Voldoet Douwe Bob aan de succesformule • (1) Geluid

Hoe liggen de kansen voor Douwe Bob op het Eurovisie Songfestival met zijn lied ‘Slow Down’? Wij maken een analyse aan de hand van onze Sleutel tot Succes. Voldoet Douwe Bob aan de succesfactoren op het hedendaagse festival?• Door: Erik Bolks •

In onze Sleutel tot Succes beschreef collega Dennis van Eersel de drie belangrijkste basiselementen om succesvol te zijn op het Eurovisie Songfestival. Richt een delegatie en een artiest zich in de voorbereiding op deze drie factoren, dan is succes geen toeval, maar een afgedwongen resultaat. De factoren waar we op doelen zijn: Geluid, beeld en performance.

In het eerste deel van dit drieluik gaat Erik Bolks dieper in op de succesfactor Geluid. De factor waarover we al het meeste weten, nu zijn lied ‘Slow Down‘ publiekelijk bekend is.

Zijn de zangkwaliteiten en klankkleur van Douwe Bob afdoende om een vakjury te overtuigen om hem hoog in hun ranking te plaatsen? En is het lied van voldoende kwaliteit om televoters en jury bij te blijven in een lange televisieshow?

Goede zang levert veel jurypunten op
Zoals we in de eerste aflevering van onze Sleutel tot Succes al stelden: Als de vocalen in orde zijn, staat de deelnemende artiest al bij voorbaat een paar plaatsen hoger op de ranking van de vakjury. Als iemand laat zien dat hij iets kan, dan wordt dit door vakgenoten herkend en beloond.

Voldoet Douwe Bob hieraan? Een eerste indruk is essentieel en moeilijk na te bootsen. Maar omdat deze Amsterdamse zanger doorbrak via een televisieprogramma, hebben wij de mogelijkheid om terug in de tijd te gaan. Hij was de eerste deelnemer in het eerste seizoen van De Beste Singersongwriter van Nederland. En hij zou uiteindelijk ook winnen.

Na zijn eerste optreden, met het lied ‘Standing here helpless‘ kreeg hij lovende kritieken van de daar aanwezig vakjury. Uiteraard is de setting straks in mei totaal anders als wanneer je een artiest face-to-face ziet optreden. Maar de louter positieve woorden zijn een graadmeter voor het feit dat Douwe Bob kán scoren met zijn zang bij een jury.

Giel Beelen, de bedenker van het format, was kort en bondig in de eerste aflevering: “Wat een stem. Wat een bereik.” En ook Sanne Hansen (Miss Montreal) is lovend: “Je zingt zo goed en je speelt zo mooi. Daardoor breng je de boodschap van het lied over en komt het binnen.

Het enige punt van kritiek, wat ook relevant op het songfestival kan zijn, komt van DJ Eric Corton: “Ik hou heel erg van wat jij doet. Maar hier zit ook een gevaar in. Dat zit hem in jouw concentratie. Af en toe wapper je het weg, met iets teveel versierseltjes. Dat stoort mij even want je raakt mij wel.

Maar we horen het zelf ook. Douwe Bob heeft een unieke klankkleur en hij weet hoe je het gevoel van een lied moet overdragen met de juiste timing. Hij raakt zelden en valse noot en zou alleen vanwege de zenuwen van zo’n groot podium op dit gebied onderuit kunnen gaan. De basis tot succes ligt er in ieder geval.

Belangrijk is in ieder geval dat Douwe Bob de technische voorbereiding serieus neemt. Toen hij afgelopen najaar gepresenteerd werd als de Nederlandse artiest, gaf hij aan dat hij nog nooit met in-ear microfoons gewerkt had. ‘Maar daar ga ik aan werken,’ voegde hij er direct aan toe.

Kwaliteit van het lied
Maar hoe staat het met zijn lied ‘Slow Down‘? Is dat goed genoeg om te scoren op het hedendaagse songfestival? In aflevering vier van de Sleutel tot Succes stelden we al dat het moeilijk is om de kwaliteit van een lied in te schalen, omdat je met persoonlijke smaak te maken hebt. En in het doen van prognoses kan niemand dat volledig uitschakelen.

Het nummer geeft een jaren ’70 feel, à la Fleetwood Mac, Roy Orbison of ‘Lay it down‘ van de Everly Brothers. Waar van Douwe Bob misschien een beetje Americana werd verwacht, is dit nummer toch meer middle of the road, een beetje country-pop. De vraag is of het op een podium overkomt, maar de eerste muzikale indruk is goed. Bovendien past het in de nog korte traditie van Anouk en de Common Linnets. Pure muziek die ook op het grote Eurovisie Songfestival vaak goed scoort.

Dit soort afwijkende keuzes kunnen dus zeer succesvol zijn. En ‘Slow Down’ is in het deelnemersveld uniek, zoals ‘Birds‘ en ‘Calm after the storm‘ dat ook waren. Juist de meer mainstream productie van Trijntje Oosterhuis ging opeens weer onderuit namens Nederland.

Is dit een garantie dat de sfeervolle country-pop van Douwe Bob succes zal hebben? Nee, want los van deze factor Geluid zijn er nog twee kernelementen die van invloed zijn op succes. En juist die factoren worden in Nederland nog weleens flink onderschat en niet goed voorbereid. De resterende factoren hangen vaak af van zaken als toeval en geluk. Terwijl je – ook op het songfestival – je eigen geluk kan afdwingen. Zodra aflevering vijf en zes van onze Sleutel tot Succes online staan, zullen wij ook voor die factoren bekijken hoe de kansen voor Douwe Bob liggen.

Wat betreft het aspect Geluid is met ‘Slow Down‘ door Douwe Bob een fundament gelegd om succes te boeken in Stockholm. Het is niet grensverleggend of trendsettend maar het is een heuse oorwurm die makkelijk in het gehoor ligt, zonder dat het tegelijkertijd te cliché is.


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *