Steef’s Opinie • Plannen voor het voorronde-seizoen

Het Verenigd Koninkrijk houdt eindelijk weer eens een voorronde. Voor het eerst sinds 2010 mag het Britse volk haar eigen inzending kiezen; iets waar ze lang om hebben gezeurd. Maar er zijn ook valkuilen. • Door: Steef van Gorkum •

Ik ga het deze week niet hebben over de traditionele discussie “voorronde vs. interne selectie”. In Wenen maakte ik voor partnersite ESCDaily.com al eens deze reportage over dat onderwerp, waarin onder andere Daniel Gould stelt dat het niet uitmaakt welk van de twee je kiest, zo lang je de methode en het festival maar serieus neemt.

Zijn gelijk werd afgelopen weekend nog maar eens bewezen tijdens de finale van Eurosong in België. Niet alleen kwam de VRT volgens Marcel Vanthilt met “amateurs” op de proppen, ook de productie van de show klopte niet. De opzet (eerst liedjes, dan pas acts) was vreemd, de pauzefilmpjes hopeloos gedateerd en presentator Peter van de Veire had niet de moeite genomen zich voor te bereiden, getuige ook zijn vraag aan jurylid Hadise: “Wanneer kiest Turkije zijn inzending eigenlijk?”

Dan het Verenigd Koninkrijk. Dat land heeft het festival al jarenlang niet meer echt serieus genomen, en de switch van voorronde naar interne selectie hielp ook niet echt. Nu gaat de BBC terug naar een voorronde, en Songfestivalcommentator Ewan Spence is optimistisch: “Guy Freeman heeft verstand van het Songfestival. En het feit dat het nu op BBC4 wordt uitgezonden, is een teken dat de muziek weer centraal komt te staan.”

Spence noemt echter ook de aantoonbare valkuilen voor een voorronde georganiseerd door een omroep waar de vooroordelen diepgeworteld zitten. “Presentator Mel Giedroyc heeft geen verstand van muziek,” stelt hij, en bovendien vreest hij een pauzefilmpje zoals in België (met de UK’s greatest hits uit de jaren ’70 en ’80). Dit soort nostalgie is een probleem in meer West-Europese landen, waaronder ook Nederland. Spence twijfelt verder of het Britse publiek gekwalificeerd is om de juiste winnaar te kiezen.

De BBC is echter niet de enige die plannen maakt voor het voorrondeseizoen. Ook ESF Magazine is er klaar voor. Live-verslaggeving en snelle nieuwsrapportage doen we niet – daarvoor moet je bij ESCDaily zijn. Maar we richten ons wel volledig op het selectieseizoen met het voorjaarsthema “Knopen Doorhakken”.

Dat doen we door interviews met mensen die moeilijke Songfestivalkeuzes moesten maken. Maar ook door om de week op woensdagen de rubriek “Het Oor-deel” tijdelijk te vervangen door “De Sleutel tot Succes”, waarin we omroepen van adviezen voorzien. Hoe kies je een succesvolle Songfestivalinzending?

Daarnaast is Dennis van Eersel alweer begonnen met zijn maandagse “Buitenlands Nieuwsupdates”. Hierin lees je alles over de voorrondes van het afgelopen weekend en de keuzes die in alle deelnemende landen worden gemaakt.

Het weekend blijft gereserveerd voor opinie en context. Zondags verschijnt mijn “Hoofdredactioneel Commentaar” zoals gebruikelijk, maar op vrijdagen en zaterdagen proberen we – na een succesvolle try-out vorig jaar – door te gaan met voorbeschouwingen op grote preselectieshows als Melodifestivalen en A Dal.

De VRT worstelt en de BBC zoekt, maar ESF Magazine heeft zijn plannen voor het voorrondeseizoen panklaar. En we zijn overtuigd van onze strategie! Blijf de site dus volgen in de komende maanden, terwijl Stockholm 2016 dichterbij komt.

Maandag: Buitenlands Nieuwsupdate
Dinsdag: Geen vaste rubriek.
Woensdag: De Sleutel tot Succes. (Één keer per twee weken)
Donderdag: Geen vaste rubriek.
Vrijdag: Voorbeschouwingen op voorrondes.
Zaterdag: Voorbeschouwingen op voorrondes.
Zondag: Hoofdredactioneel commentaar.


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *