Verborgen parels • Steef (5)

In 60 jaar songfestival zijn er veel mooie, goede, spectaculaire en memorabele nummers voorbij gekomen. ESF Magazine zet zulke onbekende parels op een rij, om ook de niet-kenners warm te maken voor het songfestival. Het songfestival heeft namelijk veel meer te bieden dan alleen ‘Ding a dong’, ‘Eres tu’, ‘Waterloo’ en ‘Ein Bisschen Frieden’. In het kader van het jubileumjaar geven de redactieleden van ESF Magazine ieder tien favorieten die niet in de bekende rijtjes staan. Winnaars of Nederlandse inzendingen zijn verboden terrein! Vandaag het lijstje van • Steef van Gorkum •

Israël 2010, Harel Skaat met ‘Milim’, veertiende met 71 punten
Mijn eerste Songfestival als journalist (2010) was een muzikaal fantastisch festival. Naast Lena en Tom Dice vond ik ook het lied van Harel Skaat ijzersterk. Mede vanwege de tekst “God, u laat mij achter met niets dan woorden!”, gebaseerd op een Psalm en met een radeloosheid die voor velen herkenbaar is. Jammer dat Harel in de finale niet goed bij stem was, want hij heeft bewezen deze prachtige ballad prima aan te kunnen.

Ierland 2006, Brian Kennedy met ‘Every song is a cry for love’, tiende met 93 punten
Nog altijd zing ik in mijn Bijbelgroep af en toe nummers van Brian Kennedy. Zijn Songfestivallied ‘Every song is a cry for love’ viel op als verstild lied tussen veel drukke inzendingen. Daarnaast is de tekst ook hier heel mooi en is Kennedy natuurlijk een steengoede zanger:

Finland 2011, Paradise Oskar met ‘Da Da Dam’, éénentwintigste met 57 punten
Via het Songfestivalsucces van o.a. Tom Dice nam het singer-songwritergenre een vlucht in populariteit – een prachtig voorbeeld van hoe het Songfestival trends zet voor de algemene muziekwereld. Finland liftte mee op dat succes, door een jaar later Paradise Oskar in te sturen. Niet zomaar een goedkope rip-off, want de tekst van dit ogenschijnlijk simpele liedje staat in werkelijkheid bol van vlijmscherp cynisme.

Hongarije 2005, NOX met ‘Forogj Vilag!’, twaalfde met 97 punten
2005 is mijn favoriete Songfestivaljaar en NOX daarin één van mijn favoriete inzendingen. In Hongarije is hun populariteit de laatste jaren aan het dalen, maar destijds was de hoop gevestigd op een hoge score voor ‘Forogj Vilag’. Het nummer is voor mij het ultieme bewijs dat traditionele muziek lang niet altijd een dramatische ballad hoeft te zijn. Ik word hier nog altijd heel vrolijk van:

Andorra 2007, Anonymous met ‘Salvem el món’, twaalfde in halve finale met 80 punten
In een verder matig jaar had Andorra toch echt wel naar de finale gemoeten. Dit punklied draai ik graag voor ik ga sporten – of als ik fans van alternatieve muziek wil laten zien dat werkelijk alle muziek kan op het Songfestival. Jammer dat deze jongens destijds sneuvelden in een veel te grote halve finale:

Duitsland 2012, Roman Lob met ‘Standing still’, achtste met 110 punten
Duitsland heeft bij mij de gunfactor op het Songfestival. Na de wederopstanding met Lena kreeg Duitsland de smaak weer goed te pakken. In 2012 leidde dat tot deze waanzinnig goede inzending, geschreven door Jamie Cullum. Een absolute parel in de Songfestivalgeschiedenis. Nu maar hopen dat Duitsland dit jaar wéér met zoiets goeds komt – het land kan wel weer een succesje gebruiken.

Noorwegen 2006, Christine Guldbrandsen met ‘Alvedansen’, veertiende met 36 punten
Mijn favoriete Songfestivallied aller tijden is ‘The Voice’ van Eimear Quinn. Dat lied kon niet in deze lijst (want een winnaar), maar het Noorse lied uit 2006 vond ik een mooie vervanging. Dezelfde Keltische klanken, maar aangevuld met een opzwepend ritme – gemaakt door de viool. Het geeft je drie minuten lang het gevoel dat je op de hielen gezeten wordt door dit nummer:

Kroatië 2005, Boris Novkovic met ‘Vukovi Umiru Sami’, elfde met 115 punten
Voor de mensen die dit nog niet van mij weten: ik ben groot Kroatië-fan. Niet alleen op het Songfestival; ik probeer al een tijdlang de taal te leren en steun het Kroatische voetbalteam meer dan het Nederlands elftal. Bovendien houd ik van Kroatische muziek, en dus had ik in 2004 al een cd van Boris Novkovic in huis. Toen hij een jaar later gekozen werd om voor Kroatië mee te doen, kon ik mijn geluk niet op, en zijn lied ‘Vukovi Umiru Sami’ draai ik al jarenlang grijs:

Hongarije 2007, Magdi Rúzsa met ‘Unsubstantial Blues’, negende met 128 punten
Opnieuw Hongarije, en opnieuw dit verder toch niet zo heel sterke Songfestivaljaar 2007. Maar Magdi Ruzsa mag niet ontbreken in mijn lijstje. Een prima bewijs voor de diversiteit van het Songfestival, en een pleidooi voor de rauwe muziek, met zangeressen die buiten de lijntjes kleuren en toch nog steeds gewoon heel erg goed zijn.

Oekraïne 2010, Alyosha met ‘Sweet People’, tiende met 108 punten
Op de dag dat Anouks Songfestivaldeelname officieel bekend werd gemaakt, liet ik ‘Sweet People’ op Radio 3FM horen. “Het hoeft niet per se een rocknummer te worden,” zei ik tegen Giel Beelen, “het kan ook een alternatieve ballad worden a-la Oekraïne 2010.” Wat ben ik blij dat ‘Birds’ Nederland eindelijk weer Songfestivalsucces bracht – en wat vind ik het jammer dat we Oekraïne dit jaar moeten missen.

WIL JE NOG MEER VERBORGEN PARELS BEKIJKEN? KLIK VOOR DE LIJSTEN VAN ONZE ANDERE REDACTEUREN OP DEZE LINK


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *