Oor-deel • Trijntje – ‘Wrecks We Adore’

In de aanloop naar Malmö 2013 recenseerde Gert Waterink het album ‘Wrecks We Adore’, waarop Trijntje Oosterhuis de leadzangeres is en toenmalig Songfestivaldeelneemster Anouk de componiste. Niemand kon destijds weten dat ditzelfde duo in diezelfde taakverdeling naar Wenen zou gaan voor het Songfestival van 2015. Speciaal ter ere van die bekendmaking plaatsen wij het Oor-deel van Waterink terug in de spotlights. Herlees het met de kennis van nu. • Door: Gert Waterink •

Wat hebben de A-rated artiesten Trijntje en Anouk met elkaar gemeen? Meer dan menigeen denkt. Trijntje Oosterhuis zingt al heel wat concertreeksen van Anouk mee als backing vocal. Op Anouk’s meest recente soul georiënteerde albums ‘For Bitter Or Worse’ (2009) en ‘To Get Her Together’ (2011) is Oosterhuis’ stem op de achtergrond veelvuldig te horen. Ook backing diehards Berget Lewis, Shirma Rouse en Jenny Lane zongen mee (Kans is aanwezig dat het hele spul met Anouk meegaat naar Malmö!).

Verdere muzikale samenwerking lag daarom redelijk voor de hand. Vorig jaar verscheen dan ook het door Anouk geproduceerde/gecomponeerde album ‘Wrecks We Adore’. Voor Trijntje was dit het eerste album met nieuw materiaal sinds ‘See You As I Do’ uit 2005.

Voor de fans van het songfestival is ‘Wrecks We Adore’ natuurlijk vooral interessant vanwege Anouk. Niet geheel onbegrijpelijk natuurlijk. Zowel haar zangkunsten alsmede de door haar geschreven nummers (vaak met haar Zweedse collega’s Tore Johansson en Martin Gjerstad) moéten Nederland in Malmö uit ons 15-jarige lijden (15 jaar geen TOP 5!) laten verlossen.

Verwachting
Dat is een beetje het punt met dit album. Trijntje is een topzangeres. Maar als je qua muziek heen en weer vliegt tussen Burt Bacharach (Meest succesvolle Trijntje-album, ‘The Look Of Love’ uit 2006) en Anouk (Rock-chick bij uitstek), dan raakt jouw eigen muzikale stempel een beetje zoek. Dat is ook typisch Trijntje: Ze heeft fantastisch stemgeluid, maar het moet wel een poos duren voordat ze op de proppen komt met nieuw materiaal.

Neemt niet weg dat dit album qua tempo wel goed toegespitst is op haar loepzuivere stem. Als we ‘Wrecks We Adore’ dan toch vergelijken met Anouk’s twee laatste albums, dan is dit album het meest slow-tempo. Daarom zijn de nummers ‘Better Think Twice’, ‘You Own My Heart’, ‘Nothing At All’ en ‘One Step Away From Coming Home’ misschien wel de beste tracks. De soul, inclusief strijkers, spat ervan af. Roberta Flack zou zomaar een bijdrage geleverd kunnen hebben aan deze nummers.

Verbeterpunten
Nummers als ‘I Ain’t Going Nowhere’ en ‘Happiness’ (zou zo uit een Tarantino-film kunnen komen; ‘Pulp Fiction’ of ‘Jackie Brown’) hebben wat meer rauwheid nodig. Het zijn de weinige opzwepende nummers uit de listing die ik liever door Anouk had horen zingen. Trijntje kan er goed mee overweg, maar ballads gaan haar beter af.

Ook komt de vraag bij me op of dit een echt Trijntje-album is of eerder een Anouk-album met de vocalen van Trijntje. Velen zullen Trijntje’s conservatievere stemgeluid ook beter bij het songfestival vinden passen dan Anouk’s internationaler klinkende, geilere stemgeluid. Dat moéten dan haast wel de oudere songfestivalfans zijn en niet de fans die vorig jaar Loreen flink op weg hielpen de hitcharts in.

Naar Een Oordeel
Puur als Trijntje-album is ‘Wrecks We Adore’ een goede voldoende. De rustiger soul-/rockballads passen goed bij Trijntje’s klokheldere, lieve stem. En de combinatie Anouk-Trijntje werkt uitstekend. Maar aangezien Anouk meer een podiumbeest is dan Trijntje, ben ik toch maar wat blij dat Anouk straks in de finale staat in Malmö (Dat is al zeker).

De nummers zelf zijn absoluut geen nummers die Anouk voor Trijntje heeft afgestoft. ‘Better Think Twice’ en ‘Nothing At All’ zijn topcomposities. Ik zou deze nummers maar wat graag in Malmö willen horen, maar ik verwacht toch echt meer die up-tempo killersong waar Anouk het zelf over had. Ineens snap je waarom de 3JS en Joan Franka véél te matig waren voor het songfestival anno nu.

BEOORDELING ALBUM: Rating - 3.5 sterren
BEOORDELING COMPOSITIES: Rating - 4.5 sterren

WIL JE DEZE EN VORIGE CD-RECENSIES NOG EENS RUSTIG NALEZEN, VOLG DAN DEZE LINK


1 Comment


  1. // Reply

    Persoonlijk vermoed ik dat juist de combinatie Trijntje-Anouk (met, wie weet, wellicht die “ho-la-DJ” die menigeen op het ESF-podium zou wensen?) gaat verrassen. Als de selectiecommissie met Cornald Maas al zó onder de indruk zijn, Trijntje/Anouk gelijk bovenaan zetten, moet het haast een uniek nummer zijn. De professionaliteit van beide dames staat buiten kijf; er lijkt al een plan te zijn over hoe 1 en ander in Wenen gebracht kan gaan worden. De “lieflijke”, soulvolle, misschien meer “aardse” uitstraling van Trijntje als tegenwicht van de blonde rock-diva Anouk (ook wellicht mooi visueel op ‘t podium?; al lijkt er vooralsnog geen sprake van dat Anouk mee het podium op gaat), in een alternatief rock/dance setting, kan iets prachtigs opleveren. En ik denk dat Trijntje, Anouk, hun team en de AvroTros zich heel goed realiseren dat álles moet kloppen, zowel musicaal als visueel. Trijntje schijnt ook al gezegd te hebben zich heel serieus op haar performance voor te bereiden. Ik wacht rustig af en heb het volste vertrouwen:)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *