Voldoet Douwe Bob aan de succesformule • (3) Emotie

Hoe liggen de kansen voor Douwe Bob op het Eurovisie Songfestival met zijn lied ‘Slow Down’? Wij maken een analyse aan de hand van onze Sleutel tot Succes. Voldoet Douwe Bob aan de succesfactoren op het hedendaagse festival?• Door: Dennis van Eersel •

In onze Sleutel tot Succes beschreef collega Dennis van Eersel de drie belangrijkste basiselementen om succesvol te zijn op het Eurovisie Songfestival. Richt een delegatie en een artiest zich in de voorbereiding op deze drie factoren, dan is succes geen toeval, maar een afgedwongen resultaat. De factoren waar we op doelen zijn: Geluid, beeld en performance.

In het laatste deel van dit drieluik kijkt Dennis van Eersel naar de succesfactor Emotie. Of beter gezegd: de performance van Douwe Bob. We hebben het gehad over zijn lied en zang, over het camerawerk en regieplan. Maar wat moet de artiest zelf doen om succesvol te zijn, nu zijn lied al helemaal af is en er met de hulp van Hans Pannecoucke al een regieplan ligt. Het is nog altijd geen inkoppertje.

Maak een connectie
Douwe Bob heeft in interviews meermaals aangegeven voor het hoogste te willen gaan. Dan zal ook dit aspect va zijn songfestivaloptreden moeten kloppen. In de kleine drie minuutjes van ‘Slow Down‘ moet Douwe Bob het lied zien te verkopen. De camera’s zoeken hem – als het goed is – op de juiste manier op. Nu moet er een wisselwerking ontstaan, waarin ook de artiest de camera pakt. Zoals beschreven in ons hoofdstuk van De Sleutel tot Succes rondom het maken van een connectie met de kijkers thuis.

Douwe Bob kan dit. Het spreekt in zijn voordeel dat hij in relatief korte tijd een naamsbekendheid heeft opgebouwd in Nederland en een redelijke populariteit bij het mainstream publiek. Dat is extra knap omdat hij muziek maakt binnen een genre dat in Nederland relatief weinig teweeg brengt. Zijn jongensachtige charme en stijlvolle voorkomen zullen daar veel mee te maken hebben. Wapens die hem ook in mei gaan helpen.

De zanger past daardoor past precies in het rijtje van minder extravagante, meer credible muzikanten die we ons land in de laatste jaren hebben laten vertegenwoordigen. Net als bij Anouk en The Common Linnets wordt er uitstekend gemusiceerd en heeft Nederland een serieuze inzending. Iets wat ons land altijd al meer heeft gelegen dan een inzending met een gimmick.

In ‘Slow Down‘ heeft Douwe Bob niet de mogelijk om rauwe emotie aan te boren, maar wél om zijn sympathieke uitstraling uit te buiten. Als er inderdaad wordt gekozen voor een café-setting zoals voorgesteld in een eerdere aflevering, is het bijna letterlijk een uitnodiging om bij deze sympathieke Amsterdammer (ja, dat kan kennelijk) aan de bar aan te schuiven.

Douwe Bob weet hoe hij contact moet maken en mensen moet raken met zijn eigen muziek. Er mag verwacht worden dat het hem lukt om een band met de kijkers en jury op te bouwen.

Wees oprecht
De oprechtheid, een cruciaal onderdeel van het karakter van iemand met de X-Factor, zit er in bij Douwe Bob. Al bij zijn eerste optreden in de talentenjacht De beste Singersongwriter van Nederland kreeg hij hier van de jury complimenten over.

Bij een rustig nummer als ‘Beautiful‘ kan de camera gerust Douwe Bob registreren en is er niet al te veel oogcontact met de lens nodig. In dit soort nummers ligt ook één van de voornaamste krachten van de zanger. Maar, het lied ‘Slow Down‘ vergt een andere aanpak. Dit is een mogelijke valkuil. Wil de boodschap van ‘Slow Down‘ écht over komen bij de televisiekijkers, dan zal Douwe Bob die boodschap echt moeten vertellen aan de mensen thuis.

En dat is misschien het grootste punt waar Douwe Bob aan moet werken. Ook bij uptempo nummers als ‘I’m ready to stay‘ zagen we hem – welliswaar enkele jaren geleden – nog teveel in zichzelf gekeerd op het podium staan. Nu is de setting van De Beste Singersongwriter niet hetzelfde als de Globen Arena, maar het is een potentiële valkuil om succes in de weg te staan.

Het bekende ‘Multicolored Angel‘ en deze opvoering in de finale komt nog het meest in de buurt bij wat er straks gevraagd wordt van Douwe Bob. Als het besef er is dat hij niet in een klein zaaltje aan het spelen is, maar dat hij een ‘videoclip’ moet uitvoeren temidden van duizenden schreeuwende fans die genegeerd dienen te worden, dan zien we Douwe Bob waarschijnlijk zijn ‘Slow Down‘ twee keer uitvoeren in Stockholm.


1 Comment


  1. // Reply

    Misschien wel drie keer! Waarom niet?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *