk, al kijkt ze er vaak net langs. De rapstukjes vervreemden, net als de science fiction achtige laserstralen op het einde.

TSJECHIË

Sommige liedjes moet je niet “overstagen” met vuurwerk, lichtshows en dansers. De Tsjechen zijn echter naar de andere kant doorgeslagen. Martina zit, staat, en wandelt wat op het podium in een goudkleurige outfit. That’s it. Het camerawerk helpt niet – veel langdurige uitzoomshots. “Pimpelpaars met een goud randje”, zo omschreef een goede vriend van mij ooit (in een melige bui) zijn lievelingskleur. Hij zal dit optreden dan wel mooi vinden. Veel anderen zullen het echter vergeten in een halve finale die vol zit met (betere) ballads.

CYPRUS

Een solide slot van deze dag. Hovig en de Cypriotische delegatie hebben alle camerashots op orde gekregen en nu wordt de act met de witte lijnen die over de LED-vloer lopen, en waarover Hovig en twee backing dansers balanceren, duidelijk. Het lied is te dun om echt hoge ogen te gooien, maar met deze choreografie & cinematografie gecombineerd, maakt men er het beste van. De finale lonkt.


2 Comments


  1. // Reply

    Ik vind Belgie echt best goed klinken! Denk nog altijd dat het door gaat!


  2. // Reply

    Echt jammer van Belgie. Als ik die video bekijk van 30 seconde hoe het er op tv uit gaat zien, dan klinkt het meteen vals of is het huilerig. Is wel heel erg emotioneel, hoort dat bij het nummer?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *