Myth Busting (5) • “Persconferenties hebben invloed op de uitslag”

Het Songfestival is geen simpele wetenschap; de formule tot succes kent vele variabelen. In de rubriek Myth Busting bekijken we randzaken waarvan de hardnekkige overtuiging heerst dat ze de uitslag beïnvloeden. Is dat zo, en in hoeverre? • Door: Dennis van Eersel •

De Mythe
“Persconferentie tijdens het songfestival hebben invloed op de uitslag.” Er zijn veel websites die het songfestival intensief volgen; ook ESF Magazine maakt daar deel van uit. Opinies over repetities, reviews van gekozen nummers of uitspraken van artiesten in interviews en persconferenties worden breed uitgemeten op internet.

Als je al die blogs en nieuwssites volgt, zit je diep in de materie. Zo diep, dat er vaak gedacht wordt dat iédereen die kennis heeft over de artiesten en hun achtergronden. En dat die voorkennis dus invloed heeft op de uitslag.

Over Hind werd daags na de uitschakeling in 2008 zelfs het volgende geschreven: “Vooral het feit dat de Nederlandse zich zo weinig liet zien op de vele party’s van festivalfanclubs en de landenfeestjes heeft niet bij kunnen dragen aan een betere stemming onder de fans, die uiteindelijk voor een groot gedeelte bepalen hoe populair een liedje is.” (Bron: Jacques Happe).

De Feiten
Er kijken jaarlijks rond de 200 miljoen mensen (Bron: EBU) naar de drie Songfestivalshows. Exacte kijkcijfers per show worden door de EBU niet gegeven. Gemiddeld zou je kunnen zeggen dat er afgerond 65 miljoen kijkers zijn, al liggen de cijfers in de finale veel hoger vanwege de deelname van landen als het Verenigd Koninkrijk en Duitsland.

Om rechtstreeks beïnvloed te worden door de inhoud van de persconferenties zou minstens de helft van deze kijkers ook de fansites moeten bezoeken. Interessant zijn dan met name de internationale (Engelstalige) sites, zoals onze partnerwebsite ESC Daily. Van prestaties tijdens de repetities tot aan uitspraken tijdens de persconferenties en interviews; alles wat je wilt weten kun je via deze websites volgen.

ESC Daily bereikt rondom elk songfestival een miljoen mensen en is daarmee de derde website in de branch (Bron: ESC Daily). Laten we er voor de hypothese vanuit gaan dat concurrenten ESC Today en Wiwibloggs het driedubbele bezoek trekken. En dat al die websites een aparte doelgroep hebben. Exacte cijfers worden niet gegeven, maar deze schatting is aan de ruime kant.

In deze extreme hypothese hebben de fansites gezamenlijk een bereik van 7 à 8 miljoen, ruim genomen. Best invloedrijk, maar afgezet tegen de 65 miljoen kijkers per show een kleine marge. Natuurlijk kan informatie vanuit persconferenties van de artiesten ook nog via de commentatoren van elke omroep bij de kijkers thuis komen. Pas als we dat meenemen, zien we de daadwerkelijke invloed.

Bekijk daarom als steekproef de ophef in de laatste twee jaar vanuit deze groep rondom Aram MP3 en Mans Zelmerlow (Bron: Tom Tates en Garrett Mulhall). Beide artiesten kwamen negatief in het nieuws, maar dit weerhield hen niet van een geweldige einduitslag. Armenië eindigde in 2014 als vierde, een evenaring van het beste resultaat ooit. Zweden won in 2015 zelfs het songfestival.

De Invloed
Ondanks dat artiesten soms veel opduiken in de media en de gekste fratsen uithalen om op te vallen, heeft dit geen invloed op eventueel succes op het songfestival. Denk aan Sieneke, die in 2010 overal opdook met haar Sieneke-mobiel en veel sympathie kweekte, maar geen punten (Bron: MediaCourant).

Afgezet tegen de kijkcijfers bereiken de persconferenties en het nieuws in de bubbel van het perscentrum maar een marginale groep. Natuurlijk zijn er ook de grote nationale omroepen, die een veel groter bereik hebben. Maar hun nieuws en reportages zijn vooral gericht op de eigen act (Bron: NOS).

De cijfers rechtvaardigen de conclusie dat het merendeel van de kijkers (en dus potentiële televoters, die tezamen 50% van de uitslag bepalen) alleen op de avond zelf kijken, de liedjes niet of nauwelijks kennen en de achtergronden van de artiesten al helemaal niet. De enige invloed die navenant is, is die van de commentatoren.

Beroepsgokker Daniël Gould verdient zijn boterham met gokken op het songfestival. Hij moet dus wel inschatten welke zaken relevant zijn voor de uitslag en welke niet – en kiest daarbij bewust voor repetitieblogs. Persconferenties laat hij gerust schieten (Bron: Daniël Gould).

Do’s & Don’ts

  • Trek geen conclusies op basis van (vermeende) uitspraken van artiesten
  • Fansites kunnen relevant zijn – maar nieuws uit persconferenties is dat zeker niet
  • Als je artiest veel media-aandacht trekt, is dat geen garantie voor succes

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *