Nederlands bedrijf maakt podium in Wenen

De buitenland nieuwsupdate van deze week gaat volledig over het podium van het songfestival in Wenen. Het Nederlandse bedrijf Unbranded uit Hilversum bouwt dat podium en dat is niet zomaar een klusje, want de voorbereidingen zijn nu al in volle gang. Hier lees je er alles over! • Door: Dennis van Eersel •

Maar liefst tachtig vrachtwagens rijden deze week vanuit Hilversum naar Wenen, waar 19 mei in de Wiener Stadthalle de eerste halve finale van het Eurovisie Songfestival plaatsvindt. Één Vandaag voerde dit weekend een gesprek met Unbranded-directeur Gaston van de Poel: “Het is een mooi stukje Nederlands maatwerk in het buitenland, wij zijn er trots op! Exacte details kan ik niet geven, wij hebben moeten tekenen voor geheimhoudingsplicht. Niemand weet precies hoe het er uit ziet, alleen dat het een oog is.”

De organisatie van het Eurovisie Songfestival is niet zomaar bij dit Nederlandse bedrijf terecht gekomen. Unbranded heeft al behoorlijke ervaring met dit soort grote muziekevenementen. “Wij hebben de afgelopen twee jaar de podia van de MTV Music Awards gebouwd. Wij hebben daar bewezen onder druk te kunnen presteren. Uiteindelijk moet alles kloppen en staan voor een live-uitzending voor 200 miljoen mensen. In mei vindt het festival plaats, onze grote klus is in april, de opbouw van het podium.”

Eigenlijk wil en mag Van de Poel nog niet al te veel kwijt over het podium. Het moet geheim blijven tot iedereen halverwege mei de zaal voor het eerst mag betreden voor de repetities. Toch geeft de directeur een tip van de sluier: “Het podium is een groot oog, opgebouwd uit alumineum buizen. Schrik niet, het oog is 45 meter breed, 20 meter diep en 15 meter hoog. Alleen al aan buizen zit er voor 40.000 kilo alumineum in. En dat is dan alleen de main stage. De greenroom en de commentaarposities bouwen wij ook allemaal. Alles wat je ziet, de look and feel, dat doen wij, behalve het licht.”

Het Eurovisie Songfestival is een groot project, een show met meer kijker dan bijvoorbeeld de Amerikaanse Superbowl of dubbel zoveel als de MTV Music Awards. Dat heeft ook gevolgen voor de mensen achter de schermen, zoals de bouwers van het podium. In de huidige tijd is het songfestival een potentieel doelwit voor terroristische aanslagen. Van de Poel: “De veiligheidseisen zijn enorm. Als de vrachtwagens met onze spullen binnen komen worden de wagens eerst een half uur tot een uur door honden besnuffeld. Daarna komt er een dubble-check bij een volgende poort met allerlei spiegels om zeker te zijn dat er geen bom in zit. Als je iets wilt doen in Europa, is het songfestival wel het moment om dat te doen. Al ons personeel is gescreend en doorgelicht, het is nogal wat.”


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *