Succesverhaal (5) • Roemenië

Zes landen hebben altijd de Songfestivalfinale gehaald. Azerbeidzjan, Bosnië & Herzegovina, Griekenland, Oekraïne, Roemenië en Rusland houden gezamenlijk dit perfecte record in handen. In het kader van ons najaarsthema ‘Tien jaar halve finales’ gaat ESF Magazine op zoek naar het Succesverhaal achter deze statistiek. Deze week in aflevering 5: Roemenië. • Door: Dennis van Eersel •

Topprestaties na een stroeve start

Roemenië leerden wij kennen als een land met aanstekelijke dansmuziek. Het is een van de deelnemers aan het songfestival waarbij met hoge verwachtingen naar de inzending wordt uitgekeken. Het lijkt wel alsof het Oost-Europese land ieder jaar zijn stempel weet te drukken, al vallen de uitslagen in de finale soms tegen en wachten ze in Boekarest nog altijd op de eerste overwinning.

Aanvankelijk ging het helemaal niet zo goed met Roemenië want in de jaren ’90 kon het land geen potten breken. Ook in het begin van de jaren ’00 waren de resultaten mager, maar het tij keert in 2005. Met het ijzersterke ‘Let me try’ komt Roemenië vlekkeloos door de halve finale, en in de finale in Kiev wordt een mooie derde plaats behaald. Ook in 2010 kan die bronzen medaille op het palmares worden bijgeschreven dankzij het nummer ‘Playing with fire’ van Paula Seling & Ovi.

RoemeniëProfiel Roemenië

  • Deelnemer sinds: 1994
  • Aantal halve finales overleefd: 7
  • Minste inzending sinds ’04: ‘Pe-o margine de lume’ (20e in de finale)
  • Beste inzending sinds ’04: ‘Let me try’ & ‘Playing with fire’ (3e in de finale)

Winst lijkt slechts kwestie van tijd

De Roemenen nemen het festival serieus. De hoge falsetto van Cezar in Malmö werd door West-Europa opgevat als een gimmick, maar in Roemenië namen ze zijn ‘It’s my life’ wel degelijk zeer serieus. Hij werd zelfs “The Voice” genoemd. Waar er op onze redactie twijfels waren over kwalificatie voor de finale werd in Boekarest de dertiende plaats in de finale met onvrede ontvangen.

Eigenlijk is het zelfs verrassend te noemen dat het land nog nooit op de hoogste trede van het songfestivalpodium heeft mogen staan. In 2005, 2006, 2010 en 2012 werd het land tot één van de outsiders/favorieten voor de eindzege gerekend. Als je inzendingen hebt die voor de winst kunnen meedoen, dan is kwalificatie voor de finale slechts een futiliteit.

Allesbehalve vriendjespolitiek

In deze rubriek moet je jezelf afvragen of ‘diaspora-stemmen’ een rol spelen in de goede resultaten. De cijfers wijzen uit dat Roemenië, een Oost-Europees land, juist weinig profijt heeft van deze ligging in Europa. Alleen Moldavië steunt, vooral vanwege de sterke culturele overeenkomsten tussen beide landen, Roemenië doorgaans in de puntentelling. De Slavische landen geven Roemenië maar zelden veel hoge punten en in West-Europa krijgt Roemenië, ook door berichten in de media, vaak een negatief stempel opgedrukt. Dat Roemenië desondanks een goed palmares opbouwt, geeft eens te meer aan dat het op het songfestival uiteindelijk altijd draait om de liedjes.

Om de laatste stap te maken moet Roemenië misschien wel afstappen van hun jaarlijkse selectiemethode. Waarom niet intern een grote naam als Inna aanwijzen? Aan de andere kant; die huidige selectiemethode heeft de Roemenen geen windeieren gelegd. In 2005, 2006 en 2010 heeft het land bewezen dat het met enige extra inzet heel dicht bij de eindoverwinning kan komen. Zolang dat het uitgangspunt blijft, zal kwalificatie voor de finale een zekerheid blijven.


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *