Op het Podium (6) • Never ever let you go

We zijn op weg naar Kopenhagen! Zeven keer haalde gastland Denemarken de top 3 van een Songfestivalfinale. ••ESF Magazine•• baant de weg naar Kopenhagen aan de hand van deze zeven inzendingen. In de rubriek Op Het Podium wijst Hendrik Kramer lezers de weg door de Songfestivalhoofdstad van dit jaar, en geeft hij en passant een kijkje in de Songfestivalgeschiedenis van het gastland. • Door: Hendrik Kramer •

Een jaar na de Olsen Brothers haalde Denemarken in eigen land direct weer een topscore. Rollo & King eindigden op de tweede plaats, vlak achter Estland. Opnieuw een succesvol duo dus voor de Denen, en dus kijken we vandaag naar een lijstje Deense Duo’s. Ook besteden we aandacht aan Kopenhagen: Songfestivalhoofdstad in 2014, maar ook in 2001, het jaar van Rollo & King.

Twee is beter dan één
Woensdag kunnen we eindelijk horen hoe Calm after the storm van ons eigen duo, The Common Linnets, gaat klinken. Wordt het een countrylied in de stijl van Rollo & King? Denemarken haalde bijna een tweede overwinning op rij binnen met ‘Never ever let you go’. Hoe komt het toch dat duo’s het vaak zo goed doen voor Denemarken?

De volgende Deense duo’s mochten voor Denemarken aantreden:

In 1996 kwam Denemarken niet door de audiovoorronde heen – anders hadden Martin Loft & Dorthe Andersen ook in dit rijtje gestaan. Nu komt het totaal op tien duo’s aangezien Hot Eyes en Kirsten & Søren dezelfde personen zijn. De beide Deense overwinningen tot nu toe waren duo’s: Grethe & Jorgen Ingmann met ‘Dansevise’ en Olsen Brothers met ‘Fly on the wings of love’. Maar de Denen waren vaker succesvol met duo’s: Birthe Wilke & Gustav Winckler eindigden als derde, Hot Eyes als vierde & als derde onder een andere naam, Michael Teschl & Trine Jepsen werden achtste en Chanee & N’evergreen vierde. Dat betekent dat zeven van de tien duo’s in de top 10 zijn geëindigd.

Ter vergelijking: Het aantal soloartiesten dat de top 10 wist te behalen is 14 terwijl er 27 bijdrages van een soloartiest waren. Waarom zijn de Denen beter in duo’s dan alleen? Hebben die duo’s domweg betere liedjes? Aanstekelijker? Makkelijker in het gehoor? Er zitten namelijk geen ballads tussen. Die lijken de Denen weinig succes op te leveren.

De meeste duo’s brengen vrolijke Scandipop met Hot eyes/Kirsten&Soren als het ultieme voorbeeld. Daar wisten de Denen eind jaren ’80 en begin jaren ‘90 nog goed mee te scoren. Vandaag de dag kiezen de Denen nog steeds voor gemakkelijk in het gehoor liggende liedjes, maar wel in het Engels. Bovendien let men duidelijk op de ontwikkelingen in de popcultuur. Denemarken kan zich op het Eurovisie Songfestival de laatste jaren meten met broer Zweden en het is afwachten of de Denen dit hoge niveau de komende jaren weten vast te houden.

Kopenhagen
Rollo & King sloten de avond in Kopenhagen af, en bijna hadden ze zelfs voor een reprise mogen terugkomen. Het festival van 2001 staat bekend als een ‘horror-festival’ vanwege de matige regie in het enorme Parken-stadion. Met een overschot aan wide shots kreeg de show een overdadig imago mee. De twijfels over Parken zorgden er bijna voor dat het Songfestival dit jaar naar Herning zou komen – maar daar stak de scheepswerf een stokje voor. We gaan ‘gewoon’ naar Kopenhagen.

De historie vertelt dat Kopenhagen in 1000 werd gesticht door Sven Gaffelbaard of Knoet de Grote, maar liever houdt men 1167 aan, het jaar waarin bisschop Absalon een burcht vestigde op de plaats waar later Christiansborg verrees. Het Deense koninkrijk bestond toen ook nog uit delen van Zweden. Kopenhagen dat toen Havn (Haven) genoemd werd was een belangrijke stad die tussen verschillende handelsknooppunten in lag. Dankzij de bouw van domkerken in Lund en Roskilde werd Kopenhagen steeds belangrijker.

In de eerste helft van de 15e eeuw wordt Kopenhagen de hoofdstad van Denemarken. De werkgelegenheid werd op gang gebracht door de bouw van grote oorlogsschepen. De stad heeft zich moeten verdedigen tegen Napoleon – tevergeefs. In de Tweede Wereldoorlog werd de stad door de Duitsers ingenomen. Na de bevrijding heeft de stad af en toe hinder ondervonden door krakersrellen o.a. vanwege een EU-referendum in 1993 en later ook in 1999 kwam het tot plunderingen in de volkswijk Nørrebro.

Maar we sluiten natuurlijk positief af: In 1996 was Kopenhagen de culturele hoofdstad van Europa en in 1964 en 2001 mochten ze gastheer zijn voor het Eurovisie Songfestival. Dit jaar gaat dat opnieuw gebeuren. Op naar København!


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *