Myth Busting (6) • “Er is geen sleutel tot succes op het onvoorspelbare songfestival”

Het Songfestival is geen simpele wetenschap; de formule tot succes kent vele variabelen. In de rubriek Myth Busting bekijken we randzaken waarvan de hardnekkige overtuiging heerst dat ze de uitslag beïnvloeden. Is dat zo, en in hoeverre? • Door: Dennis van Eersel •

De Mythe
“Er is geen formule tot succes op het songfestival.” We sluiten de rubriek af met de meest hardnekkige mythe die er bestaat: Het songfestival is onvoorspelbaar, je weet nooit welke inzendingen succesvol zullen zijn, en welke niet. Opmerkelijk genoeg zien we dit soort uitspraken vaak voorbij komen bij een slecht resultaat en wordt bij een goede notering wel aangegeven hoe dat tot stand is gekomen.

Na de uitschakeling van Trijntje Oosterhuis zei Daniël Dekker in het AD: “Dit geeft maar weer de wetten van het songfestival aan. Het is onvoorspelbaar.” (Bron: Algemeen Dagblad). Maar bij de tweede plek van The Common Linnets kon wél worden aangegeven waarom het zo goed ging (Bron: Stefan Raatgever)

Vanwege de diversiteit in smaak en cultuur in Europa, is het logisch dat er geen eenduidige formule bestaat tot songfestivalsucces (Bron: Christopher Davis). Toch is het opmerkelijk dat er artiesten of landen zijn, die structureel meer succes boeken dan anderen. In een eerdere aflevering van deze rubriek toonden we al aan dat geografische ligging daar geen rol bij speelt, dus wat is het wel? (Bron: Emma Coolen).

De Feiten
Één van de succesvolle mensen is Fokas Evagelinos. Als staging director loodste hij alle inzendingen waar hij bij betrokken was naar een top-10 plek in de finale. Of het nu een inzending was namens Griekenland, Rusland, Wit-Rusland of Azerbeidzjan, Evagelinos stond garant voor succes. Volgens hem is er wel degelijk een sleutel tot succes. “Alles zit hem in de voorbereiding,” zegt de Griek (Bron: ESC Daily). “Je moet onthouden dat het een televisiewedstrijd is. Ik doe alleen mee als ik een vernieuwend idee heb waarmee ik een lied naar een hoger plan kan tillen.”

Ook beroepsgokker Daniël Gould kan er over meepraten. Als er één man is die bewijst dat het songfestival wél te voorspellen is, dan is het de man die daar zijn geld mee verdient. “Kijkers thuis zijn geen geraffineerde muzikanten. Smaak is eenvoudig, het heeft te maken met uitstraling, of je iemand mag. En de laatste jaren zien we dat dit ook voor de jury geldt.” (Bron: Daniël Gould).

De Invloed
De mythe is behoorlijk invloedrijk. Als delegaties ontkennen dat er een succesformule is, werkt dit een gebrek aan het creëren van een visie in de hand. En als je zomaar iets doet, ga je telkens een andere kant op. Kijk naar de BBC, dat ieder jaar met een nieuw beleidsplan komt.

Want iedereen is op zoek naar de formule, maar omroepen als de BBC slaan de plank dikwijls mis. Een verplichte key-change, een vrolijke boodschap en geen politiek lading, zegt Anna Louise-Taylor. Maar de artikelen in deze rubriek tonen aan dat dat te simpel gedacht is. Één boodschap kwam naar voren: creëer de perfecte drie minuten, waarin alle elementen bij elkaar passen, een eenduidig totaalplaatje.

Volgens Fokas Evagelinos bereik je dat alleen met een goede voorbereiding (Bron: Mihalis Vollmer). En Daniel Gould zegt: “Je hebt maar drie minuten en het is vitaal om in die tijd een band op te bouwen met de kijker en de jury. Is dit iemand met wie ik tijd wil doorbrengen? Dat is de sleutel op het songfestival. Het draait om emotie.” (Bron: Daniël Gould).

De Sleutel Tot Succes
Maar wat is nu concreet die sleutel tot succes? Hoe kun je die emotie afdwingen in je act en lied? Hoe maak je zo’n eenduidig totaalplaatje? ESF Magazine kwam erachter dat dit nog nergens goed is uitgewerkt.

Wie oppervlakkig zoekt, komt alleen de mythes tegen die in deze rubriek zijn ontkracht. Wie beter zoekt, vindt wat adviezen en regels. Maar nog nooit is het allemaal overzichtelijk op een rij gezet.

En dat is wat we in het voorjaar bij ESF Magazine gaan doen! We gaan ‘De sleutel tot succes’ beschrijven, perfectie benaderen door het onderscheiden van drie essentiële factoren: Beeld – Geluid – Emotie.

Nieuwsgierig? Houd dan ook in het voorjaar weer ESF Magazine in de gaten!


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *