Oor-deel • Donatan & Cleo – ‘Hiper/Chimera’

Eurovisie draait om beeld en geluid. En hoewel de verkoop van geluidsdragers terugloopt, wordt nog met grote regelmaat boeiend materiaal uitgebracht. ••ESF Magazine•• bespreekt albums van artiesten die we al kennen van het Songfestival of artiesten die we daar graag nog eens zouden zien stralen.

Voldoet het album aan de verwachtingen? Zijn er nog verbeterpunten en wat is ons uiteindelijke Oor-deel? Vandaag de CD-recensie van ‘Hiper/Chimera’, het recent uitgekomen album van de Poolse inzending van 2014, Donatan & Cleo. • Door: Emma Coolen •

Aanleiding
In 2014 keerde Polen na twee jaar afwezigheid weer terug op het Songfestival, en om het Oost-Europese land te vertegenwoordigen werd het duo Cleo en Donatan via interne selectie gekozen. Hun eigenzinnige nummer My Słowianie bracht ze naar een degelijke veertiende plaats in de finale in Kopenhagen. Afgelopen november brachten ze het album Hiper/Chimera uit, dat in hun thuisland al de gouden status bereikte.

Verwachting
Cleo en Donatan hebben met My Słowianie laten zien zichzelf niet al te serieus te nemen, en dat zal waarschijnlijk ook de overheersende toon van dit album worden. Verwacht cynisme, stereotyperingen en ironie, ondersteund door moderne hiphopbeats, waarbij enkele gevestigde namen uit de Poolse muziekindustrie langs zullen komen om een coupletje mee te rappen.

Gedurende de opening van de CD, Introdukcja, worden die verwachtingen bijna meteen onderuit gehaald als de luisteraar serieus wordt toegezongen door Cleo. Ze vertelt op de rustige piano- en orgelballade over hoe moeilijk het leven is, en dat je niet bang moet zijn om fouten te maken. De Poolse gebruikt de krap anderhalve minuut verder vooral om haar vocale bereik tentoon te stellen. Na het fluisteren van de albumnaam is het tijd voor de titeltrack, waarop Cleo vertelt dat ze ‘niet bang is om te leven’. Het refrein laat zich lekker meezingen, maar het is door de constante herhaling van een riedel elektronische piepjes moeilijk tot het einde geboeid te blijven luisteren.

In de twee maanden dat de videoclip van de single Brać op YouTube staat is hij al meer dan 20 miljoen keer bekeken, en dat is geen verrassing. Zowel het nummer als de clip werken volgens dezelfde formule als de Songfestivalinzending, en ook de tekst is in grote lijnen hetzelfde: een lofzang op het Oost-Europese leven waarin wodka centraal staat. De beat is sterk, en Brać had het minstens net zo goed kunnen doen op het Songfestival als My Słowianie.

Poland 2014 - Donatan & CleoDan is het tijd voor de eerste serieuze ballade. In Sztorm komen de standaardteksten over je angsten overwinnen aan bod, maar het nummer is zeker niet slecht. Bovendien laat het een andere kant zien van Cleo, die misschien meer tot uiting had kunnen komen als ze niet gebonden zou zijn aan de puur commerciële intenties van producer Donatan.

Meer levenslessen volgen in Ten Czas. Het centrale thema in dit rustige hiphopnummer is het feit dat de tijd ons continu verandert. De muziek is aan de simpele kant, maar werkt goed in combinatie met de stem van Cleo. Rapper Kamil Bednarek vertelt in zijn couplet hoeveel hij geleerd heeft van zijn fouten, en dat nederigheid de grootste deugd is.

In een laatste poging om het Songfestivalsucces nog één keer te exploiteren rapt Cleo in Slavica de Engelse tekst van My Słowianie over een wel heel snel in elkaar geflanste beat. Verrassend genoeg is dit één van de nummers die in het afgelopen jaar als single uitgebracht is. Zomerse Poolse hiphop volgt op Tłusty Czarny Kot, oftewel ‘dikke zwarte kat’.

De videoclip van het daaropvolgende Cicha Voda is zelfs naar Cleo-standaard vrij bizar. Hij opent met een zakendiner, waar geproost wordt op het behaalde financiële succes. Dan stormen Cleo en consorten met grote wapens de zaal binnen, en het diner ontaardt in een bloedbad. Donatan verschijnt ook nog even ten tonele, onder andere om de parelketting van de nek van een vrouw af te trekken. De bijdrage van rapper Sitek doet het toch al magere nummer niet veel goed.

Zwaardere thema’s komen weer aan bod op Cofnąć Czas. In een oproep de goede dingen in het leven op prijs te stellen zingt Cleo onder andere over ‘zinken in tranen’, en dovende vlammen. Het nummer zou in Oost-Europa zo een hit kunnen worden, het is een degelijke ballade. Ook bij dit nummer voegt de aanwezigheid van een rapper, hier de in Polen waanzinnig succesvolle Miuosh, weinig toe. Na Songfestivalinzending My Słowianie is het tijd voor een wat rustiger nummer. Papierowy Ład bouwt op een makkelijk mee te zingen refrein, maar de beat is uiteindelijk te eenvoudig om je bijna vier minuten geïnteresseerd te houden.

B.I.T. is de volgende power-anthem: vuisten worden gebald, adrenaline stroomt door de aderen, de sterren worden aangeraakt. Rapper Waldemar Kasta kan zijn ei kwijt over het feit dat niemand hem gaat stoppen op zijn weg naar de top. Dit is duidelijk één van de nummers die het meest moet lijden onder de commerciële intenties van Donatan: het voelt alsof er te veel elementen toegevoegd. B.I.T. had met een simpelere opzet sterker kunnen zijn.Donatan & Cleo

Kamil Bednarek ontpopt zich tot de Poolse Mr. Probz in één van de betere composities van de plaat. Het zondagochtend-gevoel overheerst op Nie Pozwól. Alweer wordt ons opgedragen onze angsten te overwinnen en onze ‘nieuwe zelf’ te ontdekken. In Efekt Motyla wordt het ‘butterfly effect’ wel heel letterlijk genomen, we leren dat de vlinder met zijn vleugels slaat, hetgeen een storm veroorzaakt. De spannende opening is helaas geen voorbode voor een goed nummer, het draait uit op een simpel dubstep-deuntje met veel herhalende teksten.

In Nie Lubimy Robić worden de herkenbare meisjes met diepe decolletés vergezeld door rappers met grote zonnebrillen. Zowel de tekst als de videoclip laten weinig aan de verbeelding over. Ook dit had My Słowianie zo kunnen vervangen in Kopenhagen. Er is eigenlijk niks mis mee, maar je hoopt tegen deze tijd dat dit écht de laatste keer is dat je dit trucje voorgeschoteld krijgt.

Het afsluitende Vinylova brengt toch nog een verrassing: een ode aan de tijd van de langspeelplaat. De namen van Lauryn Hill, Chaka Khan en B.I.G. komen voorbij. Het nummer bevat heel veel meer soul dan de rest van het album, en ook hier laat Cleo zien veelzijdiger te zijn dan alleen een zangeres van hiphoprefreintjes.

Verbeterpunten
Hiper/Chimera pretendeert nergens méér te zijn dan een commerciële CD, wat ook blijkt uit het feit dat zes van de zestien nummers ondertussen als single uitgebracht zijn. De afwisseling die producer Donatan heeft geprobeerd aan te brengen is wel heel doorzichtig, met keer op keer een slavic anthem gevolgd door een ballade. Bovendien voegen de rappers vaak weinig tot niks toe aan de nummers, met uitzondering van Kamil Bednarek op Nie Pozwól.

Naar een oordeel
Bij een CD als Hiper/Chimera draait het allemaal om de verwachtingen die je hebt. De hele plaat is, in de stijl van Songfestivalinzending My Słowianie, met een knipoog en een grote dosis sarcasme. Cleo laat op de wat donkerdere ballades zien over een goede stem te beschikken, maar de samenwerking tussen haar en Donatan zal het meeste geld opleveren met feestnummers als Brać en Nie Lubimy Robić. Neem het duo niet al te serieus, dat doen ze namelijk zelf ook niet. Dan zal je af en toe stiekem best kunnen genieten van de commerciële Poolse hiphop.

BEOORDELING ALBUM: Rating - 3.0 sterren

BEOORDELING COMPOSITIES: Rating - 2.0 sterren

WIL JE DEZE EN VORIGE CD-RECENSIES NOG EENS RUSTIG NALEZEN, VOLG DAN DEZE LINK


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *