Oor-deel • Måns Zelmerlöw – ‘Barcelona Sessions’

Eurovisie draait om beeld en geluid. En hoewel de verkoop van geluidsdragers terugloopt, wordt nog met grote regelmaat boeiend materiaal uitgebracht. ••ESF Magazine•• bespreekt albums van artiesten die we al kennen van het Songfestival of artiesten die we daar graag nog eens zouden zien stralen.

Voldoet het album aan de verwachtingen? Zijn er nog verbeterpunten en wat is ons uiteindelijke Oor-deel? Vandaag de CD-recensie van ‘Barcelona Sessions’, de meest recente CD van Melodifestivalen-favoriet Måns Zelmerlöw. • Door: Emma Coolen •

Aanleiding
De wereld van het Zweedse Melodifestivalen is eentje met zijn eigen wetten en regels. Waar we in Nederland nogal zouden gniffelen om artiesten die tot zes of zeven keer toe tevergeefs proberen de nationale inzending voor het Songfestival te worden, in Scandinavië is het de normaalste zaak van de wereld. In Zweden staan de bekende artiesten in de rij om keer op keer mee te doen aan het grootste Zweedse televisie-evenement van het jaar.

MånsZelmerlöwEricSaadeAanstaande zaterdag is het de beurt aan Måns Zelmerlöw. Hij treedt dan aan in de vierde voorronde van ‘Melfest’. In 2007 en 2009 behaalde hij respectievelijk de 3e en 4e plaats, in 2010 presenteerde hij de show, en in 2013 schreef hij de inzending ‘Hello Goodbye’ voor Tone Damli en Erik Segerstedt, die het tot de herkansingsronde schopte.

Als we de polls moeten geloven zal de finale van 2015 een nek-aan-nek-gevecht worden tussen Zelmerlöw en Eric Saade, die in 2010 met ‘Popular’ voor Zweden de derde plek binnenhaalde. Maar wat voor artiest is Måns Zelmerlöw eigenlijk, en wat voor muziek maakt hij? In 2014 kwam zijn meest recente album uit, ‘Barcelona Sessions’.

Verwachting
De titels van de nummers op de CD roepen direct associaties op met namen als Pitbull, Enrique Iglesias en Zelmerlöw’s landgenoot Avicii. ‘Waiting for the World to End’, ‘Burning Stars’, ‘Children of the Sun’, stuk voor stuk onderling inwisselbare tekstjes die tegenwoordig in veelvoud terug te vinden zijn in de hitlijsten. Het wordt al gauw duidelijk dat ‘Barcelona Sessions’ mikt op precies die hitlijsten.

De videoclip van ‘Run for Your Life’, het eerste nummer op de CD, ziet er strak en professioneel uit, maar heeft tot nu toe weinig succes geoogst. In de clip heeft Zelmerlöw het wel héél gezellig met een onbekende blonde dame, die hij vraagt haar huidige vriend in de steek te laten voor hem. Het refrein is catchy, maar op een bepaalde manier voelt het nummer toch alweer een beetje gedateerd. Misschien had het tien jaar geleden meer uitgehaald.

‘Something About this Town’, dat volgt, had zo door Robbie Williams gezongen kunnen zijn. Måns’ stem lijkt er her en der zelfs een beetje op. Het is een melancholisch nummer, maar niet heel uniek. Als luisteraar heb je het gevoel dat je alles al een keer eerder gehoord hebt. Op ‘Broken Parts’, de eerste ballad van de CD, horen we dat Zelmerlöw’s stem zich ook uitstekend leent voor gevoeligere nummers. Het nummer is als single uitgebracht, maar haalde de Zweedse hitlijsten niet.

Zelmerlöw mocht in 2014 het nummer ‘Children of the Sun’ live ten gehore brengen voor kroonprinses Victoria op Victoriadagen, de nationale feestdag in Zweden ter ere van haar verjaardag. De ongeïnspireerde tekst wordt gezongen over een dertien-in-een-dozijn popdeuntje. Op dit punt begint het probleem van ‘Barcelona Sessions’ langzaamaan duidelijk te worden. De nummers zijn allemaal zo voor de radio geschreven, dat je ze na vier stuks al bijna niet meer uit elkaar kan houden. Dat doet niks af aan de nummers an sich, maar geeft wel aan dat de producers weinig afwijken van beproefde formules.

2015-MF-4.6-Måns-ZelmerlöwEen ander vaak voorkomend element in de popmuziek, een ritme gebaseerd op roffelende trommels, wordt aangehaald voor ‘Beautiful Life’. Volledig in de stijl van OneRepublic, met een refrein dat opvallend genoeg ontzettend veel lijkt op een gelijknamig nummer van Armin van Buuren. Meer gezapige gitaren volgen op ‘Burning Stars’, wat eigenlijk alleen nog een modulatie mist om een parodie te kunnen zijn.

De gitaren worden aangevuld met synthesizers voor ‘Waiting for the World to End’, maar ook hier is de originaliteit ver te zoeken. Het nummer zou niet misstaan op de radio, zachtjes op de achtergrond tijdens een lange autorit. Dit geldt in mindere mate voor ‘Sleep on Roses’, wat beïnvloed lijkt door de pianoriedeltjes van de Engelse band Keane. Dit nummer heeft wat meer een eigen ‘ziel’ dan wat je als luisteraar tot nu toe gehoord hebt.

Zelmerlöw probeert een iets ruigere kant van zichzelf te laten zien in ‘Braver on the Outside’. De gitaren scheuren net wat meer, de drums trillen een tikkeltje langer na, maar al met al is het (nogmaals) meer van hetzelfde. Meer Keane horen we op ‘This One’s for You’, wat erg lijkt op hun hit ‘Somewhere Only We Know’. Als je die vergelijking los kunt laten is het een van de betere nummers op de CD. ‘Barcelona Sessions’ sluit af met ‘Parallels’, de volgende pianoballade. ‘Sleep on Roses’, maar dan met strijkers.

Verbeterpunten
Na afloop van ‘Barcelona Sessions’ weet je eigenlijk niet hoeveel nummers je gehoord hebt. Waren het er vijftien, of slechts drie, met meerdere variaties op elk nummer? Måns Zelmerlöw pretendeert nergens dat hij zich niet op commercieel succes richt, maar door elk nummer single-waardig te laten zijn is het onderlinge onderscheid compleet weg. De CD is perfect voor vier uur Belgische snelweg, maar op het moment dat je echt intensief gaat luisteren, valt het hele bouwwerk als een kaartenhuis in elkaar. Wat meer uiteenlopende muziekstijlen zou niet alleen de carrière van Måns maar ook het luisterplezier absoluut ten goede komen.

Naar een oordeel
Måns Zelmerlöw zal gezien zijn grote fanschare zich waarschijnlijk zonder al te veel problemen plaatsen voor de finale van Melodifestivalen. Maar als hij écht wil doorbreken buiten zijn thuisland, zal hij meer moeite moeten doen. Op ‘Barcelona Sessions’ maakt hij zich er wel erg gemakkelijk vanaf.

BEOORDELING ALBUM: Rating - 2.0 sterren

BEOORDELING COMPOSITIES: Rating - 2.0 sterren

WIL JE DEZE EN VORIGE CD-RECENSIES NOG EENS RUSTIG NALEZEN, VOLG DAN DEZE LINK


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *