Myth Busting (3) • “Positieve songtitels scoren beter”

Het Songfestival is geen simpele wetenschap; de formule tot succes kent vele variabelen. In de rubriek Myth Busting bekijken we randzaken waarvan de hardnekkige overtuiging heerst dat ze de uitslag beïnvloeden. Is dat zo, en in hoeverre? • Door: Hendrik Kramer •

De Mythe
“Als je hoog wilt eindigen op het Eurovisie Songfestival kun je beter kiezen voor een positieve liedtitel dan voor een negatieve.” Positieve titels blijven namelijk beter hangen en wekken een goed gevoel op bij de kijker waardoor hij of zij er eerder op zal stemmen. Het nieuws van alledag is al negatief genoeg; je wint mensen voor je als je iets positiefs te vertellen hebt (Bron: John Waldron).

Power songs of vrolijke liefdesliedjes doen het uiteindelijk toch het beste. Dat blijkt uit statistisch onderzoek naar de winnende liedjes van de afgelopen vijftien jaar. Winnende liedjes gebruiken vaak de woorden: love, forever, light, night, know, day en time (Bron: Nele Coghe).

De Feiten
Alleen naar de winnaars kijken is natuurlijk een nogal grove steekproef. Het draait op het Songfestival immers niet alleen om de winnaar. En dus ben ik zelf op onderzoek uit gegaan. Hoe zit het met de rest van de uitslag, scoren positieve liedtitels daadwerkelijk beter?

Om dat uit te zoeken moet je eerst bepalen welke liedtitels negatief of positief zijn. Ik heb gekozen voor een classificatie in drie categorieën (positief, negatief en ‘neutraal’ als restcategorie). Wie meer details wil over het onderzoek kan contact opnemen met de redactie.

In het vervolg van het onderzoek heb ik de success rates uitgerekend van de positieve, negatieve en neutrale titels in drie verschillende situaties.

Tabel 1 geeft de gemiddelde eindklasseringen weer van de afgelopen vijf Songfestivalfinales. Positieve liedtitels zijn flink in de meerderheid, maar scoren niet significant beter dan de andere categorieën. De verschillen zijn klein:

TabelSteef1

Tabel 2 geeft de kwalificatiekansen weer van de afgelopen twaalf jaren waarin halve finales werden gebruikt. Positieve liedtitels zijn opnieuw in de meerderheid, maar hun kwalificatiepercentage ligt zelfs een fractie lager dan dat van negatieve en neutrale titels:

TabelSteef3

Tabel 3 geeft de gemiddelde eindklasseringen weer van de Songfestivalfinales van 1960, 1975, 1986, 1992 en 2003. Voor deze laatste test koos ik steekproefsgewijs één jaar uit elk volledige decennium, en telde de klasseringen daarvan op om tot een gemiddelde te komen. Opnieuw zijn de verschillen miniem:

TabelSteef2

De Invloed
Positieve liedtitels en –teksten zijn duidelijk in de meerderheid, maar ze scoren niet significant beter. Het lijkt erop dat componisten, tekstschrijvers en omroepbazen zich deze mythe maar al te strak in de oren geknoopt hebben – of dat het simpelweg makkelijker en leuker is om vrolijke liedjes te schrijven.

Feit is dat de power song helemaal niet het enige recept tot succes is. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Kijkers laten zich evengoed meeslepen door de tragiek van Believe en Rise like a Phoenix als door de energie van Heroes en Fairytale.

Trivia

  • Twaalf keer won een lied waarvan de titel maar één woord heeft. En maar liefst zes daarvan zijn van de afgelopen negen jaar: Heroes, Euphoria, Satellite, Believe, Fairytale en Molitva
  • Er is één winnend liedje dat een vraag is: Why me? van Linda Martin
  • Slechts drie winnende liedjes hadden een negatieve titel/tekst: Running scared, What’s another year en Only teardrops
  • Liedjes met twee of drie woorden in de titel komen het vaakst voor

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *