Oor-deel • Severina – ‘Dobrodošao u klub’

Eurovisie draait om beeld en geluid. En hoewel de verkoop van geluidsdragers terugloopt, wordt nog met grote regelmaat boeiend materiaal uitgebracht. ••ESF Magazine•• bespreekt albums van artiesten die we al kennen van het Songfestival of artiesten die we daar graag nog eens zouden zien stralen.

Voldoet het album aan de verwachtingen? Zijn er nog verbeterpunten en wat is ons uiteindelijke Oor-deel? Vandaag de CD-recensie van ‘Dobrodošao u klub’, het elfde studioalbum van de Kroatische inzending van 2006, Severina. • Door: Emma Coolen •

Aanleiding
2006 was in Songfestivalland niet alleen het jaar van de overwinning van Lordi, de derde deelname van Carola of het jaar waarin de Nederlandse inzending deels gezongen werd in een verzonnen taal. Het was ook de editie waarin Kroatië de omstreden popprinses Severina Vučković stuurde met het nummer Moja štikla. Ze eindigde op een matige twaalfde plaats, maar haar populariteit heeft er allesbehalve onder geleden. Hoewel veel mensen in West-Europa haar niet zullen kennen buiten haar Songfestivaldeelname om, is ze in de landen van voormalig Joegoslavië al decennia lang één van de bestverkopende artiesten.

Niet iedereen is even blij met de controversiële zangeres. Haar schaarse kleding, opvallend persoonlijk leven (zo verscheen er in 2004 een sekstape van haar en de toen getrouwde zakenman Milan Lučić) en haar opzichtige uitstapjes naar de plastisch chirurg maken haar tegenstanders vaak net zo fanatiek als haar fans.

In 2012 kwam haar elfde studioalbum Dobrodošao u klub (Welkom bij de club) uit, een plaat die bijna twee jaar lang onafgebroken bovenaan de Kroatische en Sloveense hitlijsten zou staan. In 2013 en 2014 volgde een tournee door Europa, en ‘Dobrodošao u klub Live’ deed verspreid over 49 avonden 11 landen aan. Afgelopen jaar verscheen het bijbehorende livealbum. Een mooie gelegenheid om eens terug te kijken op de CD die het hele circus in gang zette.

Verwachting
Wie Severina alleen kent van Moja štikla, zal muziek in die stijl verwachten: dansbare Oost-Europese pop met ‘Afrika paprika’-achtige songteksten. De mensen die haar al wat langer volgen weten dat ze ook een serieuzere kant heeft, en het zal interessant worden om te gaan zien hoe de balans op de CD wordt tussen deze twee stijlen.

Meteen wordt duidelijk over wat voor soort ‘club’ Severina het heeft in de albumtitel, namelijk die van de mensen die bedrogen zijn in de liefde. ‘Welkom bij de club, ga zitten, en maak het jezelf comfortabel / Overal zijn mensen die bedrogen zijn / Is dat geen goed nieuws?’. Voor wie het na Moja štikla de eerste kennismaking is met Severina laat de zangeres meteen zien dat ze meer kan dan ’S-s-s-sex’-teksten zingen. Het rapstukje valt nogal uit de toon, maar het is een sterk nummer, en een van de spektakelstukken van de tour.
Severina_DobrodosaoUKlub1
De man die het gewaagd heeft Severina te bedriegen heeft krijgt daarna meteen nog een nummer aan z’n broek, het folk-achtige Ko me tjero. Het voelt een stuk Oost-Europeser aan dan zijn voorganger, mede door het gebruik van ritmische trommels en een accordeon.

Hoewel de verloren liefde alweer bezongen word op Uzubuna, is de insteek compleet anders. Pillen en drank hebben geen zin meer, want de man van wie ze houdt is ervandoor is met een jong meisje. De videoclip is al meer dan 14 miljoen keer bekeken op YouTube, en dat komt niet alleen omdat Severina in de clip schaars gekleed paaldanst op een botsauto, het nummer zit namelijk slim in elkaar. Als Ai Se Eu Te Pego en Balada (Tchê tchere tchê tchê) mensen door heel Europa fonetisch mee kunnen laten brabbelen op de dansvloer, had ook dit buiten de Balkan een hit kunnen zijn.

Hetzelfde geldt eigenlijk voor Italiana, een feestnummer pur sang. Alles is tot in de puntjes uitgewerkt, inclusief groot feest rondom een zwembad in de videoclip. De samenwerking met de onbekende ‘FM Band’ leidt tot niet meer dan een paar Italiaanse zinnetjes die à la Pitbull willekeurig over de muziek heen geroepen worden. De originaliteit is ver, maar dan ook héél ver te zoeken, maar het is een knaller van een zomerhit.

Na deze korte feestelijke onderbreking gaan we weer terug naar Oost-Europese folk. Kradeš sve doet flink onder voor de soortgelijke nummers op de plaat, maar was tijdens de tour één van de favorieten van de toegestroomde fans.

Met Slaba na slabića doet Severina inspiratie op uit Kroatiës eigen inzending van 2008, Kraljevi Ulice & 75 Cents. In het meezingbare refrein bezingt ze dat haar van alles werd aangeboden, maar ze werd ‘verliefd op een sukkel’. Slaba na slabića wordt opgevolgd door het niemendalletje Kamen oko vrata, maar dit dipje wordt rijkelijk goedgemaakt door wat volgt: fantastische Oost-Europese dramatiek in Grad bez ljudi. Een Songfestival-waardig nummer met een sterke strijkerspartij. Kijk je voorbij de korte jurkes, plastische chirurgie, en het lacherige imago rondom Severina dan hoor je hier dat ze eigenlijk gewoon een goede zangeres is. Ook dit was een van de hoogtepunten van de tour, waarin Severina de lucht in getakeld wordt, en het nummer aan het einde a capella laat zingen door duizenden uitzinnige fans.

SeverinaEen wat bizarre uitvoering tijdens de tournee kwam van het nummer Ostavljena. Severina verschijnt met een sigaret in haar hand op het podium (wel is meteen duidelijk waar haar hese stem vandaan komt), en zit op een ronddraaiende kruk. Het jazzy nummer is niet heel speciaal, maar ook hier laat ze weer een compleet andere kant van zichzelf zien. Door deze afwisseling blijf je als luisteraar continu benieuwd naar wat komen gaat.

De eerste anderhalve seconde van Brad Pitt denk je dat je beland bent in My Heart Will Go On, van die andere Songfestivaldiva, maar vergis je niet in wat komen gaat. Ondanks dat Brad Pitt niet zo sterk is als eerdere feestnummers Uzbuna en Italiana, is het mateloos populair.

Severina wordt in het daaropvolgende Postelja od vina ondersteund door DJ-XL, een Hawaiiaanse rapper die zijn tijd tegenwoordig vooral doorbrengt met het posten van foto’s van sushi voor zijn Instagram-volgers. Laat het een testament zijn voor zijn succes als rapper.

De CD sluit af met meer Oost Europese klanken op Tarapana, wat een beetje voelt als een succesvollere uitvoering van Kradeš sve, en Tango, een samenwerking met een grootheid in de Bosnische en Kroatische muziekwereld, Željko Bebek. De titel verraadt de stijl van het nummer, en hoewel Severina vocaal moet onderdoen voor haar mannelijke tegenpartij, werkt de samenzang goed.

Verbeterpunten
Het thema van Dobrodošao u klub is na één nummer duidelijk en wordt tot het einde doorgetrokken: Severina is bedrogen in de liefde, en is hier boos/verdrietig/getergd over, afhankelijk van waar op de CD je je bevindt. Ondanks dat dit het album een duidelijke lijn geeft worden de onderwerpen van de nummers hierdoor wel een beetje voorspelbaar.

Naar een oordeel
Al met al gezien zal Dobrodošao u klub eigenlijk niemand écht teleurstellen. Severina laat heel veel verschillende kanten van zichzelf zien, en zingt uiteenlopende stijlen, zodat er voor iedereen wel iets tussen zit. Vooral Grad bez ljudi en de titeltrack zijn erg sterk, en Uzbuna had zonder de taalbarrière probleemloos een grote hit kunnen zijn in West-Europa. De wat mindere nummers worden ruimschoots gecompenseerd door de betere. Hiermee laat Severina met Dobrodošao u klub aan iedereen zien waarom ze zo ontzettend populair is zowel in als buiten haar geboorteland. Ze verkoopt een bepaald imago: een speelse, half ontklede vrouw, waar alle mannen achteraan zitten. Bij tijd en wijle laat ze echter ook zien dat ze meer kan dan alleen dat, en dat is maar goed ook. Want het is juist die kant van Severina die haar muziek écht interessant maakt.

BEOORDELING ALBUM: Rating - 4.0 sterren

BEOORDELING COMPOSITIES: Rating - 4.0 sterren

WIL JE DEZE EN VORIGE CD-RECENSIES NOG EENS RUSTIG NALEZEN, VOLG DAN DEZE LINK


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *