De sleutel tot succes (1) • Vocalen

Er wordt soms gezegd dat er geen succesformule bestaat voor het songfestival. In eerdere rubrieken hebben wij al aangestipt dat dit een misvatting is, maar De sleutel tot succes’ is nog nooit echt uitgewerkt. Tot op heden!• Door: Dennis van Eersel •

We sloten ons najaarsthema ‘Buiten de gebaande paden‘ er al mee af in de rubriek Myth Busting: Er is wel degelijk een Sleutel tot succes op het Eurovisie Songfestival. In zes tweewekelijkse delen ontrafelen wij het mysterie verder op ESF Magazine en komen tot een handleiding voor de zes kernpunten om te scoren op het songfestival.

Dit voorjaar gaan we ‘De sleutel tot succes’ beschrijven, perfectie benaderen door het onderscheiden van drie essentiële factoren: Beeld – Geluid – Emotie. In de eerste aflevering richting we ons op Geluid en de essentiële rol van goede vocalen.

Vocalen

Het is logisch dat zangkwaliteit een belangrijke succesfactor is op het Eurovisie Songfestival. Maar sinds de terugkeer van de jury in 2009, eerst in de finale en een jaar later ook in de halve finales, zijn goede vocalen nóg belangrijker geworden voor een goede score. Sterker nog: Met uitmuntende zang kan een gemiddeld lied boven zichzelf uitstijgen en bij de jury een topnotering behalen.

Toen de jury net terug keerde op het songfestival werden er strikte regels mee gegeven, waar de juryleden op moest letten. Daar zaten zaken bij als hitpotentie en de kwaliteit van de compositie. In de praktijk werden die zaken door veel juryleden niet echt in het achterhoofd gehouden, al is dat iets wat lastig te controleren is. Feit is dat de EBU de lijst met regels en verplichtingen voor de jurering inmiddels flink heeft ingeperkt.

Discrepanties tussen jury en televoting
Als we kijken naar de voornaamste verschillen tussen juryresultaten en televotingresultaten valt op dat het vaak vocale hoogstandjes zijn die hoog eindigen bij de gesplitste resultaten van het songfestival sinds 2009. Direct in dat jaar scoorden Yohanna, Jade Ewen en Patricia Kaas beduidend beter by jury’s dan bij televoters (Bron: EBU).

Het is een trend die in de jaren erna ook zichtbaar is. In 2010 piekten Tom Dice en Sopho Nizharadze bij de juryresultaten (Bron: EBU), in 2011 plukte bijvoorbeeld Nadine Beiler er de vruchten van (Bron: EBU). Al zagen we in Düsseldorf vooral dat bijzondere composities, zoals die van Italië en Denemarken opgepikt werden. Iets waar we later in deze reeks nog dieper op in gaan.

In Bakoe, in 2012, bewees de hoge score van Pastora Soler het gelijk van deze theorie (Bron: EBU), Moldavië scoorde opmerkelijk hoger in 2013 (Bron: EBU) en de moeilijkheidsgraad van bijvoorbeeld het Finse rocklied in 2014 dat goed werd uitgevoerd zorgde ook voor een hoge notering bij de juryresultaten. (Bron: EBU)

Slechte zang wordt niet altijd afgestraft
Nu is het dus zo dat goede vocalen er voor kunnen zorgen dat je goed scoort bij de juryuitslag, die voor 50% de totaalscore op het Eurovisie Songfestival bepaald. Is het ook zo dat slechte zang de kansen flink onderuit haalt? Een simpele vraag, met een lastiger antwoord, maar kort door de bocht gezegd: Nee.

Het lastige is dat veel mensen de optredens die de jury ziet om tot hun beoordeling te komen, zelf niet zien. De jury stemt bij de generale repetitie, de avond voor de show die iedereen op televisie ziet. In het recente verleden zijn er twee voorbeelden van artiesten die op de juryavond goed zongen. Harel Ska’at voor Israël in 2010 en Ehaidi Dani bij de halve finale in 2015.

Voor de meeste kijkers was het wellicht onbegrijpelijk dat deze artiesten door wisten te stoten naar de finale. “Zang doet er dus helemaal niet toe?”, is een vraag die ik bijvoorbeeld kreeg naar aanleiding van de Albanese kwalificatie in Wenen. Leg dan maar eens uit dat het de avond vóór dat optreden beter was en dat juryleden op basis van dat optreden hun punten hebben gegeven. Maar zo werkt het songfestival dus wel.

En zo kan het dus dat televoters de indianenact van Joan Franka nog de finale in wilden sturen met een tiende plaats, maar de jury er een stokje voor stak. En andersom, dat juryleden de zang van Trijntje beloonden met een vijfde plek vorig jaar, maar de televoters Nederland volledig links lieten liggen.

Alleen met goede zang red je het dus niet. Er komt veel meer kijken bij gegarandeerd succes op het Eurovisie Songfestival. Maar het is in ieder geval een goed begin om de harten van de jury te winnen en zo al met één been in de finale te staan.


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *