Oor-deel • Allday – ‘Startup Cult’

Eurovisie draait om beeld en geluid. En hoewel de verkoop van geluidsdragers terugloopt, wordt nog met grote regelmaat boeiend materiaal uitgebracht. ••ESF Magazine•• bespreekt albums van artiesten die we al kennen van het Songfestival of artiesten die we daar graag nog eens zouden zien stralen.

Voldoet het album aan de verwachtingen? Zijn er nog verbeterpunten en wat is ons uiteindelijke Oor-deel? Vandaag de CD-recensie van ‘Startup Cult’ van de Australische soft grunge band Allday. • Door: Jill Guthrie •

Aanleiding
Rapmuziek is wellicht populairder in de Verenigde Staten dan in Europa; toch heeft ook het Songfestival al de nodige inzendingen in het genre gekend. De talentvolle Australiër Allday, die je binnen het subgenre soft grunge moet rekenen, breekt dit jaar door in het rapwereldje.

Zijn eerste album ‘Startup Cult’ kwam twee maanden geleden uit, met daarop 16 tracks. De jongeling komt uit Adelaide en tekende onlangs een contract bij Wind-up Records. Zijn debuutsingle ‘Grammy’ werd een hit Down Under, en recensenten schreven dat Allday een eigen stijl heeft die zich met geen enkele andere hiphop-artiest laat vergelijken. Nu heeft hij zijn zinnen gezet op succes in Amerika.

Verwachtingen
Allday laat in dit album een mix zien van zachte synthesizers, toegankelijke drums en een relaxte beat, die een mooi contrast vormen met zijn soms harde, soms filosofische teksten. De meerderheid van zijn liedjes op ‘Startup Cult’ hebben een wat wazige vibe over zich, ze roepen een nostalgische sfeer op die de ondertoon vormt voor dit album. Enkele tracks zijn geproduceerd door grote namen uit het wereldje, terwijl hij op andere samen zingt met andere jonge talenten zoals Sunni Colon en Stax Osset.

Rapmuziek bouwt vaak voor een groot deel op de roots van de artiest, en ook Allday laat iets van Adelaide zien en horen in de liedjes ‘Hometown Pride’ en ‘Anything but Sober’. Dit zijn meteen ook twee van de sterkste songs op het album. Eerstgenoemde is luchtig met de focus op de vocalen, het tweede lied leunt juist hevig op de synthesizers.

De donkere, zanderige vibe van ‘Anything but Sober’ klinkt door in de rest van het album, en het past bij de thematiek van de teksten. Met name in ‘Clouds’, ‘Taking Hold’ en het nummer ‘God Starve the Queen’ hoor je opnieuw de donkere basslijnen, intrigerende achtergrondmuziek die maakt dat je met extra aandacht naar de vocalen luistert.

Vrolijker zijn de nummers ‘Wolves’ en ‘You Always Know the DJ’, en ook de korte track ‘Milligrams’. Deze nummers zijn strategisch op de cd geplaatst om de sfeer te breken, en variatie aan te brengen in een anders wel erg statische line-up. De rappe teksten en de open bass maken dit tot aparte nummers, op een positieve manier.

‘Claude Monet’ tot slot is het meest aparte nummer op het album. Filosofische en nostalgische elementen in zowel de tekst als de muziek, en toch is dit een optimistisch nummer ergens op de eerste helft van het album. Mede door de rafelige instrumenten die het ritme aangeven, is dit bij uitstek een nummer dat de luisteraar zich herinnert. En dat is voor een debuutalbum natuurlijk essentieel.

Verbeterpunten
Allday heeft zich flink ingespannen om met ‘Startup Cult’ direct een sterk debuutalbum neer te leggen. Er is goed nagedacht over volgorde en afwisseling, waardoor elk lied de meeste impact kan maken (bijna als een startvolgorde die door producers wordt gemaakt op het Songfestival).

Toch valt het op dat de singles veel sterker zijn dan enkele andere liedjes op de plaat. Zij hebben net dat beetje extra, de andere nummers zouden wat gedurfder mogen. Misschien is in het vervolg van zijn carrière een samenwerking met een grotere naam wel mogelijk. Maar eerst maar eens naam maken in de VS met zijn geroemde aparte sound.

Naar Een Oordeel
Startup Cult wordt door verschillende toonaangevende muziekmedia nu al genoemd als een van de beste albums van 2015. Zijn artistieke kwaliteiten laat Allday zien in de composities en in de uitvoering. Daarmee creëert hij inderdaad een niche binnen de hiphop, al moet hij dat getuige sommige songs op de cd nog wel verder ontwikkelen. Een veelbelovend talent is hij in ieder geval.

BEOORDELING ALBUM: Rating - 4.0 sterren

BEOORDELING COMPOSITIES: Rating - 4.0 sterren

WIL JE DEZE EN VORIGE CD-RECENSIES NOG EENS RUSTIG NALEZEN, VOLG DAN DEZE LINK


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *