Myth Busting (2) • “Een foute jurk is einde verhaal”

Het Songfestival is geen simpele wetenschap; de formule tot succes kent vele variabelen. In de rubriek Myth Busting bekijken we randzaken waarvan de hardnekkige overtuiging heerst dat ze de uitslag beïnvloeden. Is dat zo, en in hoeverre? • Door: Dennis van Eersel •

De Mythe
“Een foute jurk is einde verhaal.” Tijdens het songfestival wordt er veel nadruk gelegd op kleding van de artiesten. Bij de bekende lijstjes van mensen thuis op de bank worden er speciaal punten voor gegeven. Maar in hoeverre is kledingkeuze, een jurk in het bijzonder, nu écht relevant op het songfestival?

Er is een groep fans die er bijzonder veel waarde aan hecht. Denk aan alle ophef afgelopen mei in Wenen rondom de kleding van Trijntje Oosterhuis. Ook na de uitschakeling bleef de kritiek gaan over de jurk met diep decolleté. Uiteindelijk koos Trijntje voor een broekpak, maar journalisten ter plekke hadden hun verhaal, het verplichte relletje van dit jaar, al klaar.

Slechts sporadisch hoorde je dat het lied en de act onopvallend was, en het met deze loting lastig zou krijgen bij televoters. De theorie luidt immers dat kleding en Songfestival onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Beeld gaat vóór geluid; met name televoters (maar ook juryleden) zien een foute kledingkeuze nog voor ze het catchy refrein hebben gehoord. En daarmee zijn de kansen al direct verkeken (Bron: Wiwiblogs).

HindHet recente voorbeeld rondom Trijntje staat niet op zichzelf. Veel gedoe was er ook in 2006 rondom de kleding van Treble, die uiteindelijk kozen voor zelfgemaakte kleding door hun moeder. Gepasseerde modeontwerpers buitelden over elkaar heen om er schande van te spreken. Wat te denken van Hind in 2008? Na haar uitschakeling in een halve finale met sterke concurrenten in hetzelfde genre, ging het in Nederland over de jurk van Hind. Deze zou te weinig verhullend zijn geweest.

De Feiten
De eenzijdige focus in de berichtgeving komt voort uit de stellige theorie dat kleding cruciaal is, belangrijker dan de muziek. Trijntje schrok daar ook van: “Ik hoop dat het langzamerhand weer over mijn nummer gaat. Ik ben het gewoon niet gewend, dat mensen het over randzaken hebben” (Bron: Coen en Sander Show).

Dat het op het Songfestival over méér gaat dan alleen het liedje, is logisch, het is immers een televisiewedstrijd. Maar beeld gaat zeker niet vóór geluid (Bron: Daniel Gould). Denk immers aan de felbekritiseerde kleding van winnaars als Celine Dion en Marija Serifovic. Of bekijk de winnaars van de Barbara Dex Award (voor slechtste kleding), waarvan zeker de helft tot een goed resultaat kwam (Bron: Eurovision House).

Kleding is in die gevallen dus geen doorslaggevend aspect geweest. En waarschijnlijk ook niet in de eerder genoemde Nederlandse voorbeelden. We vergeten immers al snel de plichtmatige act van ‘Amambanda’, en de keuze van Hind voor een liedje dat niet goed genoeg was voor haar eerdere albums. Daar werd in de Nederlandse media weinig aandacht aan besteed, wellicht omdat een verhaal over een te blote jurk (of juist niet) sensationeler is.

Is dit puur een Nederlands trekje? Nee, ook in België hebben ze er een handje van. Herinnert u zich nog de uitschakeling van de grote naam Kate Ryan? “Je T’adore” zat in een megagrote halve finale en viel live op het podium zwaar tegen. Maar de hand in eigen boezem steken was er niet bij. Het lag aan de kniezwengel en de jurk van Kate, dat ze niet door ging. Tien laar later schrik je bijna van de xenofobe uitspraken in de Gazet van Antwerpen, daags na de uitschakeling.

De Invloed
Beeld komt niet voor geluid. De volgorde is eerder andersom: kleding moet, net als andere visuele aspecten, aansluiten bij het liedje om tot een goed resultaat te komen (Bron: Ben Robertson, Ewan Spence). Of zoals beroepsgokker Daniel Gould het schrijft: “DON’T assume that any gimmick is going to add to the appeal of the song.”

Natuurlijk is kleding van belang. Het is een wezenlijk onderdeel van het totaalplaatje. Net zoals uitstraling een belangrijke factor is, en het camerawerk, de act of staging. Allemaal moeten ze iets toevoegen aan het lied en de zangkwaliteiten. Kleding is één onderdeel van één van de factoren. Maar zeker niet allesoverheersend. Het gaat om het totaalplaatje. Een goede jurk kan dat niet helpen, net zoals alleen een foute jurk het niet kan verpesten.

Do’s & Don’ts

  • Kies voor kleding die past in het geheel; kleding is slechts een onderdeel van het totaalplaatje
  • Staging en camerawerk zijn belangrijkere aspecten van de visuals dan een jurk of pak
  • Stick to your gameplan. Verander niet van constant van kleding door reacties van media ter plekke
  • Besef als omroep dat een eventueel slecht resultaat altijd diepere oorzaken heeft dan alleen de kledingkeuze van de artiest

1 Comment


  1. // Reply

    je moet het niet moeilijk maker dan het al is.
    Frank de boer doet dat bij ajax met zijn tactisch geneuzel.
    De songfestival nichten met al hun theorie en wijsheden.
    De barbara dex award bewijst dat namelijk 50% . ( das precies ongeveer ook je kwalificatie kansen )
    Een goed lied gaat verder en een slecht lied niet.
    Wat betreft Kate Ryan. In die tijd ook belachelijk dat het niet door ging en de uitspraken van toen waren TERECHT.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *