COLUMN • Positivisme rondom het TROS-festival

Voor het eerst in zes jaar kan ik oprecht zeggen dat ik weer eens met een positief gevoel toe ga leven naar het Eurovisie Songfestival. En dan heb ik het om specifieker te zijn over het gevoel rondom de Nederlandse inzending voor het festival. Of ik denk dat we de finale gaan halen? Voor het beantwoorden van die vraag is het nog te vroeg. Maar positivisme is op zijn plaats. Door: Dennis van Eersel

Ik heb het gevoel dat de 3J’s de boel serieus hebben aangepakt. Al bij een eerder optreden in de radiostudio’s van mijn werk viel mij op dat het hier om echt muzikanten gaat, met een groot gevoel voor muzikaliteit. Inhoudelijk vond ik het afgelopen Nationaal Songfestival dan ook eindelijk weer eens van niveau. Goede nummers, waarbij naar mijn mening iets te snel door de vakjury de termen ‘saai’ en ‘ongeschikt’ werden gebruikt bij sommige nummers. Maar dat er één lied met kop en schouders bovenuit stak, dat kon volgens mij iedereen wel zien en horen.

Na het debacle van vorig jaar met Sieneke, Vader Abraham en Yolanthe had ik gehoopt dat de TROS van haar fouten had geleerd. Helaas moet ik toch constateren dat dit niet, of slechts ten dele, het geval is.

Het positivisme dat ik beschrijf kan ik eigenlijk niet toeschrijven aan de TROS. Natuurlijk heeft de omroep de professionele 3J’s aangewezen, maar het enige goede tijdens het Nationaal Songfestival kwam door de input van Jan, Jaap en Jaap. De overige keuzes van de TROS moet ik helaas bestempelen als een misser.

Het begint met de setting, een klein achteraf zaaltje. Totaal niet vergelijkbaar met hoe het straks in Dusseldorf eruit zal zien. Natuurlijk gaat het in eerste instantie om het lied, maar de show en het visuele aspect speelt ook een grote rol. Door het op deze manier in beeld te brengen heeft de TROS de kijkers, maar ook de 3J’s niet de optimale ruimte gegeven om van begin af aan te werken aan een succesvolle act voor straks in mei. Lopen we vanaf dit punt alweer achter de feiten aan? Ik denk dat het dankzij de ervaring van de 3J’s nog goed zal komen, maar er moet nog een hoop gebeuren.

Dan is daar de keuze voor de vakjury. Met de keuze voor Eric van Tijn heeft de TROS veel goed gemaakt, hij zorgde ervoor dat de overige juryleden er voor spek en bonen bij zaten. Waar de overige vier juryleden vaak vervielen in cliché’s en prietpraat, sloeg Van Tijn wel spijkers met koppen. Jammer is het daarom dat juist Daniël Dekker door ‘presentatrice’ Yolanthe wordt opgehemeld als songfestivalkenner en voorzitter van de jury. Gelukkig besefte Dekker dit zelf ook en gaf hij uiteindelijk toch het beslissende commentaar aan Van Tijn.

De naam van Yolanthe viel al even. Ik kan mij in alle oprechtheid niet voorstellen dat mensen bij de TROS in de evaluatie van dit NSF kunnen zeggen dat zij een goede prestatie heeft geleverd. In het voorstukje stelde zij een vraag aan Daniël Dekker en hield vervolgens de microfoon constant bij zichzelf, waardoor er niets van te verstaan was. Bij het voorstellen van juryleden als Hind, Froger en Van Tijn moest ze op haar kaartje kijken om te vertellen wie zij waren. De presentatie was van erbarmelijk laag niveau. Ik durf hier de uitdaging aan om te zeggen dat wij bij de regionale omroep betere mensen hebben rondlopen voor dit soort klussen, dan waar nu voor gekozen is.

Het gaat mis door het constant kiezen voor het eigen kringetje. Mensen en bedrijven die écht succesvol zijn, durven ook buiten hun eigen kring te kijken. Dan ontwikkel je situaties waarin mensen van elkaar leren en elkaar beter maken. Een 7 wordt nooit een 8, als het zich alleen met 6-jes wil omringen. Altijd kiezen voor de makkelijke weg, levert uiteindelijk geen resultaat op. Durf net als met de keuze voor Van Tijn over je eigen schaduw heen te stappen en laat het Nationaal Songfestival niet definitief veranderen in een TROS-festival.

[twitter style=”horizontal” float=”left”] [fbshare type=”icon_link” float=”left”]


5 Comments


  1. // Reply

    Daar zijn we weer en we gaan weer flink aan de discussie zoals we dat verleden jaar ook hebben gedaan 🙂 en degene die mij van vorige reacties en de column “de thuisblijvers”kennen.
    Ben het voor het grootste deel eens met Dennis over de show die de Tros heeft opgevoerd .
    Maar er zijn ook wel positieve dingen en zoals gewoonlijk wordt er ook teveel gezeurd op ons songfestival ( lijkt wel een normale gewoonte te zijn vanaf 1975 )
    Wat heeft de TROS wel goed gedaan ? Nou om de 3J’s aan te stellen en hun de vrije hand te geven wat betreft de liedjes.Was verleden jaar de klacht dat het te-veel Tros muziek gehalte te hoog was dan is dat dit jaar niet zo. Uitkomst is een heel prettig en bovenal goed liedje dat in mijn ogen meer kans maakt dan verleden jaar met Sieneke.
    Men is dus niet op dezelfde muzikale toer verder gegaan maar heeft duidelijk voor kwaliteit gekozen.
    Ok waar heeft dennis geen gelijk in ? Zijn verhaal over een klein zaaltje is natuurlijk wat te kort door de bocht. Veel landen behalve mischien de grote landen waar het songfestival een comercieel succes is doen dit ook in “kleine studios” Het heeft geen enkele zin om met de 3Js in ahoy of het gelderdome te gaan staan met de zaal voor 50% gevuld.
    De 3 js hebben zelf ook aangegeven dat ze het klein en intiem wilden houden incl hun eigen aankleding. Ik hoop ook van harte dat ze hier nog aan gaan werken want dat verhoogt hun kansen . Dat het podium en belichting niet goed waren volgens paul de leeuw slaat eigenlijk nergens op. Als je de foto’s bekijkt en de beelden was dit gewoon in orde. Ok het was geen popstars maar daar gaat een hoop geld in om en die dekors zijn voor maanden ipv 1 uitzending.
    Dan de Regie vd show ….. deze was rondom (bar) slecht te noemen en mag een groot verwijt zijn. Met mijn kennis zat de regisseur continu tegen een tijdsdruk aan te hikken omdat de programma’s erna ( lees voetbal ) kost wat kost op tijd moesten beginnen. Tussen de liedjes zag je Yolanthe continu aan het overleggen met de jury over wie wat en vooral korter commentaar te moeten geven. Hier kan Yolanthe natuurlijk weinig aan doen en door dit geval was de auto cue totaal overbodig en vandaar het iet wat nerveus gedoe van Yolanthe.
    Dat Yolanthe de namen niet wist van de jury leden ….. COME ON ze weet toch echt wel wie daar zitten hoor en is echt spijkers op laag water zoeken, en moet echt in de regie worden gezocht die zat te kloten met nogmaals tijd en auto que vanaf sec 10 in de uitzending. Wat betreft de microfoon niet onder de mond houdend van Daniel Dekker kan ik ook kort zijn.
    Niet slim van Jo maar in godsnaam wat doet de regie daar aan ? waarom zwaait niet iemand met niet te verstaan etc etc.
    Dan de jury , en daar ben ik het mee eens Van Tijn was top en Daniel Dekker deed het prima als voorzitter in mijn ogen. De rest zat er voor jan lul bij ( maar ja had je dat nou echt anders verwacht ? ) Wat mij betreft mag dat volgend jaar ook wel weg, wel een jury maar geen commentaar want dat heb je bij het ESF ook niet.
    Als laatste wil ki afsluiten met het feit dat dennis zegt dat de tros niet openstaat voor verandering etc etc.
    Nu ze hebben een van tijn genomen, ze hebben goede artiesten genomen dus de wil is er wel degelijk. Wat betreft de regie die mag meteen ophoepelen en next year een nieuwe man daar aanstellen en idd desnoods van buiten af aanstellen.
    Al met al ik heb ook een positief gevoel dit jaar en als er elk jaar een verbetering in zit dan zijn we op de goede weg !!!!


    1. // Reply

      Mooi om je na zo’n lange tijd weer snel te zien reageren op een nieuw bericht Eric, welkom terug op de site !


  2. // Reply

    Je merkt duidelijk aan alle kritiek op de uitzending van zondag dat er geen enkele nuance is. Er is gewoon ‘n speeltje van die nichten (Maas, de Leeuw) afgepakt en dan worden ze vals. Net alsof zij met de NOS de afgelopen jaren gewonnen hebben. Die voorrondes waren toch ook ‘n aanfluiting. Met zelfs Rob Stenders die meedeed. Hoe serieus en nationale uitstraling was dat dan ? Toen hoorden we de heren niet.
    En dan die Verlinde in RTL Boulevard. Nu is ie opeens fan van Sieneke.
    Dat kakelt maar alsof wij vergeten zijn wat er eerder allemaal gezegd is.
    En Maas zit er bij te lachen en te knikken. Je gelooft ‘t bijna niet.
    De Leeuw over respect voor de 3J’s. Alle juryleden hebben meerdere malen gezegd dat de liedjes mooi waren en dat het goede muzikanten zijn maar ze moeten er natuurlijk wel eentje kiezen en dan zeg je dus ook welke niet. Heel simpel. En gisteren in de Leeuw z’n eigen show waar de 3j’s optraden valt het geluid uit. Nee dan heb je recht van spreken hoor. Ik wens de 3J’s veel succes, ze hebben ‘n goed liedje.


  3. // Reply

    Tsja ik ben het dan wel weer met paul de leeuw eens. Het decor leek wel op een schuurfeest ergens in oost of noord-nederland LOL. Door belichting, mooi decor/achtergrond, camerawerk (was echt van een laag niveau) kan een lied zo mooi neer worden gezet en ook weer elke keer anders! De 3JS en hun liedjes kwamen naar mijn mening hierdoor niet altijd goed over. De beelden gaan nu langzaam Europa over en ik kan me goed voorstellen dat men denkt dat wij het songfestival niet kunnen organiseren haha. Althans NIET zolang het een TROSfeestje blijft. Ik hoop dat de 3JS in Düsseldorf echt op een mooi podium staan met de juiste belichting en camerawerk. Dan moet het wel goed komen.


  4. // Reply

    TROS heeft ervoor gezorgd dat de 3J’s in iedergeval een eerste slag hebben gemist om internationaal indruk te maken en heeft Nederland op voorhand al op een achterstand gezet. Als de Eropese fans NL niet zien zitten, nemen journalisten dat makkelijk over.

    De liedjes van de 3J’s waren op “De Stroom” na erg goed.
    Een vakjury die stemt om de televote te voorspellen is doet de naam expert geen eer aan. Een vakjury moet vakinhoudelijk naar een nummer kijken en dus beoordelen op muzikaliteit en tekst. Niet over kansen op het festival gaan praten, die analyse kun je uit de televote al wel halen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *