Oor-deel • Anouk – ‘Paradise and back again’

Eurovisie draait om beeld en geluid. En hoewel de verkoop van geluidsdragers terugloopt, wordt nog met grote regelmaat boeiend materiaal uitgebracht. ••ESF Magazine•• bespreekt albums van artiesten die we al kennen van het Songfestival of artiesten die we daar graag nog eens zouden zien stralen.

Voldoet het album aan de verwachtingen? Zijn er nog verbeterpunten en wat is ons uiteindelijke Oor-deel? Vandaag de CD-recensie van ‘Paradise and back again’, het meest recente album van Anouk. • Door: Erik Bolks•

Aanleiding
De aanleiding moge duidelijk zijn. Anouk flapte er tijdens de uitzending van College Tour uit dat Trijntje Oosterhuis naar het Songfestival zou gaan. Later bleek dat Anouk zelf de componist is en bovendien mogelijk als backing vocal van Trijntje mee gaat naar Wenen. Anouk stelde zich in dat interview enorm kwetsbaar op voor een zaal vol met conservatoriumstudenten. Het was een memorabele uitzending. Anouk nam het (TV-)publiek helemaal voor zich in.

Wellicht was ook presentator Twan Huys overrompeld door Anouk’s openheid, want hij kwam nogal onbeholpen over. Hij kon enkel een opzichtig ‘We hebben nieuws’ uitbrengen. Hij liet blijken niet op zoek te zijn naar een mooi verhaal maar enkel uit te zijn op nog meer scoops. En dat terwijl het mooie verhaal al op een gouden dienblad geserveerd werd. Door Anouk dus. Als opmaat naar dit erg persoonlijke album.

Verwachtingen
Anouk zoekt altijd naar nieuwe wegen. ‘Wigger‘ was al een koerswijziging van 180 graden ten opzichte van ‘Birds‘. Anouk zong aan het einde van de uitzending van College Tour twee nummers van dit album, dat we gaan recenseren: ‘Paradise and back again’. De titels: ‘Cold black hearted gold digger’ en ‘Looking for love’. Twee hele rauwe nummers die meteen doen denken aan good old Janis Joplin’s ‘Me and Bobby McGee’ en ‘Sylvia’s mother’, een nummer van Dr. Hook. Niet ontoevallig muziek uit begin jaren ’70. Die sfeer ademt ook dit bijna tijdloze album.

De singles ‘Wigger’, ‘Places to go‘ en ‘You & I’ zijn uiteraard op het album terug te vinden. Zo waren al aardig wat nummers bij het publiek bekend voordat het album uitkwam. Evenals het nummer ‘Breathe‘ dat Anouk schreef uit verontwaardiging over de heftige emoties – onder andere bedreigingen aan haar adres – die loskwamen rond de hele discussie rondom Zwarte Piet. Dit nummer postte zij de week voor het uitkomen van het album als gratis download op haar Facebookpagina. Zo heeft dat hele gedoe toch nog iets moois opgeleverd.

Trijntje en Anouk beloven een soort liedje dat je niet van hen verwacht. Wat opvalt aan ‘Paradise & back again’ is dat de nummers bedrieglijk simpel lijken, gemiddeld iets positiever zijn en door regelmatige toevoeging van een Hammond-orgel een typische jaren ’70 sfeer en tegelijk een luchtigheid meekrijgen. ‘She’s beautiful’ is door de vrolijke akkoorden ook een lied dat aan de omschrijving voldoet. Het nummer is redelijk rechttoe, rechttaan, zoals meerdere nummers op dit album redelijk wat herhaling bevatten. ‘Don’t wipe us out’ is daarop geen uitzondering. Met haar stemkunsten maakt Anouk elk nummer aantrekkelijk, waarbij de maat en het Hammond haar alleen ondersteunen in alle variaties die ze met wisselende dynamiek eruit perst, terwijl het niet moeilijk klinkt.

Een goede zangeres kan er dus heel wat van maken, want dit album verveelt totaal niet. Zelfs de klaagzang ‘Daddy’ klinkt minder zwaar dan we Anouk in het verleden ook wel gehoord hebben. Zou het komen doordat Anouk naast rockzangeres ook moeder van 5 kids is – en inmiddels wat ouder geworden – waardoor ze warmer klinkt? De onderwerpen waarover Anouk zingt zijn nog altijd redelijk zwaar en maatschappijkritisch, zoals het nummer ‘Smile & shine’. Verwacht dus geen ‘Window of hope’ a la Oleta Adams van Trijntje en Anouk, meer een klasse blues-pop-song in de stijl van Fleetwood Mac.

Anouk heeft voor het eerst ook een soort van dance track op haar album gezet. Hoewel het ‘Feet on the ground’ heet, kan je toch moeilijk stil blijven staan bij dit nummer met ritmes die zo bij Armin van Buuren vandaan zouden kunnen komen. Dus mochten de Hola-DJ’s in de toekomst het niet aandurven op het Songfestivalpodium… Anouk lijkt ook daarvoor haar hand niet om te draaien. Dance met een heerlijke rauwe rand! Het is wel de laatste track van het album, omdat het bij de rest van de nummers enigszins uit de toon valt.

Verbeterpunten
Als ik Anouk was zou ik de twee intieme live versies die zij tijdens College Tour gaf, meteen als bonustracks toevoegen aan het album. En dan als vervolgproject eens de samenwerking met Waylon zoeken. Muzikaal staan hun beider laatste albums namelijk behoorlijk dicht bij elkaar qua stijlen, intensiteit van tekstbehandeling. Daarnaast ben ik wel eens benieuwd hoe Anouk in een duet uit de verf komt. Vooralsnog heeft zij vooral solowerk afgeleverd.

Ook zou het mij niet verbazen als ze in de toekomst misschien eens – al dan niet via Trijntje – in samenwerking met Candy Dulfer of pa Hans Dulfer meer de funky kant opgaat. Misschien iets samen met Bo Saris (voorheen Boris, oud-winnaar van Idols)? Wat zou er gebeuren als Anouk eens ging zitten met Cee Lo Green of Huub van der Lubbe? Het lijkt er op dat Anouk nog legio mogelijkheden heeft om zichzelf en haar muziek verder te ontplooien.

Naar een Oor-Deel
Het is plezierig om Anouk enerzijds warmer te horen terwijl anderzijds ook dat rauwe randje aanwezig blijft. De zang gaat nog altijd vanuit de tenen door merg en been. ‘Paradise and back again’ is een prachtig doorleefd album. En hoewel de nummers niet al te moeilijk klinken zitten ze behoorlijk geraffineerd in elkaar, met wisselingen in toonsoort en voor Anouk bijna voorspelbare onvoorspelbaarheid.

BEOORDELING ALBUM: Rating - 4.5 sterren

BEOORDELING COMPOSITIES: Rating - 4.5 sterren

WIL JE DEZE EN VORIGE CD-RECENSIES NOG EENS RUSTIG NALEZEN, VOLG DAN DEZE LINK


1 Comment


  1. // Reply

    Helemaal mee eens! De nummers zijn puur en doorleeft en die fantastische, unieke stem maakt het af. Thanks Anouk!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *