Road to Malmö: Dennis van Eersel

Een sportjournalist die het Eurovisie Songfestival volgt. Dennis van Eersel (28 jaar) lijkt een vreemde eend in de bijt. Maar voor hem is het helemaal niet zo’n vreemde combinatie. Als je goed kijkt, zijn er veel overeenkomsten in beide werelden. Ook dit jaar gaat Dennis het festival van nabij volgen. Lees hier hoe zijn ‘Road to Malmö’ verloopt.

PERFECTE VOORBEREIDING OP DE MOOISTE WEKEN VAN HET JAAR

‘Het wedstrijdelement maakt het Songfestival voor mij interessant’. Dat is doorgaans mijn eerste reactie als ik moet uitleggen hoe het komt dat ik het Eurovisie Songfestival volg. Daarnaast is er natuurlijk het ontdekken van andere Europese culturen en identiteiten. En uiteraard is het ook leuk om elk jaar een stuk of zes uitstekende nummers te ontdekken, die ook de rest van het jaar op de radio gedraaid zou moeten worden. • Door: Dennis van Eersel •

Veel Nederlanders doen er lacherig over, maar ik blijf bij mijn stokpaardje: naast rommel hoor je op het Eurovisie Songfestival ook veel goede muziek. Omdat ‘wij’ alleen de Nederlandse inzendingen – statistisch gezien de slechtste inzendingen van de laatste jaren – horen op de Nederlandse radio, is er een verkeerd beeld ontstaan.

Voorafgaand aan het festival vind ik het leuk om te kunnen inschatten wat er kan aanslaan bij een breed publiek. Welk land gaat het goed doen, welk land niet? Tijdens het festival op de persconferenties wil ik geen vragen stellen over jurken, feestjes en andere fanzaken, maar ter zake doende journalistiek relevante vragen. Vorig jaar heb ik mij verbaasd dat ik de enige was die op de Griekse persconferentie een vraag stelde over de economische crisis – mócht het land überhaupt wel winnen? Een kritische wijze van verslaggeving, daar heeft men op het songfestival nog een broertje dood aan.

Vergeleken met Bakoe loopt de voorbereiding op Malmö crescendo. Eind 2012 heb ik de eerste lijnen uitgezet om te zorgen dat het team van ESF Magazine in een appartement kon verblijven, dat beter betaalbaar is dan de hotels die de EBU rond maart zou gaan aanbieden. We hadden geluk. Via-via kwam ik terecht bij een echtpaar dat ook op het festival werkzaam is; in de belichting. Het gaat ons een uniek kijkje achter de schermen opleveren.

Wat meevalt in de voorbereiding dit jaar: er is geen taalbarrière. Waar richting Bakoe alles door vertaalmachines gehaald moest worden – met alle spraakverwarringen van dien – is het dit jaar gelijk duidelijk wat iedereen van elkaar kan verwachten. Mede daardoor is de locatie waar wij verblijven nog beter gelegen dan vorig jaar. Toen moesten wij uiteindelijk toch flinke afstanden te voet overbruggen. Nu stappen wij vanuit ons appartement zo de bus in.

escdailylogoTussen 6 en 19 mei ga ik niet alleen voor ESF Magazine veel werk verrichten. Ook voor het Australische ESC Daily, mijn eigenlijke werkgever Radio Rijnmond en nog wat andere zenders zal ik gaan schrijven en produceren. Het kan een mooie wisselwerking worden, waardoor bijdrages voor het ene medium ook kunnen leiden tot items voor het andere. Zo heb ik voor een radio-item al contact gelegd met een geëmigreerde Nederlander in Zweden. Hij zal in mei als gastheer voor de Hollandse delegatie fungeren. Dat gesprek kan ook interessant materiaal opleveren voor deze website.

Eigenlijk is alles al geregeld. Verblijf, perskaarten, vervoer van en naar de luchthavens, vliegtickets, een gemotiveerd team om mooie dingen te maken. We zijn er helemaal klaar voor!


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *