Oud-deelnemer als componist vaak succesvol

Met Anouk als componist voor Trijntje Oosterhuis zet de AVROTROS opnieuw hoog in. Gevoelsmatig lijkt het een uitstekende keuze te zijn. Anouk’s weet wat er gevraagd wordt. Zij kan haar ervaring op het festival overbrengen op Trijntje. Maar staven de feiten dat gevoel? Hoe deden eerdere oud-deelnemers het als componist op het festival?  • Door: Hendrik Kramer en Dennis van Eersel •

Anouk is zeker niet de eerste deelnemer die later achter de schermen terugkeert op het festival als componist voor een ander. Soms staat zo’n artiest nog op het podium als backing-vocalist, maar vaak werken ze letterlijk en figuurlijk achter de schermen. Hun tijd is het geweest, het is nu het moment om anderen te laten stralen op het mooiste muziekpodium ter wereld.

Niet bepaald een beproefd concept
Één ding is in ieder geval niet relevant: of de componist zelf als artiest geslaagd is op het festival. Er zijn voorbeelden van succesvolle artiesten die dat doorzetten als componist, zoals Johnny Logan of Zeljko Joksimovic, maar ook succesvolle artiesten die als componist falen. Andersom zijn er ook componisten die als artiest onderuit gingen, maar als auteur van een lied het wel goed deden. En sorry, er is ook een select groepje dat op beide fronten niet geschikt bleek, zoals de Duitser Alfons Weindorf of de Zwitser Egon Egemann.

zeljko-joksimovicVan de 1356 inzendingen aller tijden tot aan 2015, waren er slechts 56 van de hand van een oud-deelnemer. Dat is inderdaad een relatief laag aantal en dat is best verrassend, aangezien het succespercentages van die 56 inzendingen hoog ligt. 34 van de 56 nummers (meer dan 60%) leverde een top-10 notering op. Twee keer zelfs een eindzege, met Rajko Dujmic in 1989 en Johnny Logan in 1992.

Nu zeggen deze cijfers niet alles. Tot ver in de jaren ’90 was een top-10 notering niet zo lastig te behalen als tegenwoordig, met een veel groter deelnemersveld. Om een prognose te maken voor Nederland in 2015 en te bepalen of de keuze voor Anouk als componist voor Trijntje inderdaad goed is in het hedendaagse festival, is het belangrijk om de statistieken verder te filteren.

Succes voor componisten sinds invoering televoting
Sinds de invoering van de algemene televoting in 1999, zijn er 20 van de 559 liedjes geschreven door een oud-deelnemer, die daarbij zelf niet op het podium stond als hoofdartiest. Van die 20 inzendingen eindigden er 13 in de top-10 van het deelnemersveld.

Sinds 1999 was het kleinste deelnemersveld al een finale met 23 landen. Een top-10 notering stelt dus beduidend meer voor dan in de jaren ’60 of ’70. Je kunt de scores van deze oud-artiesten als componist dus gerust succesvol noemen. Slechts drie inzendingen bleven steken in de halve finales, die in 2004 zijn ingevoerd. Want zoals bekend, vanaf dat jaar nam het aantal deelnemende landen pas écht explosief toe.

We filteren verder. Sinds 2004 zijn er 439 liedjes te horen en te zien geweest op het Eurovisie Songfestival. Negen van de zestien door oud-deelnemers gecomponeerde inzendingen bereikten op zo’n megagroot festival een plek bij de bovenste tien en maar liefst 13 van de 16 bereikten (al dan niet rechtstreeks) de finale.

Meest zuivere beeld
Maar het meest zuivere beeld krijgen we uiteraard als er wordt gekeken naar de cijfers sinds de komst van twee halve finales en de terugkeer van jury’s. Sinds 2008 zijn er twee halve finales en mondjesmaat kwam de invloed van de jury’s terug, eerst met een wildcard voor de finale en later met 50% invloed op de einduitslag. Dit is het festival zoals we dat nu kennen – de opzet waar Trijntje Oosterhuis aan onderhevig is.

walk-along-trijntje-presentatie11Van de 285 nummers zijn er tien geschreven door een oud-deelnemer, net zoals bij Nederland dit jaar. Vier keer leverde dat een top-10 notering op, nog eens drie keer een plek in de finale via de voorronde en drie keer bleef de inzending steken in de halve finale.

Gematigd positieve conclusies dus. Een finaleplaats voor ‘Walk along’, geschreven door succesdeelneemster Anouk voor Trijntje Oosterhuis, lijkt volgens de statistieken dus minstens op een finaleplaats te kunnen rekenen. Garanties worden door ESF Magazine gegeven tot de voordeur…

Onderzoeksgegevens terugkerende artiest als niet-zingende componist:
Top-10
Rusland 2014, Philipp Kirkorov (’95)
Servie 2008, Zeljko Joksimovic (’04)
Israel 2008, Dana International (’98)
Oekraine 2008, Philipp Kirkorov (’95)
Wit-Rusland 2007, Philipp Kirkorov (’95)
Bosnie 2006, Zeljko Joksimovic (’04)
Letland 2005, Martinš Freimanis (’03)
Duitsland 2004, Stefan Raab (’00)
Bosnie 2004, Vesna Pisarovic (’02)
Kroatie 2001, Tonci Huljic (’95)
Spanje 2001, Alejandro Abad (’94)
Malta 2001, Georgina Abela (’91)
Kroatie 1999, Tonci Huljic (’95)
Israel 1999, Moshe Datz (’91)
Cyprus 1997, Dina (’83)
Israel 1995, Moshe Datz (’91)
Portugal 1993, Paulo de Carvalho (’74 en ’77)
Ierland 1992, Johnny Logan (’80 en ’87) WINNAAR
IJsland 1992, Stefán Hilmarsson (’88 en ’91)
Malta 1992, Georgina Abela (’91)
Ierland 1991, Liam Reilly (’90)
Denemarken 1990, John Hatting (’82 en ’86)
Joegoslavie 1989, Rajko Dujmic (’87 en ’88) WINNAAR
Denemarken 1989, Soren Bundgard (’84, ’85 en ’88)
Italie 1985, Michael Hoffmann (DL ’83)
Ierland 1984, Johnny Logan (’80 en ’87)
Israel 1983, Avi Toledano (’82)
Noorwegen 1983, Anita Skorgan (’77, ’79, ’82)
Zwitserland 1980, Peter Reber (’71, ’76, ’79, ’81)
Zwitserland 1977, Peter Reber (’71, ’76, ’79, ’81)
Noorwegen 1973, Arne Bendiksen (’64)
Joegoslavie 1972, Ivan (’69)
Noorwegen 1966, Arne Bendiksen (’64)
Italie 1962, Domenico Mudugno (’58, ’59, ’66)

Geplaatst voor de finale, buiten de Top-10
Slovenie 2014, Hannah Mancini (’13)
Moldavie 2013, Pasha Parfeny (’12)
Kroatie 2009, Tonci Huljic (’95)

Direct geplaatst voor finale, buiten top-10
Kroatie 2006, Boris Novkovic (’05)
Malta 1999, Moira Stafrace & Christopher Scicluna (’94)
Zwitserland 1998, Egon Egemann (’90)
Griekenland 1996, Costas Bigalis (’94)
IJsland 1994, Stefán Hilmarsson (’88 en ’91)
Duitsland 1994, Alfons Weindorf (’91)
Oostenrijk 1993, Kristian Kolonovitz (’72)
Cyprus 1993, Aristos Moskovakis (’81)
Turkije 1987, Olcayto Ahmet Tugsuz (’78)
Turkije 1982, Olcayto Ahmet Tugsuz (’78)
Finland 1979, Freddi (’67 en ’76)
Noorwegen 1971, Arne Bendiksen (’64)
Joegoslavie 1971, Ivan (’69)
Noorwegen 1969, Arne Bendiksen (’64)
Oostenrijk 1968, Udo Jurgens (’64, ’65, ’66)
Finland 1967, Lasse Mårtenson (’64)

Blijven steken in de halve finale
Macedonie 2014, Elena Risteska (’06)
Slovenie 2012, Hari Mata Hari medeschrijver (’06)
Malta 2011, Paul Giordimaina (’91)


2 Comments


  1. // Reply

    Na 19 mei a.s. weten we ook hoe succesvol een terugkerende regisseur kan zijn.


  2. // Reply

    Het wordt wel heel vaak gesuggereerd dat Anouk zuiver en alleen de componist is van “Walk Along” en dat ze dat liedje ergens in haar database heeft afgestoft. Dat is niet waar. De Zweed Tobias Karlsson is de componist, en is dus verantwoordelijk voor de muziek en melodie. Anouk is de tekstschrijver van “Walk Along”, en heeft als producer het lied verder (af)gemixt. Maar de melodie is weer van Zweedse makelij.

    Ook in 2013 nam Anouk, met “Birds”, de rol van tekstschrijver op zich. Maar toen was de Zweed Tore Johansson de componist. Diezelfde Tore Johansson is voor het overgrote deel ook verantwoordelijk voor de composities op Trijntje’s aankomende album met volledig nieuw werk (release datum Mei 2015). Tobias Karlsson heeft hier niet aan meegewerkt.

    Overigens maakt het werk van Tore Johansson meer indruk op mij dan het werk van Tobias Karlsson.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *