Emma’s Opinie • Visuele valkuilen voor Trijntje

Niet Alain Clark of Dotan, maar Trijntje Oosterhuis gaat Nederland vertegenwoordigen op het Eurovisie Songfestival in Wenen. Ik was enigszins teleurgesteld toen ik het hoorde. Trijntje is een A-klasse artiest, maar mist – denk ik – het ‘plaatje’ wat Anouk en The Common Linnets waren. Daar moet in de komende maanden aan gewerkt worden. • Door: Emma Coolen •

Het had eigenlijk nog even geheim moeten blijven, maar Anouk kon haar mond niet houden in College Tour. Ze onthulde en passant ook nog dat zij zelf het nummer zou gaan schrijven waarmee het The Voice-jurylid naar Oostenrijk gaat. Dat nummer zal héél goed moeten zijn wil dit kans van slagen hebben.

Weinig mensen twijfelen eraan dat Trijntje een van de beste en meest ervaren artiesten van Nederlandse bodem is. Het debuutalbum van Total Touch, de band rond Trijntje en broer Tjeerd Oosterhuis, verscheen al in 1996 en werd het best verkochte debuutalbum van een Nederlandse band allertijden. In de achttien jaar die volgden verscheen Trijntje zelden lang uit de schijnwerpers, en haar bekendheid heeft ook onder de jongere landgenoten een vlucht genomen sinds ze als jurylid verschijnt in The Voice of Holland.

Maar met ervaring komt logischerwijs ook de leeftijd. En hoewel ze met haar 41 jaar slechts een paar jaar ouder is dan bijvoorbeeld Anouk en Ilse DeLange, mist Trijntje wel het rebelse ‘rockchick’-imago van Anouk, en het schattige, dorpse van Ilse. Trijntje is Trijntje, en wij kennen haar in Nederland als een artiest pur sang, maar het gevaar bestaat dat ze voor mensen in andere delen van Europa te gewoontjes is.

Belangrijk voor Trijntje is dat ze zich gaat onderscheiden. Dit hoeft natuurlijk niet met een opvallende kledingkeuze, extravagante make-up of wild haar. Belangrijker is een onderscheidend nummer met een passende podiumpresentatie. Liefst geen gekke trucs om de aandacht van de televoter voor zich te winnen, maar in plaats daarvan je presenteren als een toegankelijke artiest met een goed lied. Niet meer en niet minder.

Kortom, een gedegen samenspel tussen lied, act en regie. Anouk als componist is een goede eerste stap, het beeldplaatje is stap twee. Een externe partij met kennis van zaken, zoals regisseur Hans Pannecoucke bij The Common Linnets, zou daarbij absoluut geen overbodige investering zijn. Het is de vraag of de Nederlandse delegatie wat dat betreft geleerd heeft van de goede ervaringen van vorig jaar. Ik houd mijn hart vast voor 3J’s-achtige teksten als “de muziek alleen moet voldoende zijn”.

Nederland profileert zich steeds meer als een land dat zijn beste artiesten naar het Songfestival stuurt. Trijntje Oosterhuis past perfect in dat rijtje. Maar daarmee is het karwei nog niet geklaard. Nu nog zorgen dat de rest van Europa net zo enthousiast wordt. Het beeldplaatje is wat dat betreft de sleutel tot succes.


4 Comments


  1. // Reply

    Totaal niet eens met dit stuk en om de volgende redenen. Ik vind het eigenlijk ook niet echt objectief en dat blijkt al uit het feit dat Emma teleurgesteld is in de keuze van artiest. De performance van verleden jaar was natuurlijk wel fantastisch en idd een goede regie en passende act is van belang. ( maar dat is voor elk land zo ) De vergelijk met Anouk gaat hier ook meteen mank. Sterker Anouk had NIKS gedaan aan haar act en de slordige kleding en performance heeft zelfs 1 a 3 plaatsen gekost. ( en met mij dachten vele daar zo over ) Echter waren wij na al die jaren al meer dan blij met een top 10. Als ik zo naar de leeftijden op het ESF kijk, de looks etc etc maakt dat allemaal niet zoveel uit. Grote namen of kleine namen tellen ook niet. Het gaat om het liedje en de zangkwaliteiten. Een + kan zijn de act of uitvoering ( zie verleden jaar bijan winst). Qua mooie vrouw !!!!! damn voor haar 41 heeft die een uitstraling van hier tot tokyo. Zit niet voor niks in een TV show ……. maar goed smaken verschillen en een homo kijkt er wat anders tegen aan dan een hetero of lesbo ?????


  2. // Reply

    Ik kan alleen persoonlijk spreken: Trijntje straalt klasse, kunde uit; ze heeft een totaal eigen verschijning, en zal daardoor opvallen tussen alle andere artiesten. Bovendien stemt het commentaar van selectiecommissie-lid Cornald Maas mij hoopvol: dat de commissie niet om Trijntje’s en Anouks bod heen kon – wat wil zeggen dat er al is nagedacht over visuele aspecten. Komt nog bij dat ‘t nummer blijkbaar zo uniek is… dat is natuurlijk nog afwachten, maar het geeft aan dat de AvroTros een weloverwogen keuze heeft gemaakt.
    Trijntje is een all-round artiest, die zich verschillende genres eigen kan maken. Bovendien is ze een show-mens. Ze zal professioneel, mét een plan van aanpak naar Wenen afrijzen. Hier zit een idee achter… ben erg benieuwd en zeker vol vertrouwen!:)


  3. // Reply

    Emma, ik deel je pessimistische kijk totaalniet.
    Vooral je conclusies in alinea 4 onderstreep ik niet. Hier geef je aan dat Trijntje het rock-chick imago van Anouk mist en het dorpse van Ilse. Je redenering zou opgaan als onze deelneemsters uit resp 2013 en 2014 deze imago’s op het podium zouden hebben uitgebuit, maar wat voor rock-chick en dorpse elementen heb jij op de bühne waargenomen? Ook ben ik het er niet mee eens dat Trijntje ‘te gewoontjes’ is. Wat is er te gewoontjes’ aan een klassevrouw? Jury’s zullen, mits het lied van Trijntje een beroep doet op haar vaardigheden, deze klasse meteen herkennen. De televoters zullen weer getrakteerd moeten worden op uitzonderlijke prestaties van de camera’s en de regie, maar heeft Trijntje niet al aangegeven dat dit voor haar een punt van aandacht is? Emma, ik deel je mening dat er aandacht moet zijn voor regie en camera, maar ik ben optimistisch.


  4. // Reply

    Ik ben voor de grap ook eens gaan grasduinen in You Tube-filmpjes. Ik wilde de uitstraling van Trijntje analyseren en die vergelijken met bijvoorbeeld die van Anouk. Wat is er waar van beweringen dat Trijntje een harde, stuurse uitstraling heeft en daardoor extra moeite zal hebben om televoters in te pakken? Zijn hier concrete bewijzen van? Is Anouk van nature een betere prooi voor camera’s en regie?
    Ik heb willekeurig 2 filmpjes genomen van You Tube:
    1)https://www.youtube.com/watch?v=K52LctkjXuU
    2)https://www.youtube.com/watch?v=-JjKq0S9JZA
    Wat we hier zien is eigenlijk heel verrassend. Waar Anouk zich voor de camera’s introvert gedraagt en zich al zingend zelfs het liefste achter haar eigen bos haar verbergt (zie bijv. tijdens het zingen van haar liedjes bij Humberto Tan, Late Night show 28-11 jl.), zoekt Trijntje lichtvoetig de camera op. Er is vooralsnog geen reden aan te nemen dat ze dit in Wenen niet zal doen.
    Het enige nadeel dat ik nu nog zie is Trijntje’s huidige, moddervette postuur. Blijft dat zo, dan zal ze moeite hebben om zich in mei 2015 als een gracieuze bühnepersoonlijkheid te profileren. Dat kan punten kosten. Zeker met het te verwachten uptempo powerliedje. Gelukkig heeft Trijntje al eerder verklaard dat gewichtsverlies een van de doelen voor de komende maanden is, dus ik vertrouw erop dat Europa kennis zal gaan maken met een fitte en dynamische Trijntje.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *