Ontwerper Claus Zier: ‘Podium ideaal voor kleine liedjes’

Veel landen komen dit jaar met kleine, rustige liedjes naar het songfestival. Een goede keuze, want volgens de ontwerper Claus Zier is zijn podium ideaal voor de intieme liedjes, zoals het Nederlandse ‘Calm after the storm’.

Door: Dennis van Eersel

Claus Zier vertelt dat in de talkshow The ESC Daily Show, waar hij te gast was. Ook de Belgische blogger Philip Houtermans van eurosong.be schoof aan bij presentator Steef van Gorkum. Onderaan dit artikel kun je de eerste aflevering bekijken.

‘Omdat we een kubus op het podium kunnen sluiten en daar iets op projecteren, zorgt ervoor dat het podium veel kleiner lijkt. Zo kun je een intieme setting creëren,’ vertelt Zier. ‘Het is perfect voor de kleine, ingetogen liedjes.’ Dat de Deense omroep DR en de EBU bij hem uitkwamen voor het podium is geen verrassing. Hij is al jaren betrokken bij de Melodi Grand Prix, de Deense voorronde.

Nieuwe features voor het podium

“Bij Montenegro zien wij dit jaar een kunstrijder, die kleuren achterlaat op de plaatsen waar zij op het podium heeft gereden,” merkte Van Gorkum op. Zier: ‘Ja, we hebben wat nieuwe dingen dit jaar, die nog nooit gedaan zijn met een podium. De vloer bijvoorbeeld is een soort touch-screen, omdat er water onderdoor loopt, kan het reageren op de dansers op het podium.’ Bij Montenegro wordt dit bijvoorbeeld toegepast, met een kunstrijder die een kleurveeg achterlaat op het podium.

‘Ik wilde een simpel maar doeltreffend podium maken,’ vervolgt Zier zijn verhaal. ‘Ik heb veel gekeken naar MTV-shows, maar dit was geen muziekhal. De hal is een oude scheepswerf. Er moesten wat pilaren weggewerkt worden om meer dan tienduizend mensen te kunnen onderbrengen. We hebben ons daar een beetje op verkeken. Vervolgens wilde ik een podium in een podium maken, met de glazen kooi van ledlichten. Ook omdat de Deense omroep een Eurovision Island wilde maken, paste dat allemaal goed in het format.’

België ‘not amused’ door Waylon

De Belgische blogger Philip Houtermans komt in de talkshow nog een keer terug op de opmerkingen van Waylon, aan het adres van de Belgische deelnemer Axel Hirsoux. Waylon noemde hem in het Algemeen Dagblad een kopie van Paul Potts: ‘Afgelopen week stonden de kranten vol in België. Iedereen had het erover dat het ongepast was dat de Nederlandse deelnemer zo’n opmerking maakt over de Belgische inzending. Belgen houden daar niet van.’

Net als Nederland heeft ook België een klein en ingetogen lied. De titel ‘Mother’ dekt, volgens Houtermans, niet helemaal de lading van de inzending, die hij als kansrijk bestempelt: ‘Veel mensen denken dat het Belgische lied over zijn moeder gaat, maar het is meer dan dat. Het gaat over een hechte band die je met iemand kan hebben. Dankzij zijn stem voel je de emotie, het komt over.’

Bekijk de eerste aflevering van de Engelstalige ESC Daily Show hieronder:


1 Comment


  1. // Reply

    Gaat dat gezeik over Waylons opmerking nu nog door. Op een gegeven moment is het klaar. Op naar morgen waar dan de gehele pers zich weer op kunnen concentreren.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *