Kiev 2017: Repetitieblog Dag 8

ESF Magazine volgt de repetities in Kiev ook dit jaar weer op de voet. Steef van Gorkum doet verslag van dit korte dagje met alleen de zes finalisten die langs komen voor hun laatste reguliere repetities.

De zes direct gekwalificeerde finale acts komen in Kiev op het podium. De laatste dag van de ‘normale’ repetities voordat we morgen richting de echte shows gaan.

Door: Steef van Gorkum

OEKRAÏNE

Vocaal gezien vallen de repetities van de Oekraïeners me alles mee. Veel beter dan de nationale finale, en dat was in de eerste ronde ook al zo. Qua staging is het een omgekeerd verhaal. De hologram van het grote blauwe hoofd op het podium ziet er niet per se slecht uit, maar ik was zelf meer gehecht aan de tikkende tijdbommen uit hun eerdere optreden. Het geheel is nu relatief statisch bij een toch zeer dynamisch liedje. De muzikale break halverwege komt visueel nu ook minder uit de verf, al helpt het vuurwerk er wel bij.

In latere runthroughs wordt geëxperimenteerd met een rood-hoofd-hologram ipv blauw. De LED-vloer beeldt in de laatste paar seconden de schouders uit die onder het hoofd passen. Wordt mooi in beeld gebracht.

ps. Friso zit naast mij en vindt dit zijn favoriete liedje tot dusver.

ITALIË

De vocalen aan het begin van dit optreden blijven aan de magere kant. Daar staat tegenover dat de camerashots nu sterk verbeterd zijn. Gabbani oogt meer ontspannen, dat komt de act uiteraard ten goede. De aap komt op tijdens de brug, en staat – net als in de videoclip – op met Gabbani naast zich. Achtergrondzangers doen mee met “Allez!”, maar de bedoeling is duidelijk dat ook het publiek hierin een rol gaat spelen. Net als tijdens de eerste repetities is de backdrop sterk – daar wordt het verhaal van het liedje goed uitgebeeld door o.a. evolutionaire plaatjes van aap tot mens.

SPANJE

De voorbereiding van Hans Pannecoucke is dit jaar met Spanje niet zó sterk geweest als met The Common Linnets, want vandaag zijn vrijwel alle camerashots anders. Manel is veel vaker close in beeld, met langdurige shots met draaiende camera – in die zin zeker trademark Pannecoucke. Toegevoegd zijn een rode auto op het podium en surfplanken geprojecteerd op de LED-vloer. Vocalen van Manel zijn matig. De stemmen van de backings worden vandaag weer vervormd, vergelijkbaar met de videoclip – daardoor krijgt het een robotachtige jaren ’90 vibe.

DUITSLAND

Duitsland heeft niet veel veranderd, en dat hoeft ook niet. Het begin is mooi, als in een kinder-science-fiction film, en ook in het vervolg blijft de camera dichtbij Levina. Ze kan daar overigens ook goed mee omgaan, ze lacht lief, zingt prima en straalt ongeveer 180 graden het tegenovergestelde gevoel uit van de Belgische Blanche. Helaas voor Duitsland is er ook een 180 graden contrast in lied met de Belgen – dit blijft totaal impactloos, hoe goed het ook gestaged is. Misschien dat de Duitsers door de mooie visuals wel een derde laatste plek op rij kunnen ontlopen.

VERENIGD KONINKRIJK

Lucie heeft wat kleine details aangepast – mijn collega Neil wijst mij op het subtiele verschil tussen de mosterdgele jurk van de eerste repetitie en de iets meer glimmend gouden jurk die ze nu aan heeft. Het camerawerk was al indrukwekkend, maar Lucie kijkt er nu nog net iets comfortabeler bij. Al met al heeft VK dus een perfect traject gevolgd: goede voorbereiding, camerawerk op tijd klaar, en nu nog werken aan de laatste details. Indrukwekkend voor een omroep (BBC) die er al jaren met de pet naar gooit.

FRANKRIJK

Schuldbewust kijkt Alma na een vocaal dramatische eerste omloop de camera in. Ze voelt duidelijk zelf wel aan dat dit niet goed was. In ogenschouw nemend dat ook tijdens de pre-concerten het niveau van haar optredens zeer wisselend was, maakt het Frankrijk tot een onzekere factor dit jaar. Het kan vriezen, het kan dooien. Visueel niets veranderd, Alma draagt dezelfde jurk en de Eiffeltorenshots zitten er nog steeds in. Performance enigszins kaal zonder achtergronddansers. Latere runthroughs zijn vocaal iets beter.


3 Comments


  1. // Reply

    Bedankt voor deze video’s. Het is wel een feestje van de matige zangers/zangeressen. Ik moet misschien niet op de stoel van de jury’s willen zitten, maar ook bij Francesco hoorde ik al 4x een onzuivere noot. Gevaarlijk.
    Ik wacht nog even op de loting, maar indien 2e helft gaat mijn geld regelrecht naar een e/w inzet voor het VK. Ze zit er met de noten steeds precies op en zal in elk geval de handen vande jury’s op elkaar krijgen.Ballads in het begin van de optredens beloven echter meestal niet veel goeds, dus het is even afwachten op lootjes trekken…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *