Oor-deel • Zara Larsson – ‘1’

Eurovisie draait om beeld en geluid. En hoewel de verkoop van geluidsdragers terugloopt, wordt nog met grote regelmaat boeiend materiaal uitgebracht. ••ESF Magazine•• bespreekt albums van artiesten die we al kennen van het Songfestival of artiesten die we daar graag nog eens zouden zien stralen.

Voldoet het album aan de verwachtingen? Zijn er nog verbeterpunten en wat is ons uiteindelijke Oor-deel? Vandaag de CD-recensie van ‘1′, het debuutalbum van de Zweedse zangeres Zara Larsson. • Door: Emma Coolen •

Aanleiding
In 2007 maakte Zweden kennis met het pas negenjarige zangeresje Zara Larsson, toen ze bij de talentenjacht Stjärnkott tweede werd. Het daaropvolgende jaar won ze zelfs de Zweedse versie van America’s Got Talent, Talang 2008. Het zou daarna vijf jaar duren voor Larsson weer in de spotlights zou staan, toen in 2013 haar single Uncover zowel in Zweden als in Noorwegen de eerste plek in de hitlijsten bereikte. Na de release van twee EP’s in datzelfde jaar kwam op 1 oktober 2014 eindelijk haar langverwachte debuutalbum uit. Al sinds Uncover wordt Larsson veelvuldig in één adem genoemd met Melodifestivalen, en veel mensen zien in haar de perfecte kandidaat om haar Scandinavische thuisland de overwinning te bezorgen. Een goede aanleiding om haar debuutalbum, getiteld 1, eens nader te bekijken.

Verwachting
Ondanks dat Larsson in het verleden aangetoond heeft uiteenlopende genres te kunnen zingen, is het gezien haar leeftijd en haar platencontract bij het grote Amerikaanse Sony Music reëel om te verwachten dat de CD vooral een erg commerciële gaat worden. Na Uncover heeft ze nog vijf singles uitgebracht, en geen van deze had het succes van de eerste. Op de schouders van de producers bij Sony rust dus de taak om Zara Larsson weer aan de top van de Scandinavische hitlijsten te krijgen.

Het album opent met het eigentijdse Skipping a Beat, waarvan de tekst draait om de puppyliefde die nou eenmaal behoort tot de dagelijkse beslommeringen van een 16-jarig meisje. Het daaropvolgende springerige, zomerse Wanna Be Your Baby gaat over grofweg hetzelfde onderwerp.

Het vlaggenschip van de CD is de single Rooftop, vorige maand uitgebracht ter promotie van dit album. Het nummer vertelt over een feestje op het dak in september (want dat rijmt nou eenmaal op ‘night to remember’). Larsson probeert haar brave imago van zich af te schudden door te zingen over de politie die het feest komt verstoren. Ondanks dat er geen leeftijdsgrens staat op het drinken van alcohol in Zweden voelt het lichtelijk ongemakkelijk om in de bijbehorende videoclip te kijken naar een groep 16-jarigen die de bekende ‘red solo cups’ in de lucht houdt. Desondanks luistert het nummer lekker weg, en heeft het zeker potentie om in ieder geval binnen de landsgrenzen een hitje te worden. Daarna volgt een van de zwakkere momenten van 1, het onopvallende Never Gonna Die, dat niet had misstaan op de CD van Miley Cyrus.

Na Uncover was Carry You Home, het volgende nummer, Zara Larsson’s eerste top 10-klassering in de Zweedse hitlijsten (het bereikte de 4e plaats in mei van dit jaar). De solide studioversie kan echter bij lange na niet tippen aan de live-uitvoering met orkest, die Larsson ten gehore bracht op het Nordisk Julkonsert in 2013, waar ze liet zien van welke buitenklasse ze is ondanks haar prille leeftijd. Het daaropvolgende Can’t Hold Back is een opzwepende plaat met Latin-invloeden op een fanfareritme, helemaal in de stijl van de populaire Engelse meidengroep Little Mix, en gaat na één keer luisteren niet meer uit je hoofd. Sony zou er waarschijnlijk slim aan doen om van dit nummer de volgende single te maken. En net als je als luisteraar dan denkt het trucje wel door te hebben, wordt slim wat variatie in stijlen aangebracht met de bombastische maar niet heel interessante ballad Weak Heart¸ en het jaren ’90-nummer If I Was Your Girl.

Secret opent met een verrassend gitaarriffje à la Smells Like Teen Spirit, maar wordt vervolgens een vrije interpretatie van Rihanna en Shakira’s hit Can’t Remember to Forget You. Er kan even verwarring ontstaan als Larsson in de bridge ‘Aretha, you can beat it’ lijkt te zingen, haar eigen zangkunsten daarmee vergelijkend met die van de Respect-zangeres, maar een nadere bestudering van de tekst leert dat deze ‘a riddle, you can read it’ leest. Een van de schaarse momenten waarop de nagenoeg perfecte Engelse uitspraak van het jonge meisje nog wat te wensen overlaat. Meer Rihanna-invloeden horen we op Endless. Het Diamonds-achtige nummer wordt gevolgd door Still In My Blood, dat orchestraal begint, maar uitdraait op een standaard popballad.

Het is een leuk verkooptrucje om de CD-versie van de hit Uncover de ‘2014 edit’ te noemen. Er is echter weinig verschil te horen met de versie van een jaar eerder. Gezien de massale YouTube-hype rond het nummer is het slim gedaan, en het zal de verkoop van het album zeker goed doen. Uncover is namelijk een klassieke hitlijst-ballade met een goede opbouw, die ook na meerdere keren luisteren boeiend blijft.

De CD sluit af met twee singles uit 2013, met als eerste het dansnummer Bad Boys, wat sterk doet denken aan Beyoncé’s Run The World (Girls). Het nummer heeft weinig om het lijf, en ook de producers hadden door dat na iets meer dan twee minuten de rek wel uit het deuntje is. Als laatste volgt She’s Not Me (Part I & II), dat vorig jaar als twee aparte singles werd uitgebracht. Het nummer is mooi in zijn eenvoud, maar het is lastig om de tekst over de nieuwe relatie van een ex-vriend serieus te nemen, gezongen door iemand van Larsson’s leeftijd.

Verbeterpunten
Het grote probleem van 1 is dat het allemaal net te perfect, te gladjes en te foutloos is gedaan. De producties zijn degelijk, kunnen bijna allemaal zo de radio op, en Larsson kan haar gehele vocale bereik tentoonstellen. Het wordt daardoor wel allemaal redelijk saai en voorspelbaar. Het is te hopen dat ze op haar volgende CD wat meer lef kan tonen, en zich wat verder buiten de grenzen van de Katy Perry-pop kan begeven.

Naar een oordeel
Het is niet verwonderlijk dat een 16-jarig meisje met een platencontract in Amerika nog niet veel te zeggen heeft over de nummers die op haar album verschijnen. We horen de Amerikaanse invloeden in de veelvuldige gelijkenissen met de muziek van onder andere Miley Cyrus, Rihanna en Beyoncé. Als je van deze debuutplaat dus een baanbrekend muzikaal kunstwerk vol vernieuwende nummers verwacht kom je bedrogen uit, maar 1 is een prima popalbum, niets meer en niets minder.

Het is voor Larsson te hopen dat ze, naarmate ze volwassener wordt en zich ook muzikaal verder ontwikkelt, wat meer artistieke vrijheid kan genieten in het samenstellen van haar albums. Ze is namelijk wel een ontzettend getalenteerde en veelzijdige zangeres, en dit in combinatie met haar leuke koppie zou haar tot een kansrijke artiest op het Songfestival kunnen maken. Mits ze een goed nummer heeft, kan Zara Larsson de rest van het deelnemersveld van Melodifestivalen met gemak achter zich laten.

BEOORDELING ALBUM: Rating - 3.0 sterren

BEOORDELING COMPOSITIES: Rating - 2.5 sterren

WIL JE DEZE EN VORIGE CD-RECENSIES NOG EENS RUSTIG NALEZEN, VOLG DAN DEZE LINK


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *