Oor-deel • Kensington – ‘Rivals’

Eurovisie draait om beeld en geluid. En hoewel de verkoop van geluidsdragers terugloopt, wordt nog met grote regelmaat boeiend materiaal uitgebracht. ••ESF Magazine•• bespreekt albums van artiesten die we al kennen van het Songfestival of artiesten die we daar graag nog eens zouden zien stralen.

Voldoet het album aan de verwachtingen? Zijn er nog verbeterpunten en wat is ons uiteindelijke Oor-deel? Vandaag de CD-recensie van ‘Rivals’ van Kensington, een groep die Nederland mogelijk ooit in de toekomst kan vertegenwoordigen op het songfestival.
• Door: Jill Guthrie •

Aanleiding
Nederland heeft zijn act voor 2016 gekozen! Douwe Bob past muzikaal gezien prima bij Anouk en The Common Linnets, en dat belooft veel goeds. Maar wat als Nederland – net als ESF Magazine dit najaar – buiten de gebaande paden was gegaan? Wat als ze eens een rockband naar het Songfestival hadden gestuurd, Kensington bijvoorbeeld?

Verwachting
Het Utrechtse viertal wordt gezien als een trendsetter in de Nederlandse rockmuziek, en hun drie albums so far werden goed ontvangen. Hun meest recente uitgave was in Augustus 2014, toen hun nieuwe album ‘Rivals’ bovenaan de hitlijsten stond. Voorafgaand aan dit album oogstte Kensington vooral lof voor hun combinatie van stijlen, die samen iets origineels en divers vormden.

Eloi Youssef - Kensington Op ‘Rivals’ staan hits zoals ‘War’ en ‘Riddles’. Hoe zou Europa reageren op Kensington als Songfestivalinzending? Het rockgenre heeft hits en missers gekend, maar de sound van Kensington is toegankelijk voor een grote groep fans, mede door de vele invloeden uit andere genres.

‘Rivals’ is een laidback album, elegant, en met sporen van Paul Simon in de percussie en in het ritme. De stem van Eloi Youssef geeft het geheel wat extra textuur, waardoor je de muziek tot in je ingewanden voelt trillen. De meeste composities leunen sterk op het refrein, zoals de openingstrack ‘Streets’. Het lied begint met een eenzame stem, maar barst uit in een echo-achtig refrein dat zo de stadions in kan. Nummers als ‘All for Nothing’ en ‘Words you don’t know’ hebben eenzelfde effect.

Tragere liedjes als ‘Don’t Walk Away’ en ‘Little Light’ zijn relaxte melodieën met een rustig timbre. Toch wordt de luisteraar op het puntje van zijn stoel gehouden door de urgentie van de drum-cadans. De titeltrack ‘Rivals’ heeft een hardere rocklijn in de basis vergeleken met de andere composities.

Casper Starreveld - KensingtonIn contrast, ‘Done with it’ en ‘System’ drijven juist weer voornamelijk op de drum en vallen in hun positiviteit uit de toon. De sound van deze liedjes ligt het tempo hoog en de tonen ook, waardoor ze opvallen op dit album.

Toch zijn ‘War’ en ‘Riddles’ de meest geschikte liedjes voor het Songfestival. Een stadionrefrein bracht de Finse band Softengine immers ook succes. Bovendien zijn dit niet voor niets de grootste hits geworden. Meezingwaarde ligt hoog, maar de composities zijn alternatief genoeg om tegelijkertijd een groot maar ook specifiek publiek aan te spreken.

Verbeterpunten
‘Rivals’ kent slechts tien liedjes, waar veel andere albums op z’n minst twaalf tot veertien liedjes kennen. Dat laat ruimte voor toevoegingen. Bijvoorbeeld liedjes waarin de hardere kant van hun rock roots wat meer naar boven komt, of een samenwerking met bijvoorbeeld Within Temptation. Dat zou het album nog wat meer kleur en diepgang geven.

Naar een oordeel
Kensington kan zeker naar het Songfestival. De lof voor hun composities is terecht, want hoewel soms wat simpel, zijn ze aansprekend voor een mooi publiek. De moeiteloze combinatie van stijlen maakt hen uniek. ‘Rivals’ is daar een goed voorbeeld van.

BEOORDELING ALBUMRating - 3.0 sterren

BEOORDELING COMPOSITIESRating - 3.5 sterren

WIL JE DEZE EN VORIGE CD-RECENSIES NOG EENS RUSTIG NALEZEN, VOLG DAN DEZE LINK


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *