LIVE • Eerste generale repetitie voor Trijntje zit erop

Team ESF Magazine heeft de eerste generale repetitie van de eerste halve finale bekeken in het perscentrum. Hieronder kun je een verslag lezen van de opmerkelijkste zaken, zoals Dennis van Eersel ze zag:

OPENING HALVE FINALE
De eerste generale repetitie begint traditioneel met technische problemen, dus de Oostenrijker liepen al snel achter op schema. Het geluid viel af en toe uit. Bij de opening worden alle landen en deelnemers nu al voorgesteld, door Conchita Wurst. In het verleden gebeurde dat alleen in de finale. Conchita is in de pauzes van de liedjes in de Greenroom te vinden, waar zij interviews doen met deelnemers. Interviews is echter een groot woord, want Conchita is geen presentator en mist de skills om een goed interview te doen. Ze is liever zelf aan het woord dan dat kandidaten iets terug kunnen zeggen.

MOLDAVIË
De muziek dan. Eduard rijdt op een tractor in het introfilmpje, en wil in zijn act graag iets anders berijden. De ordinaire act met de politievrouwen in korte outfits zal ze bij vrouwelijke juryleden veel punten kosten, weten we sinds Polen 2014. Vocalen zijn goed, totaalplaatje blijft rommelig met veel heen en weer lopende mensen in de vele wijde shots van het helikopterplatform.

ARMENIË
De zang van enkele leden van de groep Genealogy valt opnieuw erg tegen. Inga (ESF 2009) is de eerste die er bovenuit stijgt. Het shot tegen het einde van het eerste refrein waarbij de camera tilt van haar naar de volgende zangeres is mooi. De act waarbij de leden uitzwerven over de gehele wereld komt wellicht niet helemaal over.

BELGIË
Loic Nottet lijkt te gaan pieken nu het moet. De beste repetitie tot zover van de Belg. Veel rommelige shots zijn verbeterd, bij de laatste dansscene blijft de camera langer op hem, waardoor het er minder gek uit ziet. Vocalen zijn altijd in orde bij Loic, al moet je houden van zijn castraatstem. Modern nummer, met moderne staging en robotdancing. Kanshebber op een finaleplek.

NEDERLAND
Trijntje heeft wederom een andere jurk aan, feitelijk een broekpak, veel stijlvoller dan de voorgaande. Veel belangrijker dan kleding: de staging is goed, en wijkt af van de voorgaande nummers. Qua zang houdt Trijntje mogelijk nog in, met oog op vanavond. Daar moet het voor Nederland gebeuren, via de jury’s voor de derde keer op rij naar de finale.

FINLAND
De Finse verstandelijk gehandicapten maken hoe dan ook impact, ook al hebben ze een slecht punklied. Omdat zij de gehele 1:40 minuut op hun plek blijven staan, probeert de Finse regie het geheel dynamisch te maken met veel zwalkende shots. Vermoedelijk voer voor televoters, maar wat gaan de jury’s met dit slechte punklied doen?

GRIEKENLAND
Griekenland is sinds de allereerste repetitie altijd hetzelfde gebleven. Een knappe vrouw, met een dijk van een stem, en een Zuid-Europese pathos-ballade in een blauwe setting. Maria Elena wordt bijna nooit van heel dichtbij gefilmd, ze gebruikt geen cameramensen op het podium, en dus wordt ze alleen maximaal medium-close in beeld gebracht. In deze halve finale is dit een zekere qualifier. Beste vocalen tot zover.

ESTLAND
Erg mooie staging bij Estland, met de zanger in de deuropening die is gecreeerd met licht op het podium en de zangeres die hem later opzoekt. Zang van Stig Rasta kan beter, Elina is goed bij stem. Ze willen er zelf niets van weten, maar qua staging komt deze inzending het dichtst in de buurt bij The Common Linnets van vorig jaar.

MACEDONIË
De mooie Romeinse achtergrond geeft ons het optreden van Daniel Kajmakoski en Blackstreet, van de jaren ’90 hit No Diggity. De zang valt wat tegen en het geheel maakt toch minder impact dan gewenst was. Mooie rustige R&B-song, een genre dat het vaak niet zo goed doet op het songfestival.

SERVIË
Bojana gaat vandaag de mist in bij de hoge uithalen, maar dat was de eerste keer deze week, dus daar zullen we niet te hard over zijn. In Wenen wordt dit nummer goed ontvangen, maar dat kan ook zijn omdat het aanspreekt op de kleine gay-fancommunity die hier is. En is hun steminvloed voldoende op dinsdagavond?

HONGARIJE
Hongarije springt er positief uit na de – matige – vocale prestaties uit Macedonie en Servie. Boggie begint eenzaam in het donker aan haar lied, maar zodra er meer en meer backings bijkomen en mee gaan zingen maakt het bijzonder veel indruk. Mooie setting, goed camerawerk, vergelijkbaar met de A Dal performance. In veel polls en bij de bookmakers staat dit land er niet als qualifier bij, maar die kunnen weleens van een koude kermis thuiskomen.

WIT-RUSLAND
Uzari en Maimona hebben weinig chemie op het podium. De violiste komt ook pas betrekkelijk laat echt goed in beeld en dat terwijl zij een dragende kracht in dit lied zou moeten zijn. Lied maakt door standaard cameravoering weinig impact, maar in deze halve finale en met deze loting valt een finaleplek niet uit te sluiten.

RUSLAND
Over Rusland geen twijfels, logischerwijs. Polina geeft wederom een sterke performance. Alles is goed doordracht en Polina heeft een bijzonder lieve, sympathieke uitstraling. Zou de boodschap worden opgepikt dat ook in het veel bekritiseerde Rusland veel normale mensen wonen, die ook geen kwaad in de zin hebben? Het zou veel mensen sieren om een jaar na Conchita juist deze bijdrage te steunen.

DENEMARKEN
De jongens van Anti Social Media doen doen het erg goed, van begin tot eind. Ze bespelen de camera slim en komen als aardige gasten over. Het lied zal ongetwijfeld aanspreken bij de wat oudere kijkers. Met deze loting lijkt dit lied een finaleplek niet te kunnen ontgaan.

ALBANIË
Opnieuw een vocaal matige doorloop van Elhaida, die in het perscentrum populair is en hoog staat in de prognoses. Het lied wordt rommelig in beeld gebracht en er gebeurt vrijwel niets op het podium. Dus krijgen we alleen shotwisselingen tussen close, medium en wijd en verder niets bijzonders.

ROEMENIË
De Roemenen hebben vastgehouden aan de staging vanaf de tweede repetitieronde. Kleine aanpassingen aan de belichting, backdrop en de koffers op het podium dus. De zang is prima. Vergeleken met de Deense band ligt de focus hier echt op de leadzanger en het filmpje van het kind dat zonder zijn ouders is, en niet op de andere bandleden. Het kind uit de videoclip is in de zaal en is herenigd met zijn ouders, zien we als het lied voorbij is.

GEORGIË
Grote problemen voor Nina uit Georgie, die zoveel indruk maakte bij haar eerste repetitie. De EBU heeft bekend gemaakt dat zij een flinke griep heeft. De zang was verschrikkelijk en als dat vanavond ook zo is, zit het land toch opeens in grote problemen. Snel beter worden, want het zou zonde zijn van een prima lied, met geweldige staging. Vanwege technische problemen na de eerste doorloop zijn er wat meer wijde zaalshots in de eerste minuut en ook dat is zonde.


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *